Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tilkobling til PC 30 m unna - fysisk eller via remote desktop?


Anbefalte innlegg

Jeg funderer litt på om jeg skal prøve å få til en flytting av jobb-PCen min over i et 4U rack-kabinett og inn i et patcheskap på jobb der det er mye ledig plass. Dette er kun for å få ned støynivået inne på selve kontoret mitt. Men før jeg hører med vaktmesteren om det er mulig/lov å plassere en maskin der så vil jeg sjekke om dette er gjennomførbart.

 

Problemet er hvordan jeg skal koble mine to skjermer (34", 2560x1440 og 24", 1920x1080) og en USB 3.0-hub til denne maskinen. Jeg vil anslå at den faktiske kabellengden mellom mitt kontor og patcherommet er 25-30 m. Har to stk. nettverkskontakter på kontoret, og det er cat. 6A bort til patcherom. Ut fra det jeg finner av info på nettet så har de fleste (alle?) HDMI-over-ethernet-bokser en begrensning på 1080p ved HDMI over cat. 6, og det blir litt snaut på en 34" skjerm. Noen som vet om noe som kan fungere her, eller er det rett og slett en båndbreddebegrensning i nettverkskabelen man stanger hodet i?

 

Når det gjelder USB-tilkobling så ser det ut til at dette er løsbart hvis jeg tar til takke med USB 2.0. Det er nok kanskje ikke nødvendig med USB 3.0, det er i hovedsak mus, tastatur, DAC, minnepinner og minnekort fra kamera som kobles til denne hub-en, og jeg skal alltids tåle litt treigere overføringshastighet.

 

Konklusjonen for alternativ 1 er altså at det kun er aktuelt hvis det finnes 1440p HDMI over cat. 6, og da trenger jeg i tillegg ett ekstra nettverksuttak på kontoret (2xHDMI + 1xUSB krever 3 stk.), noe som betyr at en tekniker må komme og trekke om. 

 

Det andre alternativet vil vel være en slags klient-tynnklient-løsning, der jeg skaffer en vifteløs mini-PC som jeg har på kontoret og bruker Radmin eller noe lignende til å koble til den stasjonære PCen plassert i patcherommet. Dette vil gjerne være det enkleste mtp. bruk av eksisterende infrastruktur, men hvordan er responstid ved en slik løsning? De to maskinene er altså på samme cat. 6A-nettverk.

 

Noen som har noen synspunkter, eller eventuelt et tredje alternativ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje se om du kan bruke RemoteFX/Hyper-V server (Windows 10)

https://youtu.be/pDeQ9b2rt3c

 

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/remote/remote-desktop-services/rds-remotefx-vgpu

 

 

Men spørs med hw kompabilitet da :p

Skulle vært mulig å kjøre en remotefx hyper-v windows 10 basert server med ´en´ klient uten noe Nvidia grid type kort. Kun med et tradisjonelt high end spill grafikk kort.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hva med å bruke de 5000kr til støyredusering av PC + kontor?

Støyredusering av PC klarer du nok for rundt 1000kr (Noctua-vifter, dempematter i kabinett og gummiføtter til kabinett).

Når det gjelder støyredusering av rommet har jeg lite erfaring, men slike dempeputer/tårn eller hva de heter plassert i riktig avstand og vinkel fra PC vil nok gjøre en del.

Lenke til kommentar

Takk for innspill folkens. Skal ikke spille i arbeidstiden, nei  :wee: Det tyngste jeg sitter med er nok Revit og Solibri Model Viewer, dvs. 3D-modellering som i hovedsak bruker CPU.

 

Har et Cooler Master Silencio-kabinett og Noctua-vifter rund baut allerede. Så det er en reell mulighet for at det er jeg som er bortskjemt når det gjelder lyd - har flyttet til et kontor med veldig lav ventilasjonsstøy i forhold til tidligere, så PCen ble plutselig det mest støyende. Nå har jeg stilt litt om på profiler for alle vifter, så får jeg se hvordan det høres ut de neste dagene.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å bygge en boks jeg isolerte med skummadrass som jeg satt PC'en i. Fungerte utmerket og varme var heller ikke noe problem (utrolig nok). Siden jeg lagde kassa selv så kostet det meg rundt en tusenlapp i materialer som det ble litt til overs av som jeg brukte til andre ting. Ble jo et ganske stort "bæleverk", men det var ikke altfor stygt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

HDMI over ethernet støtter 4k så framt du bruker extendere som støtter HDBaseT standarden.

Man må vel ha et nettverk som støtter 10Gb da????

 

Neida, holder fint med vanlig Cat5e/cat6.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDBaseT

 

Ulempen er at extenterne er litt dyre.

 

Det er jo bare kablene. Hva med det som kablene kobles til?

Jeg ser at konverterne koster ca $400 stykket og du må ha 2 til hver skjerm, men jeg lurer på at kvaliteten reduseres kraftig, når 10 Gb skal komprimeres for å suse gjennom et 100Mb nettverk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg leste den siden før jeg spurte.

 

Men da må man bare få strekt en kabel samt å få kjøp de konverterne, en maskin til, så er saken i boks...

 

Eller bruk som nevnt tidligere. RDP som støtter i utgangspunktet 16 skjermer til 8192x8192 oppløsning.

eller en 4k skjerm med å bruke remoteFX. Vet ikke om det koster noe ekstra, men remoteFX på server koster en terminalserverlisens (om jeg ikke husker helt feil).

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...