Gå til innhold

Nå er én Bitcoin verdt nesten 80 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Nå er én Bitcoin verdt nesten 80 000 kroner

 

Nå er noen mennesker villig til å betale 80.000 kroner for én Bitcoin, er nok mer riktig å si...

 

Nemlig.  Det er akkurat det som var poenget mitt i begynnelsen.  Man må faktisk ha en kjøper for å oppnå den verdien

 

Og folk kjøper bitcoin endå, så då er vel den saken grei?

 

Kva er det forresten som styrer prisen på BC? Aukar den i verdi fordi folk kjøper BC?

 

Hadde sjølvsagt vore moro om eg hadde ein del verdiar i BC, kven vil vel ikkje ha gratis pengar, men etterpåklokskapen kan alle drive med. Eg hadde neppe hatt så alt for store verdiar der uansett pga. risikoen. Det er eit ganske interessant fenomen og spanande å følgje med på utviklingen framover, sjølv om eg ikkje heilt forstår meg på prinsippa som fungerer her.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Den utviklingen som har vært de siste dagene tyder på at det er endel "pump and dump" på gang.

 

Jeg kjøper ikke bitcoin når den er stigende. Jeg selger det lille maskinen min genererer underveis, og har pengene tilgjengelig til kjøp etter fall (selger btc til euro, og har euro klart til kjøp av btc når den har falt). Jeg solgte genererte BTC før fallet i August, og kjøpte mens BTC var på 3K USD. De BTC jeg kjøpte blir solgt nå. 

 

Det kan godt hende at stigningen vil fortsette, men jeg for min del anser advarsler mot "pump and dump scemes" fra f.eks. bittrex som ett tegn på at det er stor sannsynlighet for at btc vil falle i verdi. Og da står jeg heller klar til å kjøpe meg inn igjen etter fallet.

 

https://news.bitcoin.com/bittrex-issues-warning-cryptocurrency-pump-dumps/

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå er én Bitcoin verdt nesten 80 000 kroner

 

Nå er noen mennesker villig til å betale 80.000 kroner for én Bitcoin, er nok mer riktig å si...

 

Nemlig.  Det er akkurat det som var poenget mitt i begynnelsen.  Man må faktisk ha en kjøper for å oppnå den verdien

 

Og folk kjøper bitcoin endå, så då er vel den saken grei?

 

Kva er det forresten som styrer prisen på BC? Aukar den i verdi fordi folk kjøper BC?

 

Hadde sjølvsagt vore moro om eg hadde ein del verdiar i BC, kven vil vel ikkje ha gratis pengar, men etterpåklokskapen kan alle drive med. Eg hadde neppe hatt så alt for store verdiar der uansett pga. risikoen. Det er eit ganske interessant fenomen og spanande å følgje med på utviklingen framover, sjølv om eg ikkje heilt forstår meg på prinsippa som fungerer her.

Forkortelsen er BTC ikke BC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er jo at jeg ikke har tenkt å dumpe valutaen men har satset på at den skal bli den nye "verdens" kronen. Om alle begynner å handle/bruke bitcoin enn å selge/veklse inn i en annen valuta har jeg troen på at det ikke vil skape et like stort fall som om alle plutselig ville kvitte seg med den

 

Men dette skjer ikke, det vet jo alle. Transakasjonstiden er for lang eller for dyr. Når det blir færre bitcoin å utvinne så går man over til å tjene på transaksjonene isteden så de blir enda dyrere. Når det gjelder transaksjonstiden så er den i dag skyhøy, ja gjerne flere uker hvis man ikke vil betale masse i gebyr. Blir litt dumt hvis man skal bestille seg noe som koster 100,- og man må ut med 50,- i gebyr for at betalingen skal gå igjennom i løpet av en dag. Kanskje man må helt opp i 200,- for en transaksjon som skal gå igjennom før maten har blitt kald.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel heller svært får som kjøper 1 stk BTC i dette landet.. Selv har jeg ikke brukt en eneste krone på BTC. Det jeg har gjort er å investere i cryptominere for altcoins som XMR, Zcash og Ethereum, noe som hvem som helst med en oppegående maskin står fritt til å gjøre. Dette er også cryptovaluta på lik linje med BTC og kan kjøpes/selges til annen cryptovaluta eller dollar/EUR.

Etter 9 måneder med altcoins der noe konverteres til BTC i salgsøyeblikket, så har BTC kontoen etter hvert vokst ganske så bra. uten å investere i en krone bortsett fra hardware som for lengst har betalt seg tilbake og vel så det.

Når man i tillegg har betalingskort (knyttet mot wallet) som kan brukes over alt i dette landet der VISA aksepteres, så ser jeg absolutt på dette som en reell valuta. Men man må forstå hva blockchain-teknologi egentlig er, og hvordan fungerer. Det er ikke uten grunn flere og flere norske banker tilbyr BTC portefølje i banken, store selskaper ser stor nytte av blockchain og markedet er som det er...

Endret av Hans-Arne Årebrot
Lenke til kommentar

hmmm, dette er en merkelig greie. Man sier altså at verdien nå er 80K for 1 BC. Blir ikke dette egentlig akkurat det samme som aksjer ? De er jo ikke noe verd før de selges. man må med andre ord ha en kjøper tilgjengelig for å få solgt. Og når denne bobla sprekker og majoriteten ønsker å selge seg ut - PANG! Da er plutselig ikke BC så mye verd lenger. Jeg husker godt OptiCom aksjene. Alle som satt på disse trodde de var milionører fordi media sa det. Men hyggelig at skjermkort bransjen får et oppsving da

 

Du kan kjøpe bitcoin igjennom aksje forhandler. Du kan da ikke bruke dem, men du kjøper og selger det etter markeds verdi akkurat som en aksje.
Lenke til kommentar

 

hmmm, dette er en merkelig greie. Man sier altså at verdien nå er 80K for 1 BC. Blir ikke dette egentlig akkurat det samme som aksjer ? De er jo ikke noe verd før de selges. man må med andre ord ha en kjøper tilgjengelig for å få solgt. Og når denne bobla sprekker og majoriteten ønsker å selge seg ut - PANG! Da er plutselig ikke BC så mye verd lenger. Jeg husker godt OptiCom aksjene. Alle som satt på disse trodde de var milionører fordi media sa det. Men hyggelig at skjermkort bransjen får et oppsving da

Du kan kjøpe bitcoin igjennom aksje forhandler. Du kan da ikke bruke dem, men du kjøper og selger det etter markeds verdi akkurat som en aksje.

 

De kan kjøpes og brukes om ønskelig. Går fint å overføre dem til BTC wallet, som knyttes til betalingskort. Dog er det noen skatteregler man må være oppmerksom på, på samme måte som ved ordinære aksjer.

Lenke til kommentar

hmmm, dette er en merkelig greie. Man sier altså at verdien nå er 80K for 1 BC. Blir ikke dette egentlig akkurat det samme som aksjer ? De er jo ikke noe verd før de selges. man må med andre ord ha en kjøper tilgjengelig for å få solgt.

 

Man har ikke tjent noe på hverken aksjer eller bitcoin før man selger disse for penger. Penger får man bare dersom noen er villige til å bytte penger mot aksjer/bitcoin eller hva enn det måtte være man prøver å selge. Men, det motsatte er akkurat like riktig - penger er bare verdt noe dersom folk er villige til å ta i mot penger i bytte mot andre ting. Som samfunn har vi i fellesskap akseptert at dollar, euro, pund og kroner er verdt noe og kan byttes i varer og tjenester. Så snart tilliten til en aksje eller valuta eller verdensøkonomien generelt faller så synker også verdien.

 

Tydeligvis så er tilliten til krypto høy for tiden. Det har sikkert en sammensatt årsak, f. eks. manglende tillitt til styresmaktene (som kontrollerer pengene våre), eller så har folk bare tro på at verdien skal øke videre (mest sannsynlig). Personlig har jeg ikke troen på at BTC skal bli noen ny "verdensvaluta", nettverket er alt for tregt og dyrt i drift, men blokkjede-teknologi generelt har jeg veldig stor tro på. Hvorvidt coins og tokens vil ha noe særlig verdi i fremtiden blir mest gjetning. Jeg har byttet penger både mot aksjer og krypto, med håp og tro om at verdien vil øke i årene som kommer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nå er én Bitcoin verdt nesten 80 000 kroner

 

Nå er noen mennesker villig til å betale 80.000 kroner for én Bitcoin, er nok mer riktig å si...

 

Nemlig.  Det er akkurat det som var poenget mitt i begynnelsen.  Man må faktisk ha en kjøper for å oppnå den verdien

 

Og folk kjøper bitcoin endå, så då er vel den saken grei?

 

 

Nei. For her en ingen nasjon, gullbeholdning, eller verdi på et helt firma som står bak. Bitcoin kan ikke spises eller brukes til noe.

Det kan sies om ordentlige penger også, men det er meget sjelden at et land går konk.

 

Denne boblen vil sprekke, fordi her er det ikke en gang håp om at et produkt vil dukke opp og gi "aksjene" verdi (slik det var med opticom)

 

Slik sett er Bitcoin "investorer" enda dummere enn Opticom investorer; fordi der var der iallefall et (innbilt) lys i tunnellen.

Her er det ikke noe annet enn en enda større boble i sikte... (som man kan tjene gode penger på ja, før den sprekker...)

Lenke til kommentar

Bitcoin er jo de kriminelle sin valuta. Ikke rart den har vokst så mye siden veksten i bla. Ransomware/Utpressingsvirus har økt kraftig de siste årene der ofrene må betale løsepenger i Bitcoin. Bitcoin benyttes av de kriminelle siden de er nesten umulig å spore tilbake overføringene og avdekke svindlerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå er én Bitcoin verdt nesten 80 000 kroner

 

Nå er noen mennesker villig til å betale 80.000 kroner for én Bitcoin, er nok mer riktig å si...

 

Nemlig.  Det er akkurat det som var poenget mitt i begynnelsen.  Man må faktisk ha en kjøper for å oppnå den verdien

 

Og folk kjøper bitcoin endå, så då er vel den saken grei?

 

 

Nei. For her en ingen nasjon, gullbeholdning, eller verdi på et helt firma som står bak. Bitcoin kan ikke spises eller brukes til noe.

Det kan sies om ordentlige penger også, men det er meget sjelden at et land går konk.

 

Denne boblen vil sprekke, fordi her er det ikke en gang håp om at et produkt vil dukke opp og gi "aksjene" verdi (slik det var med opticom)

 

Slik sett er Bitcoin "investorer" enda dummere enn Opticom investorer; fordi der var der iallefall et (innbilt) lys i tunnellen.

Her er det ikke noe annet enn en enda større boble i sikte... (som man kan tjene gode penger på ja, før den sprekker...)

 

"Bitcoin kan ikke spises eller brukes til noe."  -  Selvsagt kan den det, her er det jo uvitenheten som lyser frem... Jeg har "spist "BTC"/ETH/XMR/ZEC ved flere anledninger, i form av mat, betalingsmiddel, øl, medisiner, telefonregning, husleie og barnebidrag... 

Cryptocurrency vil aldri bli et fysisk produkt som skal selges, det er heller ikke meningen. Det er selve blockchain-teknologien som er verdien her, ikke noe annet. 

Lenke til kommentar

Bitcoin er jo de kriminelle sin valuta. Ikke rart den har vokst så mye siden veksten i bla. Ransomware/Utpressingsvirus har økt kraftig de siste årene der ofrene må betale løsepenger i Bitcoin. Bitcoin benyttes av de kriminelle siden de er nesten umulig å spore tilbake overføringene og avdekke svindlerne.

 

Der tar du nok litt feil. Så lenge du har bitcoin er du anonym, men når du velger å bruke den kan det spores. Dette har politiet funnet ut av. Er det noe som er de kriminelles valuta er det vel dollar som har vært 1.valget i mange tiår. http://e24.no/lov-og-rett/teknologi/politiet-har-knekt-bitcoin-koden-kriminelle-vender-tilbake-til-kontanter/24166982

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her ligger det mye misinformasjon ser jeg. Bitcoins eneste verdi ligger ikke kun i at " noen likte konseptet og har skapt en liksom verdi på bakgrunn av vanskeligheten med å få tak i de" som HDSoftware skriver. I skrivende stund fungere ikke bitcoin som en valuta (som forsåvidt kun er et bruksområde for BTC, i fremtiden vil BTC muligens kunne benytte andre ting, som smart kontrakter osv), dette på grunn av det maksimale antall transaksjoner som er mulig å gjennomføre i sekundet. Derimot er det et godt team (Core) som jobber med å forbedre BTC, men hvor store endringer har vært vanskelig å gjennomføre fordi BTC ikke har en klar leder (Satoshi som lagde BTC er det ingen som vet hvem er). På grunn av dette foregår det et politisk spill hvor ulike parter krever å velge retningen, noe som blant annet har ført til uenighet rundt det å implementere SegWit (som gjør at deler av  signaturen i transaksjonen tar mindre plass og at derfor transaksjonsinformasjonen tar mindre plass i en blokk) og å gjøre blokkene større (fra 1mb til 2mb, som vil kunne doble antall transaksjoner, men gjøre BTC mindre desentralisert da det krever mer kraft for å mine (grave)). Disse problemene går det an å løse, og vil da forhåpentligvis føre til at BTC kan benyttes som valuta. 

Hvorfor har BTC verdi? 
I mine øyne er det flere grunner til dette.

1) Det jobbes mot at transaksjonskostnader skal reduseres noe som vil føre til at å benytte BTC vil være nærmest gratis (Lightning Network er en mulig løsning for dette og vil muligens implementeres i løpet av noen år). 
2) BTC er også beskyttet mot inflasjon. Ja, verdien til BTC fluktuerer veldig nå, men dette er på grunn av teknologien ikke har nådd ut til de fleste mennesker. Slik var det også for gull i perioden før den fant sin verdi, hvor det var store forandringer i pris. Det eksisterer kun 21 millioner BTC, og det er ikke mulig å produsere flere. Fiat penger (dollar, euro, nok osv) er utsatt for inflasjon da det til tider trykkes opp for mye. 
3) BTC styres av matematikk og ikke av mennesker. Dette henger mye sammen med forrige poeng, hvor den derav beskyttes mot inflasjon. Men i tillegg til dette vil transaksjoner, sikkerhet rundt nettverk være bedre enn hos fiat penger, da det er mye lettere å hacke en bank enn det er å hacke BTC-nettverket. (Ja, ulike wallets, som du oppholder BTC og der du kjøper BTC kan bli hacket, men dette er problemer som det jobbes for å løse). 
4) Hvis jeg skal sende penger til andre land er dette veldig problematisk i dag, da det tar flere uker. Ikke med BTC, det er gjort i løpet noen minutter. 
5) BTC kan være med på å bekjempe korrupsjon i fremtiden da man i BTCs blockchain har informasjon angående alle transaksjoner som har blitt gjort på nettverket. På denne måten vil det være en større transparens ift hva land bruker penger på. 
6) BTC er for tiden kun en valuta, men dette kan endre seg. Blockchain bygger på deling av informasjon som hvor det ikke finnes en sentralisert server, men et desentralisert nettverk. I andre crytovalutaer (elendig navn egentlig, da mange av de ikke er valutaer) beror dette seg på deling av annen type informasjon, som eksempelvis smart kontrakter. Det er ikke umulig for BTC å bygge videre på koden sin og integrere flere elementer som påvirker bruksområdet. 

Jeg er enig i at blockchain er det store her, og at muligens ikke BTC vil være vinneren i dette kappløpet til slutt. Men at cryptovaluta er fullstendig tull er jeg fullstendig uenig i. Noen av de smarteste IT-folkene jobber stadig vekk med dette for å finne nye bruksområder. Hvis du mener dette er en boble slik DotCom boblen var, så vil du på samme tid si at noen vil lykkes slik det skjedde under DotCom boblen (Ebay osv). Blockchain er nyskapende teknologi og kommer garantert til å forandre vår hverdag i fremtiden!  

Lenke til kommentar

De er jo ikke noe verd før de selges. man må med andre ord ha en kjøper tilgjengelig for å få solgt.

 

Tja.. Det samme kan man vel egentlig si om gull, penger, tulipaner, og evnen til å fjerte tostemt.  Hvis du har en sekk med penger, men ingen vil gi deg noe for de pengene, kan du likesågodt bruke de til å dekorere veggen eller tenne opp ved.

 

Som alt annet er verdien det folk mener det er verdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bitcoin er ikke forankret i noenting. Det er en "valuta" startet ut av ingenting

Bitcoin er forankret i arbeidet det innebærer å bygge og verifisere blockchain'en - altså transaksjonshistorikken - og det faktum at alle kan stole på at den er riktig og at ingen kan manipulere den er av ganske stor verdi. Så i bunn og grunn er bitcoin forankret i strøm og maskinvare det tar å gjøre de nødvendige kalkulasjonene for å holde blockchainen's integritet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...