Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lydisolering av rom i blokk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bor i øverste (12.) etasje i en ca 50 år gammel høyblokk.  Soverommet mitt ligger vegg-i-vegg med heisen og lyden fra heisen gjør at jeg våkner om den brukes om natten.  Tre av fire vegger samt gulv og tak er av betong.

 

Jeg vurderer nå å få lydisolert den veggen som støter mot heisen, men er usikker på hvor mye lyddempende effekt dette vil ha.  Målet er ikke å få et helt lydtett rom, men å få lyden fra heisen ned en del slik at jeg ikke våkner av den.  Vil lydisolering av den ene veggen ha god effekt, eller vil det ha lite å si så lenge tak, gulv og andre murvegger ikke er isolert?  

 

Jeg har prøvd å høre etter hvor lyden fra heisen hovedsakelig kommer fra, men synes det er svært vanskelig å avgjøre.

 

Lydisolering av den ene veggen vil koste ca kr 10.000.  Dette er jeg villig til å betale om det har effekt, men å lydisolere alt blir for dyrt.  Så håper det er noen som har erfaring/kompetanse på dette som kan gi meg noen råd :-) 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ta det enkleste forslaget først: Du har ikke et annet rom du kan bruke som soverom heller?

 

Det at "alt" er av betong gjør ikke saken spesielt enkel, det vil være lyd som forplanter seg i selve konstruksjonen. Tenk f.eks. på når noen borrer i betongen i en helt annen etasje i en sånn blokk - alle hører det. Betong er bra til å stenge ute/inne stemmer og slike smålyder, men lyder som kommer av at noe er i kontakt med selve betongen er ikke lett å stoppe. Heismaskineriet er mest sannsynlig festet i betongen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den raske og enkle måten kan være å lime på plater med et dødt materiale, som for eksempel gipsplater. Subsidiært kan du bygge ut og bruke lydbøyler og stendere som du fester gipsplater i. 

 

Lydbøyler er vel for himling da de er laget for en likevekt som en "fjær"? TS bor vegg-i-vegg med en heis, og da hjelper vel dette lite. Tilsvarende lite vil det nok hjelpe å lime plater med gips på betongveggen, strukturlyden vil jo bare forplante seg.

 

Er dessverre svært skeptisk til hvor mye det vil hjelpe å isolere veggen, lyden sitter nok godt i betongdekket både over og under soverommet også. 

 

Tidsbegrensning for bruk av heis kan kanskje andre beboere i andre etasjer også være tilhengere av.

Lenke til kommentar

Om du har mulighet, ville jeg ha lånt et DB-mål å sjekket støynivået på rommet du er i..  Om det er over 35DB, vil du kunne kreve kartlegging og tiltaksutredning. Om det er over 42DB, kan du kreve at støynivået senkes med faktiske konkrete tiltak...

 

Uten at du måtte betale for dette selv...

 

Edit:

http://www.stoyforeningen.no/Hva-er-stoey/Boligstoey-regelverk

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lydbøyler er vel for himling da de er laget for en likevekt som en "fjær"? TS bor vegg-i-vegg med en heis, og da hjelper vel dette lite. Tilsvarende lite vil det nok hjelpe å lime plater med gips på betongveggen, strukturlyden vil jo bare forplante seg.

Det jeg lenket til er for himling ja men det overrasker meg ikke om det finnes tilsvarende for vegger. Subsidiært er rom i rom en løsning men det har sine negative sider som påpekt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Sett opp 98mm stenderverk 3cm utenfor betongveggen. Plasser 100mm Rockwoolplater mellom stendere. Legg på to lag gips, sideforskjøvet, sparkle og papirstrimmel. Akryl mot gulv og vegg. Da spiser du 15cm vegg, og du har noe som blokkerer lyd ganske bra. 


På den måten har du en frittstående veggkonstruksjon som ikke har kontakt med betongveggen, med nesten 3cm hulrom mellom Rockwool og betong, 10cm isolasjon og to lag gips. 


Er ikke akustiker, så kan ikke garantere løsningen, men vil anta at det hjelper noe. 


 


Ulempe er gulv, det er litt kjiipere å måtte heve gulvet og legge ny parkett.. 


Lenke til kommentar

Det jeg lenket til er for himling ja men det overrasker meg ikke om det finnes tilsvarende for vegger. Subsidiært er rom i rom en løsning men det har sine negative sider som påpekt tidligere i tråden.

 

 

Da tror jeg heller man løser det med en eller annen form for gummipakning mellom eksisterende vegg og ny, men det vil uansett være bedre med en vegg fristilt fra opprinnelig vegg.

Lenke til kommentar

Kva slags lydar er det eigentleg du reagerer på? Ei elektrisk heis skal normalt ikkje forårsake særleg med driftstøy.

 

Det kan derfor være hensiktsmessig med å starte med å ta kontakt med styret som kan ta kontakt med dei som tek servicen på heisa. Om du opplever heisa som støyande så kan det tyde på at det er dårlig smurt, at ledeskinna er skeiv, eller liknande forhold som lar seg utbedre. Eller er det sjølve elektromotoren som starter med eit slag når heisa blir brukt? (Du skal heller ikkje sjå vekk i frå at det er billegare å gjere tiltak på heissida, so ei kartlegging av lydkilda vil absolutt være hensiktsmessig).

Som tidligare nevnt så kan det også være aktuelt å be styret regulere heisbruken for å unngå unødig heiskjøyring om natta.

 

Dersom støyen er knytta til at det plinger i ei klokke når dørene åpnes, du høyrer dei som tek heisa prate, eller liknande så er det meir aktuelt å gjere tiltak i din bolig for å dempe lydane.

Lenke til kommentar

Kva slags lydar er det eigentleg du reagerer på? Ei elektrisk heis skal normalt ikkje forårsake særleg med driftstøy.

 

Det kan derfor være hensiktsmessig med å starte med å ta kontakt med styret som kan ta kontakt med dei som tek servicen på heisa. Om du opplever heisa som støyande så kan det tyde på at det er dårlig smurt, at ledeskinna er skeiv, eller liknande forhold som lar seg utbedre. Eller er det sjølve elektromotoren som starter med eit slag når heisa blir brukt? (Du skal heller ikkje sjå vekk i frå at det er billegare å gjere tiltak på heissida, so ei kartlegging av lydkilda vil absolutt være hensiktsmessig).

Som tidligare nevnt så kan det også være aktuelt å be styret regulere heisbruken for å unngå unødig heiskjøyring om natta.

 

Dersom støyen er knytta til at det plinger i ei klokke når dørene åpnes, du høyrer dei som tek heisa prate, eller liknande så er det meir aktuelt å gjere tiltak i din bolig for å dempe lydane.

Den høyeste lyden er når heisen setter i gang og når den stopper; det høres treffende ut når du beskriver det som om den starter (og stopper) med et slag.  Vet du om noe som kan gjøres med dette?

 

Samtidig er det også en del støy når heisen går opp og ned.  Litt vanskelig å beskrive lyden dessverre, men takk for gode forslag - skal høre med driftssjefen i borettslaget om noen utbedringer kan gjøres.

 

Takk også til alle de andre som har kommet med råd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...