Gå til innhold

Anbefalt mesh løsning til mitt bruk


Makky

Anbefalte innlegg

Trenger en Mesh løsning for å erstatte et dårlig trådløst nett i huset.
Huset er på 2 etasjer, men er ganske "avlangt".
Nettet blir levert av Altibox.

"Ønsker":
Har en Asus router, som jeg ønsker å fortsette å bruke pga. VPN løsning mellom andre Asus bokser.

Mesh utstyret må støtte å kobles til nettverket med eksisterende kabel og trådløst.

Må støtte 2 SSID'er, hvor gjestenettet kan isoleres.

 

Hvilke av produktene passer til oss?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google Wifi er jo uaktuelt, da får du ein router til og dobbel nating og alt det der. 

 

Airties 4920 (som eg har) vil fungere, da er det bare å plugge i og surfe i veg. Den har ikkje router funksjonalitet, så du må ha din gamle router/routere, men skru av wifi på dei. 

Problemet er å få isolert gjestenettet, det står inni menyen på Airties at den støtter gjestenett, men i praksis er det ikkje isolert har eg erfart. 

 

Det finnes kanskje produkter fra andre produsenter som lar deg isolere gjestenett som ikkje har router funksjonalitet. 

Lenke til kommentar

Du er med andre ord på jakt etter aksesspunkter?

 

Det burde ikke være så vrient, men et alternativ kan være Ubiquti UniFi. Der får du mye funksjonalitet, og skulle du på sikt ønske å bygge ut systemet så takler det bøttevis av aksesspunkter, enten i mesh eller som stjernenett ("kablet mesh").

 

Du kan også utvide løsningen til å omfatte det kablede nettet (i UniFi-økosystemet finner du både router og switcher), og man kan sågar kjøpe cloudkey som lar deg konfigurere og overvåke systemet via nett.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Skrev ti, men mente to! 

Ok, det er jo en fin ordning at den swapper automatisk mellom AP-ene. Jeg har 1 ruter og 1 AP. En i 1. etasje, og en i 2. Det betyr vel kanskje at jeg bør søke opp Wi-Fi på nytt når jeg går opp i stua.

Finnes det ikke noen glupe folk som kan få til dette basert på eksisterende HW, som f.eks med DD-WRT? Eller sitter dette i hardwaren?

Lenke til kommentar

@ deleder:

Hos Asus har de glupe folk ;-)

Takk for tipset.

Prøvde dette da jeg hadde gammel router liggende som var brukandes.

Funker forsåvidt, men det ser ikke ut til at de bytter automatisk over til "boksen" med sterkest signal. Holder seg på den du fikk første gang ...

Ruslet rundt i alle rom i huset for å sjekke, men det kan jo hende det er noen timeouts her ...

Lenke til kommentar

 

@ deleder:

Hos Asus har de glupe folk ;-)

Takk for tipset.

Prøvde dette da jeg hadde gammel router liggende som var brukandes.

Funker forsåvidt, men det ser ikke ut til at de bytter automatisk over til "boksen" med sterkest signal. Holder seg på den du fikk første gang ...

Ruslet rundt i alle rom i huset for å sjekke, men det kan jo hende det er noen timeouts her ...

 

 

Kanskje du har for godt signal? Hva skjer hvis en stiller på roamingassistent, og velger f.eks "disconnect clients with RSSI lower than -55" i stedet for 70 som er normalt? Vurderte å forsøke 2 routere (i og med at jeg har 1 fra før) til dette men kommer heller til å få tak i Ubiquiti unifi ac (pro eller LR?) da jeg har større troa der. Når det er slik at det jeg har hørt er at ene løsningen fungerer ikke som tiltenkt (Aimesh) mens den andre fungerer bare (Ubiquiti unifi).

 

Frister lite å kjøpe meg noe fra Asus da  :hm:

 
Lenke til kommentar

 

Kanskje du har for godt signal? Hva skjer hvis en stiller på roamingassistent, og velger f.eks "disconnect clients with RSSI lower than -55" i stedet for 70 som er normalt?

Bra tips. Prøvde med 50, og fikk den til å bytte...

 

Min forståelse (etter et par kjappe google-søk) er at mesh alltid velger beste signal. Har ofte 10-15 i forskjell på signalstyrke og forventer at den beste blir valgt. Men det skjer ikke.

Lenke til kommentar

 

Kanskje du har for godt signal? Hva skjer hvis en stiller på roamingassistent, og velger f.eks "disconnect clients with RSSI lower than -55" i stedet for 70 som er normalt?

 

Bra tips. Prøvde med 50, og fikk den til å bytte...

 

Min forståelse (etter et par kjappe google-søk) er at mesh alltid velger beste signal. Har ofte 10-15 i forskjell på signalstyrke og forventer at den beste blir valgt. Men det skjer ikke.

Ved sånne løsninger vil det alltid være en eller annen threashold, ellers kan man ende med at om man sitter "midt mellom", vil man switche punkt hele tiden. Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Prøvde dette da jeg hadde gammel router liggende som var brukandes.

Funker forsåvidt, men det ser ikke ut til at de bytter automatisk over til "boksen" med sterkest signal. Holder seg på den du fikk første gang ...

Ruslet rundt i alle rom i huset for å sjekke, men det kan jo hende det er noen timeouts her ...

 

 

Bra tips. Prøvde med 50, og fikk den til å bytte...

 

Min forståelse (etter et par kjappe google-søk) er at mesh alltid velger beste signal. Har ofte 10-15 i forskjell på signalstyrke og forventer at den beste blir valgt. Men det skjer ikke.

Aimesh skal bytte enhetene automatisk over til den routeren med best signalstyrke.

 

Hvilke Asus routere brukte du i forsøket?

Lenke til kommentar

Aimesh skal bytte enhetene automatisk over til den routeren med best signalstyrke.

Hvilke Asus routere brukte du i forsøket?

 

 

AC88U (main) og AC68U (AiMesh node)

 

EDIT:

Testet litt mer. Av og til bytter den til sterkeste signal etter noen sekunder, andre ganger tar det flere minutter og andre ganger igjen - bytter den ikke i det hele tatt (evt. jeg ventet ikke lenge nok)

Ser også at selv om jeg sitter foran main med et signal på -34dBm, så kobles jeg til noden med signalstyrke -60dBm når jeg aktiverer wifi (det var den jeg sist hadde forbindelse med).

EDIT2:

Jeg la fra meg mobilen foran main (-34dBm) da den var koblet til noden (-60dBm). Da jeg sjekket etter en halv time, var den fremdeles koblet til noden.

Endret av helsten2
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei, takk for alle svar, ser at denne tråden har gått litt i glemmeboka.
Behov osv har endret seg noe siden sist, så da prøver jeg å vekke til live denne tråden igjen.

 

Jeg er ikke avhengig av å bruke Asus routeren lenger, så denne kan byttes ut.
Har sett for meg at 3 APer vil være nok, men mulighet for å koble til en 4. kan være kjekt.

2 av APene vil ha tilgang til kabel, mens den 3. vil ha trådløs "uplink".

Hvilken av løsning vil dere da anbefale?
Har sett på Asus Lycra, TP Deco M9 og Google Wifi.

 

Lenke til kommentar

Ser litt på Unifi AP-AC Long Range, og lurer på et par ting.
 

- Antar man konfigurerer boksene via administrasjonsprogramvaren, slik at samme konfig enkelt dyttes ut på alle boksene?

- Støtter den å sette opp et isolert gjestenett? Er det da som et "forhånsdvalg" man velger i konfigurasjonen, eller lager man eget vlan med egen SSID?

- Blir det "MESH" automatisk når man har flere enn 1 boks koblet sammen?
- Støtter denne boksen å kobles til som en "extender" dersom 2 bokser viser seg å bli for lite, og får man da det typiske "tapet" av hastighet når man er koblet til den 3. boksen?

Lenke til kommentar

Ser litt på Unifi AP-AC Long Range, og lurer på et par ting.

Bortsett fra det med gjestenett, så svarte jeg mer eller mindre 'ja' på alle disse spørsmålene allerede i post #3, for øvrig datert 28. november 2017. =)

 

Hva gjelder gjestenett så er svaret 'ja', og vil du ha separate vlan så er det også støttet.

Lenke til kommentar

Slenger inn en kommentar/spørsmål ang mesh:

kan man bruke openwrt mesh på ulike router-merker (asus, linksys...) om kvarandre og få mesh løsning på denne måten?
Eg har Linksys WRT1900ACS med openwrt i dag. Kunne vore interessant med ein ny billig router, installere openwrt og sjekke om mesh løsninga fungerer? Nokon som har testa?

 

https://openwrt.org/docs/guide-user/network/wifi/mesh/80211s

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...