Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en sykelig overvektig far som jeg antar har en bmi på mellom 35 og 40. Han er relativt aktiv på jobb og spiller fotball en gang i uka men når han kommer hjem ligger han kun på sofaen. Han er veldig opptatt av at jeg skal være tynn og kommenterer ofte koppen min dersom det er noe som er galt i hans øyne (jeg er 17 år og har en bmi på ca 26-27). 

I hverdagene spiser han ofte fire tykke skiver brød til frokost med alt for mye majones og annet pålegg som er rikt på fett, selv om han ofte lager en ganske sunn middag. I helgene kan han godt spise en hel pose potetgull på egen hånd og kjefter på meg når jeg spør om vi ikke skal dele den eller når jeg sier at han kanskje ikke bør spise hele posen. 

Jeg vet at han har vært henvist til en overvektig-klinikk på sykehuset av fastlegen sin og jeg vet at han dro, men ikke engang dette får han til å endre livsstilen sin. 

Jeg har ofte endret livsstilen min for å prøve noe nytt og sunt, har vært både vegetarianer, glutenfri osv. men dette er aldri noe han vil være med på. 

Hver gang jeg snakker med moren min om det sier hun bare at "han er 54 år gammel, han må gjøre noe med det selv!" men jeg er redd for at han bare skal bli større og større og engstelig for at han kan få forskjellige sykdommer som vil gjøre det enda vanskeligere for han å gjøre noe med vekta si.

 

Hva kan jeg gjøre og hvordan skal jeg går fram når jeg skal snakke med han om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om det er en vegg du ikke kommer til å klare å rive uansett hva du gjør. Jeg er enig med moren din fordi hun antagelig har forstått det og gitt opp og det er derfor hun sier det hun sier.

 

Trist er det jo hvis mannen brått dauer litt for tidlig tidligere en nødvendig fordi han gir faen.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Tror sjokkmetoden vil fungere dårlig. Grunnen til at det funker på TV er, tror jeg, fordi de er på TV og må bevise noe for "hele verden". Det er mye lettere å gi faen i en liten gruppe mennesker selv om det er nær familie.

 

Edit; Får si det før noen andre gjør det; Voldsomt så negativ du er Soseks.

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Spør han om hva han ville gjort om han vant førstepremien i vikinglotto. Om han ville gjort noe med helsen da.

 

Har han et fysisk yrke? Jeg tipper at han spiser for å veie opp for stress i arbeidslivet. Det måtte være bedre om han sykemeldte seg på ubestemt tid, for å fokusére på helsa. Han er neppe så glad i jobben at han ville dødd av overvekt på jobben.

 

Du vil aldri få han til å endre mening ved å bruke storslegga. Det er bedre om du er saklig. Få han til å bry seg om seg selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...