Gå til innhold

Altibox Data- og TVnettverk i samme kabel


Spookie91

Anbefalte innlegg

Hei. Er det noen som vet at det er mulig å sende data og tv signalet til Altibox gjennom samme kabel men på forskjellig vlan.Vurder å bestille det nye tv konspetet av Altiboks, men er en god del jobb å få frem egen kabel bare til tv signalet. Har utstyr fra Ubiquiti Unifi. Tenkte at det burde være mulig. Noen som har prøvd det ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

Det kommer vel litt an på hvordan du tenker/ser det for deg.

 

Dersom du bruker hjemmesentralen til Altibox som router (altså ikke i bridge modus) så kan du kjøre alt over en kabel, så lenge du har en switch i andre enden som støtter IGMP snooping. Fra denne kan du da ta ut en til TV boksen og x antall til annet nettverks utstyr.

 

Så kommer litt an på hva du legger i "utstyr fra Ubiquiti" dersom det bare er AccessPoints så er det jo ikke noe i veien for å gjøre det på denne måten. (Dersom den begrensede funksjonaliteten i hjemmesentralen holder for deg)

 

Hjemme har jeg gjort følgende: 

 

Jeg trenger ikke mer funksjonalitet på "router" enn det hjemmesentralen tilbyr. - Så lenge jeg får satt opp Port-forwarding så er mye gjort. 

 

Altibox FMG hjemmesentral 

 

Kablet TP kabel fra hjemmesentral til TV-benk

 

Enkel switch med støtte for IGMP snooping i TV-Benk

Fra denne tar jeg ut en kabel til ny TV boks "Q22" 

og tar ut nett til Apple TV, et Wireless AP osv. fra switchen.

 

Kablet TP fra hjemmesentral til 2 etg - der jeg har samme type switch koblet til et mediesenter og ett annet Wireless AP.

 

Jeg ønsket i utgangspunktet å ha hjemmesentral i Bridge modus for å kunne administrere alt selv, men orket ikke tanken på å trekke nye kabler. Og så langt fungerer det utmerket. 

 

Så bare håper jeg på at jeg svarte på det du lurte på! - om ikke så er det garantert noen her inne som har noen gode forslag til VLAN tagging og på så sett få det til å fungere. 

Endret av QoP
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her fikk du ett altfor avansert svar av QoP føler jeg ;)

 

Jeg hadde den gamle dekoderen til altibox, da var det problemer å kjøre begge deler på en kabel med normale switcher.

Men den NYE løsningen deres er 110% internett og fungerer som en "PC" / media klient og for nettverkets del så er det ingen forskjell på den og en PC som streamer youtube/hva som helst så lenge du bruker altibox sin egen router.

 

Mitt oppsett er Altibox sentral m/router funksjon og DHCP og alt fra altibox -> switch (strengt tatt en pensjonert router fra Telenor hvor DHCP er skrudd av så den fungerer som switch og access point) -> Ubuiqit NanoBeam AC long-range link (over 1 km unna) -> dell switch -> No-name gigabit switch -> gammel 3com 100 mbit/s switch -> Altibox dekoder -> HDMI til TV

- fungerer strøkent.

(det er langt mer på dette nettverket, men det er den lengste ruten med dekoder på)

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Hei, 

Det kommer vel litt an på hvordan du tenker/ser det for deg.

 

Dersom du bruker hjemmesentralen til Altibox som router (altså ikke i bridge modus) så kan du kjøre alt over en kabel, så lenge du har en switch i andre enden som støtter IGMP snooping. Fra denne kan du da ta ut en til TV boksen og x antall til annet nettverks utstyr.

 

Så kommer litt an på hva du legger i "utstyr fra Ubiquiti" dersom det bare er AccessPoints så er det jo ikke noe i veien for å gjøre det på denne måten. (Dersom den begrensede funksjonaliteten i hjemmesentralen holder for deg)

 

Hjemme har jeg gjort følgende: 

 

Jeg trenger ikke mer funksjonalitet på "router" enn det hjemmesentralen tilbyr. - Så lenge jeg får satt opp Port-forwarding så er mye gjort. 

 

Altibox FMG hjemmesentral 

 

Kablet TP kabel fra hjemmesentral til TV-benk

 

Enkel switch med støtte for IGMP snooping i TV-Benk

Fra denne tar jeg ut en kabel til ny TV boks "Q22" 

og tar ut nett til Apple TV, et Wireless AP osv. fra switchen.

 

Kablet TP fra hjemmesentral til 2 etg - der jeg har samme type switch koblet til et mediesenter og ett annet Wireless AP.

 

Jeg ønsket i utgangspunktet å ha hjemmesentral i Bridge modus for å kunne administrere alt selv, men orket ikke tanken på å trekke nye kabler. Og så langt fungerer det utmerket. 

 

Så bare håper jeg på at jeg svarte på det du lurte på! - om ikke så er det garantert noen her inne som har noen gode forslag til VLAN tagging og på så sett få det til å fungere. 

Hei, takk for fyldig svar. Sånn ser det ut oss meg.

post-186345-0-49174900-1511549397_thumb.jpg

 

Jeg ønsker som sagt å fortsatt ha hjemmesentral i brdige mode. Lurte derfor på om jeg kunne ta tv signalet fra hjemmesentral igjennom switchene i et eget vlan som da havner på den ene porten i switch i stue. Håper det er mulig å få til. Har ikke veldig lyst å legge ny kabel opp i stuen.

Endret av Spookie91
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...