Gå til innhold

BMW investerer milliarder i å utvikle fremtidens elbilbatterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"den såkallte e-drive enheten fra BMW i3"....

Den er nok såkallt ja, det tror jeg på.

Hvorfor så idiotiske, intetsigende navn?

Motoren i bilen min heter PSA XUD9A, det er et kort og beskrivende navn som forteller alt jeg trenger å vite om den motoren, og folk som ikke forstår betegnelsen har heller ikke behov for å vite noe om en motor, så det dekker alle behov.

"e-drive".... det betyr ingenting, og beskriver ingenting. Det var bare noen markedsførere som syntes det hørtes smart ut, en mandag rundt lunchbordet.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"den såkallte e-drive enheten fra BMW i3"....

Den er nok såkallt ja, det tror jeg på.

Hvorfor så idiotiske, intetsigende navn?

Motoren i bilen min heter PSA XUD9A, det er et kort og beskrivende navn som forteller alt jeg trenger å vite om den motoren, og folk som ikke forstår betegnelsen har heller ikke behov for å vite noe om en motor, så det dekker alle behov.

"e-drive".... det betyr ingenting, og beskriver ingenting. Det var bare noen markedsførere som syntes det hørtes smart ut, en mandag rundt lunchbordet.....

 

Hehe, bortsett fra at din kjære XUD9A er en dieselmotor så var det ett knallbra innlegg. Og jeg er helt enig i at man gjerne man gi "dingser" bedre og mer beskrivende navn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

"den såkallte e-drive enheten fra BMW i3"....

Den er nok såkallt ja, det tror jeg på.

Hvorfor så idiotiske, intetsigende navn?

Motoren i bilen min heter PSA XUD9A, det er et kort og beskrivende navn som forteller alt jeg trenger å vite om den motoren, og folk som ikke forstår betegnelsen har heller ikke behov for å vite noe om en motor, så det dekker alle behov.

"e-drive".... det betyr ingenting, og beskriver ingenting. Det var bare noen markedsførere som syntes det hørtes smart ut, en mandag rundt lunchbordet.....

Hehe, bortsett fra at din kjære XUD9A er en dieselmotor så var det ett knallbra innlegg. Og jeg er helt enig i at man gjerne man gi "dingser" bedre og mer beskrivende navn.

 

 

Dieselmotor? Det er vel bare en liten del av hva den kan gå på. Som navnet XUD9 forteller deg, så er det en selvtenningsmotor, med indirekte innsprøytning i forkammer. Slike motorer har veldig god forstøving av drivstoffet, og kan forbrenne saktebrennende drivstoff, svært fort. Det inkluderer for eksempel vegetabilsk olje, også ubehandlet. Sjekk gjerne at du har Bosch innsprøytning før du prøver det, det sies at de senere Lucas/Delphi-pumpene ikke tåler røffere fuel enn biodiesel. Jeg måtte selvsagt prøve, og det gikk fint. De billigste matoljene på Europris og Kiwi er til og med billigere enn pumpediesel. Medregnet at forbruket er noe høyere på planteolje :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

"den såkallte e-drive enheten fra BMW i3"....

Den er nok såkallt ja, det tror jeg på.

Hvorfor så idiotiske, intetsigende navn?

Motoren i bilen min heter PSA XUD9A, det er et kort og beskrivende navn som forteller alt jeg trenger å vite om den motoren, og folk som ikke forstår betegnelsen har heller ikke behov for å vite noe om en motor, så det dekker alle behov.

"e-drive".... det betyr ingenting, og beskriver ingenting. Det var bare noen markedsførere som syntes det hørtes smart ut, en mandag rundt lunchbordet.....

Hehe, bortsett fra at din kjære XUD9A er en dieselmotor så var det ett knallbra innlegg. Og jeg er helt enig i at man gjerne man gi "dingser" bedre og mer beskrivende navn.

Dieselmotor? Det er vel bare en liten del av hva den kan gå på. Som navnet XUD9 forteller deg, så er det en selvtenningsmotor, med indirekte innsprøytning i forkammer. Slike motorer har veldig god forstøving av drivstoffet, og kan forbrenne saktebrennende drivstoff, svært fort. Det inkluderer for eksempel vegetabilsk olje, også ubehandlet. Sjekk gjerne at du har Bosch innsprøytning før du prøver det, det sies at de senere Lucas/Delphi-pumpene ikke tåler røffere fuel enn biodiesel. Jeg måtte selvsagt prøve, og det gikk fint. De billigste matoljene på Europris og Kiwi er til og med billigere enn pumpediesel. Medregnet at forbruket er noe høyere på planteolje :)

Biodrivstoff laget av avfall vil nok komme for fullt de neste årene. Sverige har en målsetting om å fase ut fossilt drivstoff innen 2030, og alt tyder på at de vil klare det. Fornybart drivstoff kombinert med ekstremt gode rensesystemer i moderne biler vil gjøre bensin- og dieselbiler fremtidsrettede. Batteridrift synes å være et blindspor i overskuelig fremtid. Dette skyldes mangel på edle metaller, lav brukervennlighet, kort rekkevidde, kort levetid og høye produksjonskostnader.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

Endret av 2LK70DN1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Europeiske bilfabrikanter er nødt til å bygge batterifabrikker hvis de ønsker å overleve i sine enge land. Alternativet er å flytte all produksjon til Kina, med massearbeidsledighet til følge.

En elbil har mange færre deler og er mindre arbeidskrevende å sette sammen.

Alle de titusener av arbeidere som bygger tradisjonelle motorer vil gå vanskelige tider i møte.Mange av dem må finne ny jobb fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Biodrivstoff laget av avfall vil nok komme for fullt de neste årene. Sverige har en målsetting om å fase ut fossilt drivstoff innen 2030, og alt tyder på at de vil klare det. Fornybart drivstoff kombinert med ekstremt gode rensesystemer i moderne biler vil gjøre bensin- og dieselbiler fremtidsrettede. Batteridrift synes å være et blindspor i overskuelig fremtid. Dette skyldes mangel på edle metaller, lav brukervennlighet, kort rekkevidde, kort levetid og høye produksjonskostnader.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

 

Fra artikkelen fra oktober 2015:

 

"Selskapet Eco-1 lover at den første stasjonen vil komme i drift i Asker og i løpet av få år skal de komme hundre stasjoner fra Trøndelag og sørover som skal selge det fornybare alternativet til fossil diesel, 2G Polar."

 

Antall stasjoner pr dags dato, litt over 2 år senere: 6 til bil og 2 til båtbruk - http://eco-1.no/stasjoner/

 

Og det lover ikke bra: https://www.proff.no/selskap/eco-1-bioenergi-as/oslo/fyringsoljer/Z0IWXI01/

 

edit: kun skriveleif

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Biodrivstoff laget av avfall vil nok komme for fullt de neste årene. Sverige har en målsetting om å fase ut fossilt drivstoff innen 2030, og alt tyder på at de vil klare det. Fornybart drivstoff kombinert med ekstremt gode rensesystemer i moderne biler vil gjøre bensin- og dieselbiler fremtidsrettede. Batteridrift synes å være et blindspor i overskuelig fremtid. Dette skyldes mangel på edle metaller, lav brukervennlighet, kort rekkevidde, kort levetid og høye produksjonskostnader.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

 

Fra artikkelen fra oktorber 2015:

 

"Selskapet Eco-1 lover at den første stasjonen vil komme i drift i Asker og i løpet av få år skal de komme hundre stasjoner fra Trøndelag og sørover som skal selge det fornybare alternativet til fossil diesel, 2G Polar."

 

Antall stasjoner pr dags dato, litt over 2 år senere: 6 til bil og 2 til båtbruk - http://eco-1.no/stasjoner/

 

Og det lover ikke bra: https://www.proff.no/selskap/eco-1-bioenergi-as/oslo/fyringsoljer/Z0IWXI01/

Mange lovnader men få realistiske leveringer. Akkurat som med Tesla, som snart går konk.

Lenke til kommentar

Denne "e-drive-enheten" inneholder selvsagt motoren, men hva er den dingsen som ikke er sylindrisk? Kraftelektronikk? Evt. hvilken kraftelektronikk? Noe mer?

 

Ellers så ser jeg den nye motoren er vesentlig mindre enn den gamle, men er den like kraftig eller er det meningen at det skal være flere motorer per bil?

Lenke til kommentar

Sverige har en målsetting om å fase ut fossilt drivstoff innen 2030, og alt tyder på at de vil klare det.

Det meste tyder vel på det motsatte. Vi skal ikke mer enn et par år tilbake før bilbransjen jamret seg i media om et forslag om økt andel bio i drivstoffet. Som det også står i instruksjonsheftet til mange biler, så er vi ganske nære toleransegrensen med de få prosentene vi bruker i dag.

 

Hvis svenskene skal ha 100% bio i tanken om 12 år, så kan de like gjerne være ærlige og gjøre som enkelte andre land: si de forbyr fossilbiler i 2030.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

 

Biodrivstoff laget av avfall vil nok komme for fullt de neste årene. Sverige har en målsetting om å fase ut fossilt drivstoff innen 2030, og alt tyder på at de vil klare det. Fornybart drivstoff kombinert med ekstremt gode rensesystemer i moderne biler vil gjøre bensin- og dieselbiler fremtidsrettede. Batteridrift synes å være et blindspor i overskuelig fremtid. Dette skyldes mangel på edle metaller, lav brukervennlighet, kort rekkevidde, kort levetid og høye produksjonskostnader.

 

https://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952

 

Fra artikkelen fra oktorber 2015:

 

"Selskapet Eco-1 lover at den første stasjonen vil komme i drift i Asker og i løpet av få år skal de komme hundre stasjoner fra Trøndelag og sørover som skal selge det fornybare alternativet til fossil diesel, 2G Polar."

 

Antall stasjoner pr dags dato, litt over 2 år senere: 6 til bil og 2 til båtbruk - http://eco-1.no/stasjoner/

 

Og det lover ikke bra: https://www.proff.no/selskap/eco-1-bioenergi-as/oslo/fyringsoljer/Z0IWXI01/

Mange lovnader men få realistiske leveringer. Akkurat som med Tesla, som snart går konk.

 

 

Altså jeg hører mange sier det men saken er den at når man har som målsetning å bygge opp en gigantisk kjede av masseproduserte biler fra bunnen av og bli elbilens svar på Ford, sier det seg selv at det ikke er gratis og at man nødvendigvis må ta massive tap under investerings -fasen, inntil en komplett produksjonssyklus er på plass til å levere produktene til massene og man begynner å tjene penger.

 

Roadsteren, Model S og X var aldri tiltenkt masseproduksjon (og de masseproduseres heller ikke) slik Model 3 er. Jeg tror man skal vente litt til før man avskriver Tesla helt og ha i tankene at det er andre selskaper også som har gått med massive underskudd (Amazon, Über noen?), men allikevel verdsettes for milliarder på børsen i dag.

 

Selvsagt, at det er mange som sitter inne og brenner med et ønske om at Tesla går konkurs, gjør ikke bildet noe mer nyansert. Tipper mange sitter og skuler på Teslaen i innkjørselen til Naboen fra kjøkkenvinduet sitt og håper at hele skiten går konk så de har noe å gosse seg over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...