Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor går grensen på garanti / reklamasjon på bilhøyttalere?


Anbefalte innlegg

For ikke mer enn ca 5-6mnd siden kjøpte jeg nye høyttalere hos Bilradiospesialisten. Jeg ble anbefalt av dem disse foran https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/hoyttalere/db5252 og disse bak: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/hoyttalere/fulltone-hoyttalere/16-5-cm-6-5-tommer/db651 .

 

Mitt mål var aldri å spille musikk for hele nabolaget, så jeg informerte om at jeg skulle kople disse rett på anlegget sin interne forsterker type 50x4w. Alt jeg ville oppnå var bedre lyd, ikke høy og bråkete lyd. Jeg fortalte til selgeren at jeg hadde hørt høyttalere kunne gå ødelagt om man forsøkte å spille for høy musikk med for dårlig forsterker, men han mente dette ikke var noe problem.

 

Derfor var det lite morsomt når jeg i dag oppdager at den ene høyttaleren fremme skurrer noe voldsomt. Jeg skrur den ut, finner ikke noen synlige skader noen sted, men merker at det kommer en svak lyd fra membranen når jeg presser svakt i senter på høyttaleren. Den samme lyden kommer ikke fra tilsvarende høyttaler på andre siden, alle de tre andre høyttalerne er helt fine. Jeg kopler høyttaler fra andre siden til samme ledning, og den fungerer som den skal. Derfor er det jo ingen tvil om at høyttaleren har tatt kvelden av en eller annen underlig grunn og at ledningsnettet / forsterker er ok.

 

Jeg skal selvsagt ta meg en tur ned til dem i morgen, men lurer litt på hva folk tenker om hvor grensen går i forhold til garanti på høyttalere? I mitt tilfelle snakker vi høyttalere som skal være meget solide og tåle mye, og det er jo litt rart at 1 av 4 såpass nye høyttalere skal ryke, den har jo tross alt bare vært montert inni en dør hele veien.

 

Synes det er generelt sett lite informasjon om reklamasjon og garanti på høyttalere til bil. Det er også litt av grunnen til at jeg tar det opp her. Har du opplevd ødelagte høyttalere og reklamert? Hvordan gikk det?

Endret av HamburgerDish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er dessverre ikke først gangen BRS selger "feil" høyttalere til folk, du burde hatt noe med høyere følsomhet og lavere motstand. Nå vet ikke jeg hvilken spiller du har, men de aller fleste 4x50w spillere av kjent merke, ligger på 4x15-20w rms, og det blir i minste laget til disse høyttalerene. Når det er sakt, så er ikke dette noe dårlige høyttalere, og du burde hørt at høyttalerene sliter lenge før de tar kvelden, så jeg misstenker at den ene høyttaleren aldri har vært 100%, så det burde gå greit å reklamere på dem.
MEN, hvis du har en orginalspiller, med orginalt ledningsnett osv, så kan det hende at du ikke får ut mer en 4x10w rms fra spilleren, og hvis du da ikke har hørt at høyttalerene sliter (støy fra andre ting, dårlig hørsel) så vil det ikke ta så lang tid før høyttalere tar kvelden ;)

Lenke til kommentar

Synes nesten det er litt "trist" at dem omtrent har et rykte på seg å selge "feil" på denne måten. Jeg kan jo umulig være den eneste som oppsøker de som kan sakene sine når jeg ikke har skikkelig med kunnskap selv.

 

Spilleren er ikke original, men ledningsnettet er originalt. Jeg synes de har levert bra lyd, langt over nivået til bilens originale høyttalere. Når jeg tenker over det er det ikke umulig at lyden har vært noe redusert, men ikke såpass at jeg har reagert på det. Jeg spiller ikke særlig høy musikk og først i dag reagerte jeg virkelig på dårlig lyd fra høyttaleren selv med lavt volum. Det kan kanskje derfor være noe i at den aldri har vært 100%, og at over en periode da altså har tatt kvelden.

 

Skal som nevnt ta en tur innom i morgen for å høre med dem, selv om jeg egentlig ikke liker det. Men, når jeg bruker 5000 kroner på høyttalere, og en av dem ryker innen noen få måneder, da synes jeg nesten dem skal få ta litt ansvar. Det hadde selvsagt vært noe helt annet om jeg forsøkte å spille musikk til hele nabolaget med en altfor kraftig forsterker, men det er altså ikke greia. :)

Lenke til kommentar

Det er hvertfall ingen tvil om at det blir spennende å høre hva dem har å si :)

 

Oppdatering: Det tok dem 5 sekunder fra jeg viste dem elementet til dem fastslo at dette var produksjonsfeil. De kjente umiddelbart at det ikke var nok motstand inni der, og brukte nesen for å finne eventuell brentlukt som ikke var til stede. Nytt element kan jeg hente på Torsdag. Veldig bra av Bilradiospesialisten dette, dette gjør at en kunde fortsetter å handle hos dem.

 

Jeg undrer meg om en kunne forventet noe tilsvarende service hos butikker som ikke spesialiserer seg på høyttalere, der kompetansen til å finne og se feil såpass fort ikke er stede.

Endret av HamburgerDish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...