Gå til innhold

Akutt mangel på IT-folk i Norge. Snart kan det bli mye verre (Ekstra)


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De større konsulenthusene støvsuger skolene for studenter, noe som er bra. Et sted må de jo begynne.
Du starter med 5-600.000 i lønn og går kanskje opp 50-100.000 på 3 til 5år etterpå.
Den gode lønnen får du så fort du går over i et av de mindre selskapene, hvor lønnen din fort er på et sted mellom 1,2millioner og 2millioner i året.
Så jeg vil nesten si at lønnen ikke er et problem, men at folk ikke er flinke nok til å flytte på seg og se hva andre har å tilby.

Ikke uten grunn at alle de store konsulenthusene satser alt på flotte fester, masse firmaaktiviteter og årlige turer. Du betaler tross alt et beløp tilsvarende årslønnen din eller mer for å være i en "komfortabel" omgivelse.

Hvorfor tror du alle sloss om å være langt oppe på Great Place To Work listen?
Har bare endt med en stor koseklubb, som egentlig ikke leverer virkelig med verdi og har kule oppdrag sammenlignet med de mindre selskapene.

Endret av morten7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange opererer med ønskelister lange som et vondt år, hvor man i bunnen må ha master eller rikelig med relevant arbeidserfaring. I tillegg må man alltid være blid, glad og sosial virker det som.

 

En god start vil være å lempe på de formelle kravene og eventuelt i starten bruke litt tid og penger på opplæring om den nye arbeidstakeren har kunnskapsmangler. I tillegg kan man gjerne la være å selge arbeidsplassen som en kilde til evig lykke og et sted hvor man alltid har det gøy. Jeg vil ikke ha det gøy - jeg vil jobbe.

 

EDIT: Dette er mine $ 0.02, jeg har ikke lest (betal)artikkelen.

Endret av nightowl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

I tillegg må man alltid være blid, glad og sosial virker det som.

Jeg vil ikke ha det gøy - jeg vil jobbe.

 

Right on the money!

Jeg kjenner mange i ATEA, som i utgangspunktet var introverte datanerder med World of Warcraft T-skjorter, men som tvinges til å gå i dress, og overselge produkter og "tjenester" til kunder, og sosialisere på alskens idiotiske arrangement med øl og mye svada fra en scene, og mistrives som F.

Jeg kunne aldri jobbet i et konsulentfirma, men trives bedre i en vanlig IT-avdeling der jeg faktisk får gjort den varierte og interessante jobben min.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner mange i ATEA, som i utgangspunktet var introverte datanerder med World of Warcraft T-skjorter, men som tvinges til å gå i dress, og overselge produkter og "tjenester" til kunder, og sosialisere på alskens idiotiske arrangement med øl og mye svada fra en scene, og mistrives som F.

 

I et marked der man stort sett kan få jobb på dagen er det rart at de ikke bare finner seg noe annet hvis de mistrives som F.

Lenke til kommentar

De større konsulenthusene støvsuger skolene for studenter, noe som er bra. Et sted må de jo begynne.

Du starter med 5-600.000 i lønn og går kanskje opp 50-100.000 på 3 til 5år etterpå.

Den gode lønnen får du så fort du går over i et av de mindre selskapene, hvor lønnen din fort er på et sted mellom 1,2millioner og 2millioner i året.

Så jeg vil nesten si at lønnen ikke er et problem, men at folk ikke er flinke nok til å flytte på seg og se hva andre har å tilby.

 

Ikke uten grunn at alle de store konsulenthusene satser alt på flotte fester, masse firmaaktiviteter og årlige turer. Du betaler tross alt et beløp tilsvarende årslønnen din eller mer for å være i en "komfortabel" omgivelse.

 

Hvorfor tror du alle sloss om å være langt oppe på Great Place To Work listen?

Har bare endt med en stor koseklubb, som egentlig ikke leverer virkelig med verdi og har kule oppdrag sammenlignet med de mindre selskapene.

 

I hvilket univers får IT-arbeidere 500-600k i startlønn?

Lenke til kommentar

For mye formell utdanning kreves, lange arbeidsdager og for dårlig betalt, gjør nok at folk velger andre fagfelt. 

 

Det siste Norge trenger er halvgode IT-ansatte. Jeg sier ikke at formell utdanning er nøkkelen, men å senke standarden vil gi negative utslag. Standarden skulle vært høyere, og med en lønn som matcher.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For mye formell utdanning kreves, lange arbeidsdager og for dårlig betalt, gjør nok at folk velger andre fagfelt. 

 

Det siste Norge trenger er halvgode IT-ansatte. Jeg sier ikke at formell utdanning er nøkkelen, men å senke standarden vil gi negative utslag. Standarden skulle vært høyere, og med en lønn som matcher.

 

Jeg mener man kan få gode IT-ansatte uten for mye formell utdanning. Det har ingenting med å senke standarden. En gyllen middelvei må det jo være mellom mangel på IT-folk og overflod av "halvgode" It-ansatte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

De større konsulenthusene støvsuger skolene for studenter, noe som er bra. Et sted må de jo begynne.

Du starter med 5-600.000 i lønn og går kanskje opp 50-100.000 på 3 til 5år etterpå.

Den gode lønnen får du så fort du går over i et av de mindre selskapene, hvor lønnen din fort er på et sted mellom 1,2millioner og 2millioner i året.

Så jeg vil nesten si at lønnen ikke er et problem, men at folk ikke er flinke nok til å flytte på seg og se hva andre har å tilby.

 

Ikke uten grunn at alle de store konsulenthusene satser alt på flotte fester, masse firmaaktiviteter og årlige turer. Du betaler tross alt et beløp tilsvarende årslønnen din eller mer for å være i en "komfortabel" omgivelse.

 

Hvorfor tror du alle sloss om å være langt oppe på Great Place To Work listen?

Har bare endt med en stor koseklubb, som egentlig ikke leverer virkelig med verdi og har kule oppdrag sammenlignet med de mindre selskapene.

 

I hvilket univers får IT-arbeidere 500-600k i startlønn?

 

Eller små IT-firmaer som gir en *IT-ansatt* opp mot 2mill? 

Tenker vi sier i drømmeland jeg.. :D

Lenke til kommentar

 

 

De større konsulenthusene støvsuger skolene for studenter, noe som er bra. Et sted må de jo begynne.

Du starter med 5-600.000 i lønn og går kanskje opp 50-100.000 på 3 til 5år etterpå.

Den gode lønnen får du så fort du går over i et av de mindre selskapene, hvor lønnen din fort er på et sted mellom 1,2millioner og 2millioner i året.

Så jeg vil nesten si at lønnen ikke er et problem, men at folk ikke er flinke nok til å flytte på seg og se hva andre har å tilby.

 

Ikke uten grunn at alle de store konsulenthusene satser alt på flotte fester, masse firmaaktiviteter og årlige turer. Du betaler tross alt et beløp tilsvarende årslønnen din eller mer for å være i en "komfortabel" omgivelse.

 

Hvorfor tror du alle sloss om å være langt oppe på Great Place To Work listen?

Har bare endt med en stor koseklubb, som egentlig ikke leverer virkelig med verdi og har kule oppdrag sammenlignet med de mindre selskapene.

 

I hvilket univers får IT-arbeidere 500-600k i startlønn?

 

Eller små IT-firmaer som gir en *IT-ansatt* opp mot 2mill? 

Tenker vi sier i drømmeland jeg.. :D

 

trur han snakker om silicon valley og ikkje Norge akkurat...

Lenke til kommentar

 

 

 

I hvilket univers får IT-arbeidere 500-600k i startlønn?

 

Eller små IT-firmaer som gir en *IT-ansatt* opp mot 2mill? 

Tenker vi sier i drømmeland jeg.. :D

 

trur han snakker om silicon valley og ikkje Norge akkurat...

 

 

Dyktige utviklere (og andre med særlig kompetanse) som i tillegg er dyktige konsulenter (som fort kan sette seg inn i kundens  forretning) passerer lett 1,5 når de jobber i mindre selskaper hvor der ikke er så mye overhead (som ledere, mellemledere og selgere som alle vil ha andel i pengene du har tjent inn til bedriften).  Et slik sted kan du få beholde en langt større andel av det du fakturerer kundene.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

I hvilket univers får IT-arbeidere 500-600k i startlønn?

 

Eller små IT-firmaer som gir en *IT-ansatt* opp mot 2mill? 

Tenker vi sier i drømmeland jeg.. :D

 

trur han snakker om silicon valley og ikkje Norge akkurat...

 

 

Dyktige utviklere (og andre med særlig kompetanse) som i tillegg er dyktige konsulenter (som fort kan sette seg inn i kundens  forretning) passerer lett 1,5 når de jobber i mindre selskaper hvor der ikke er så mye overhead (som ledere, mellemledere og selgere som alle vil ha andel i pengene du har tjent inn til bedriften).  Et slik sted kan du få beholde en langt større andel av det du fakturerer kundene.

 

 

Vel, det er vel ikke akkurat dem det er mangel på i Norge nå, da. Mitt inntrykk (som systemutvikler) er at det er mangel på nettopp systemutviklere. Sist jeg søkte jobb, fikk jeg tilbud om intervju hos nesten samtlige jeg søkte hos, til tross for kun to års relevant erfaring og kun bachelor-grad. Noe som gikk igjen hos alle bedriftene var at det var vanskelig å få tak i utviklere.

 

Mitt inntrykk lønnsmessig er at det ligger på mellom 400-500000 for relativt ferske utviklere uten så mange års erfaring. Bare se på div. "Hva tjener du"-tråder her på forumet. Selvfølgelig vil det alltid være de som tjener mer, og de som tjener mindre. Og jeg tror erfaring spiller en vesentlig rolle på lønnsnivået. Så etter noen år, med mastergrad, er det ikke utenkelig at du kan tjene 600000 som systemutvikler, men ikke i startlønn. Tviler på du får det i startlønn selv i Oslo. 

 

På den positive siden er mitt inntrykk at lønnen stiger raskt. Min lønn har steget med 110000 på 2,5 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dyktige utviklere (og andre med særlig kompetanse) som i tillegg er dyktige konsulenter (som fort kan sette seg inn i kundens  forretning) passerer lett 1,5 når de jobber i mindre selskaper hvor der ikke er så mye overhead (som ledere, mellemledere og selgere som alle vil ha andel i pengene du har tjent inn til bedriften).  Et slik sted kan du få beholde en langt større andel av det du fakturerer kundene.

 

 

Dette er ikke "ansatte" vil jeg påstå.

Selvstendige konsulenter som er dyktige og har posisjonert seg slik at de vet at deres kunnskap er kritisk for driften.

De tjener gjerne opp mot 2 mill.

 

"Systemutvikler" er ett alfor vagt begrep.

Slike tjenester blir jo gjerne out-sourcet, men det er sikkert en del bransjer hvor lokale IT-kyndige kan få en bra betalt jobb.

Da snakker vi spiss-kompetanse. Og det er ikke bare innen IT. Det er kombinasjon av å kunne bruke sin IT-kompetanse innen for det fagfeltet ett IT-system skal utivkles/driftes.

Det vil det alltid være vanskelig å få tak i.

:)

Lenke til kommentar

Dette er ikke "ansatte" vil jeg påstå.

 

Ok, men i artikkelen er det Atea som klager sin nød (med forbehold siden jeg ikke kan lese hele artikkelen), og Atea er et konsulentselskap, så sammenligning med hva konsulenter ellers kan tjene, syns jeg er relevant.  Jeg forstår i al fall godt hvis Atea har vanskelig ved å finne folk om de kun gir de 1/4-del av det de fakturerer kundene videre til de som faktisk genererte inntekten. 

 

At 'vanlige IT-ansatte', som du kanskje vil kalle de som ikke er konsulenter, tjener veldig mye mindre, er ganske sikkert riktig nok. 

Lenke til kommentar

Begynnerlønnsanbefalingen til Tekna var for 2017 522000 for nyutdannende i privat sektor med mastergrad innenfor de tekniske yrkene. Det er ikke unormalt for selskap å legge seg mot denne summen, og da kanskje 4-50k lavere for "bare" bachelorgrad. Også må man jo ta i betraktning arbeidssted - lønna er selvsagt høyest i de største byene. Men veksten er ikke superhøy, så normallønnen for en IT-person med ti års erfaring er ca 800k i Oslo-området, og mye lavere i utkantstrøk. 

 

Men realiteten i konsulentbransjen er nok ikke som Morten prøver å farge det som. "store fester, dyre turer" - nei, det er ikke mer store fester eller dyre turer i store selskap. Jeg ser heller det motsatte, mindre selskap tar seg råd til mer enn de store gjør. Får ikke macbook pro og iphone x i de store konsulentselskapene, men det er ikke unormalt i de små :p

 

Og vi konkurrerer alle i det samme markedet. Det er ikke sånn at det er et marked for "de som har vært smarte og begynt i små selskap" og et annet marked for "de som fortsatt er dumme og arbeider for de store". Kundene er de samme, og timeprisene er de samme. Og de ligger jevnt over et sted mellom 1000kr timen og 1500kr, avhengig av faktorer som kompetanse og erfaring. Et årsverk er 1950timer. Trekk fra ferie og diverse timer så ender man opp med et sted mellom 1600 og 1700 timer som normal fakturering for konsulenter. Så la oss si da en snittkonsulent; 1250kr timen, 1650 timer i året. 2062500kr i inntekt. Trekk fra ca 290000 i arbeidsgiveravgift. Trekk fra forsikringer og pensjonsordninger (la oss forenkle litt og si ca 150000). Det gir 1.6 mill som konsulenten kan ha i lønn. Men; inntekten fra konsulenten skal da også være med på å betale for en leder (normalt har en vel 1 leder per 10 ansatte), faste kontorutgifter (telefon, pc, kontorplass, osv osv). Det går bort ihvertfall 200k for å dekke sånt. Samt legg på litt marginer for å dekke oppunder eventuelle periode uten oppdrag, sykdom osv. Og eventuelle eiere skal vel også ha sitt...

 

Ja, lønnen i mindre bedrifter er nok muligens noe bedre enn i større, men du skal være heldig om du har stort mer enn 1.2 mill :p Marginene dekker ikke oppunder en lønn som det, uten at du "skimmer" andre ansattes lønn. Noe som ofte skjer i store selskaper - er ikke unormalt for en partner i Accenture å heve 3-4 millioner i året, da de tjener prosenter på konsulentene/kontraktene de forvalter. 

 

Alternativet er å enten ha en supersær, superettertraktet kompetanse som man kan selge langt over normal timepris, eller å utvikle et produkt som selger bra. Eventuelt drive med lisenssalg av andres produkter. Det kan gi svært gode inntekter, men da blir også fokus endret fra å være utvikler til å være selger/supportmedarbeider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...