Gå til innhold

Hvilke frontend-teknologier er mest brukt i Norge?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvilke frontend-teknologier som er mest brukt rundt om i Norge. Ønsker selv å jobbe med web-utvikling, og kunne vært kjekt å vite hvilke rammeverk jeg burde fokusere på; selv liker jeg å holde på med Vue.js, men vet ikke hvor nyttig det er i forhold til å kunne få seg jobb.

 

Sett at det går mye rundt Angular, er dette sant? Hvilken utgave isåfall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer veldig an på jobben. Typisk så har "de store" laget sine egne greier, eller en miks og match av forskjellige ideer og patterns.

 

Det beste man lærer seg er å kunne jobbe med hva som helst. Til et jobb intervju er det gull å ha laget to tre forskjellige prosjekter, trenger ikke være store. Med forskjellige rammeverk og uttrykk.

De som i tillegg har vist at de tåler krigen ved å få inn en bugfix eller to på et større open source prosjekt, de ligger godt an. 

 

Det finnes et utall frontendrammeverk. Kunsten er å kunne lære seg et nytt, raskt. 

 

 

EDIT: Ja, Angular2 vil jeg anse som et det er verdt å kunne si man har erfaring i. React, Vue, Ember, backbone, Meteor the list goes on.

 

coding-while-learning-it-at-college.jpg

Endret av Enthroner
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, akkurat det jeg tenkte. Virker som om JavaScript-verktøy vokser litt for fort til at normalt dødelige klarer å holde fatt med de, men tenker at om jeg hvertfall lærer meg et rammeverk ganske godt, så blir det lettere å lære andre igjen. Jeg har allerede fått en god forståelse for HTML og CSS, så planen framover er JS og et backend-rammeverk (frister med C#/Mono)!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Kort oppsummert om du vil ha jobb i konsulentverdenen: React, Redux, Vue, TypeScript, Angular 2+, Babel, Webpack, Rollup, Node, Express. 

 

Lengre oppsummering: Drit i alle rammeverk. Ja, du kommer til å trenge dem, men om du kan JavaScript som et språk veldig godt, kommer rammeverk aldri til å være noe problem, og du kommer til å levere kode av høyere kvalitet. Jeg har møtt altfor, altfor mange frontend-konsulenter som driter i kvalitet så lenge de leverer hva bestillingen sier, og blåser i forvaltbarhet og kvalitet because timeføring og budsjetter. Sett deg heller ned og lær deg JavaScript godt først. Lær deg hvorfor språket fungerer som det gjør, forstå særhetene, forstå åssen nettleseren fungerer og gå dypt, dypt ned i teknologien. Først da kommer du til å skjønne rammeverkene skikkelig. Se gjerne denne gisten for litt stoff rundt temaet.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at man burde kunne JavaScript ordentlig før man begir seg ut på rammeverkene, trodde bare kanskje at fordypning i et bestemt rammeverk var attraktivt på arbeidsmarkedet, haha. Tusen takk for lenken, skal definitivt lese på det!
Vurderer veldig å kjøpe dette kurset når jeg får neste lønning, skal visstnok være veldig bra. :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at man burde kunne JavaScript ordentlig før man begir seg ut på rammeverkene, trodde bare kanskje at fordypning i et bestemt rammeverk var attraktivt på arbeidsmarkedet, haha. Tusen takk for lenken, skal definitivt lese på det!

Vurderer veldig å kjøpe dette kurset når jeg får neste lønning, skal visstnok være veldig bra. :)

du trenger ikke betale en krone for kurs, det er plenty på youtube av høykvalitets innhold. anbefaler deg å starte der. søk etter spillelister, javascript for beginners. så sjekker du ut rammeverkene når du er komfortabel med det. React og Angular er begge rammeverk som ofte blir anvendt. ikke lås deg med ett spesielt. lag enkle applikasjoner aka kalkulator og  todo list, så ta stegene videre derfra. ikke gi deg og utforsk så mye som mulig med praktiske eksempler. lykke til.

Lenke til kommentar

Et greit gratis kurs her: https://javascript30.com/ . For betalt er Frontendmaster.com veldig bra også

Har begynt å se igjennom det og er kommet til dag 4! Veldig morsomt å holde på med!

 

 

Jeg er helt enig i at man burde kunne JavaScript ordentlig før man begir seg ut på rammeverkene, trodde bare kanskje at fordypning i et bestemt rammeverk var attraktivt på arbeidsmarkedet, haha. Tusen takk for lenken, skal definitivt lese på det!

Vurderer veldig å kjøpe dette kurset når jeg får neste lønning, skal visstnok være veldig bra. :)

du trenger ikke betale en krone for kurs, det er plenty på youtube av høykvalitets innhold. anbefaler deg å starte der. søk etter spillelister, javascript for beginners. så sjekker du ut rammeverkene når du er komfortabel med det. React og Angular er begge rammeverk som ofte blir anvendt. ikke lås deg med ett spesielt. lag enkle applikasjoner aka kalkulator og  todo list, så ta stegene videre derfra. ikke gi deg og utforsk så mye som mulig med praktiske eksempler. lykke til.

 

Klart det er mye kvalitet på YouTube, men vet liksom ikke hvilke jeg skal se på. Har hørt blant annet at 'thenewboston' ofte lærer bort flere dumme problemer. Vil helst lære det så godt som mulig, med så mye underkunnskaper også, slik at jeg kan dekonstruere andre programmer og bli en bedre programmør!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette er antageligvis enklere enn det du skal ha tak i men her har du en side med responsive rammeverk som bruker HTML5, CSS og JavaScript. Jeg har selv fore domener hvorav jeg bruker et ferdiglaget (Drupal) og tre egenutviklede sider. Det er som sagt enkelt men en fin pekepinn på hva en kan gjøre for å designe sider som er responsive ut ifra hva slags dings den besøkende bruker.

 

edit: jeg tester selv ut Bootstrap om dagen og er veldig fornøyd med all funksjonaliteten som ligger i løsningen.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...