Gå til innhold

Belgia vil forby «lootbokser» men det blir neppe aktuelt i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det lotteritilsynet sier her er jo helt absurd. Hvor lang tid tror dere det hadde tatt før det ringte på døra hos meg dersom jeg begynte å selge lodd til 20 kroner hvor alle var garantert premie på minst 50 øre? Da er det jo i følge de ikke et lotteri lengre.

 

Du har ikke lov å arrangere lotteri med pengepremier som privatperson uansett.

 

Greit. Du vinner kuponger som kan veksles inn i premier. Minimumsgevinst er én pseudocoupon, maksimumsgevinst er en million kuponger. Ett lodd koster 50 kr. For en kupong kan du få en extra-tyggis. For 500000 kuponger kan du få en ipad pro.

 

Absolutt ikke pengespill eller gambling!

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

 

 

Greit. Du vinner kuponger som kan veksles inn i premier. Minimumsgevinst er én pseudocoupon, maksimumsgevinst er en million kuponger. Ett lodd koster 50 kr. For en kupong kan du få en extra-tyggis. For 500000 kuponger kan du få en ipad pro.

 

Absolutt ikke pengespill eller gambling!

 

Du kan ikke selge tingene i battlefront for penger... Så nei.

Plasser en random ting i en pose, gi beskjed om verdien på det i posen, og selg posen. Det er lov.

(og det er slik battlefront gjør det)

Lenke til kommentar

 

Greit. Du vinner kuponger som kan veksles inn i premier. Minimumsgevinst er én pseudocoupon, maksimumsgevinst er en million kuponger. Ett lodd koster 50 kr. For en kupong kan du få en extra-tyggis. For 500000 kuponger kan du få en ipad pro.

 

Absolutt ikke pengespill eller gambling!

 

Du kan ikke selge tingene i battlefront for penger... Så nei.

Plasser en random ting i en pose, gi beskjed om verdien på det i posen, og selg posen. Det er lov.

(og det er slik battlefront gjør det)

Det vil da si at jeg kan selge poser på torget for 50 kroner. En eller flere av de har en iPad, mesteparten har en stein. Dette vil da ikke være lotteri for du fikk jo kjøpe den posen du ville kjøpe.

 

Sannsynlighet kan jeg også holde hemmelig

Og ingen skal kontrollere at jeg faktisk gir alle som kjøper samme sannsynlighet.

 

Må forresten også ha en kontrakt som binder kjøper av posen til å ikke kunne selge iPaden også

For å gjøre det helt likt siden du ikke kan videreselge innholdet av EA sine kasser.

 

Begge har da samme forutsetninger i praktisk forstand.

 

Hvor lenge tror du jeg kunne drevet med dette før Lotteritilsynet hadde blandet seg inn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg meiner som fleire at Lotteritilsynet bommar litt her. Eksempelet med å selge "premieposar" på torget er nært nok det EA driv med.

 

Men uansett om ein vil plassere lootbokser under kategorien "lotteri" eller ikkje, endrar det ikkje korleis dette i praksis fungerar: ein bruker dei samme psykologiske mekanismene som i tradisjonell gambling, i eit produkt som mellom anna vil bli brukt av mange barn, for å friste dei til å kontinuerleg pumpe pengar inn i spelet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nja, blir dette brakt for domstolen i EU, så blir vel Norge med som følge av EØS og slenger på 18års aledersgrense på disse spillene? Eller bedre, forbyr denne typen pengeutpressing?

Vel, takk EA for å rette inn søkelyset på spillindustrien. Regner med at de nå blir like populære blant sine kolleger som de har vært blant sine kunder opp gjennom årene :p

 

Pengeutpressing? Et av de billigste AAA spillene på flere år. Trenger ikke betale en krone mer enn det de selger det for, kasser får du fort.

Ja, du kan vel takke alle de titusenene av folk på Reddit for det. Men fortvil ei, naive padawan, betalingsmodellen med mikrotransaksjoner kommer nok tilbake, når farvannet har roet seg litt, om ikke lovens lange arm strekker seg det lille ekstra og begynner å granske praksisene i spillindustrien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er feigt av Lotteritilsynet. får det du har bestilt liksom..

 

Nei, man vet ikke hva man får, før man har åpnet lootboxen. Dette er noe man kan kjøpe med ekte penger, i et spill som er rettet mot barn (ja, aldersgrense for gamling er vel 18 år?). 

Endret av MadRos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det vil da si at jeg kan selge poser på torget for 50 kroner. En eller flere av de har en iPad, mesteparten har en stein. Dette vil da ikke være lotteri for du fikk jo kjøpe den posen du ville kjøpe.

 

Sannsynlighet kan jeg også holde hemmelig

Og ingen skal kontrollere at jeg faktisk gir alle som kjøper samme sannsynlighet.

 

Må forresten også ha en kontrakt som binder kjøper av posen til å ikke kunne selge iPaden også

For å gjøre det helt likt siden du ikke kan videreselge innholdet av EA sine kasser.

 

Begge har da samme forutsetninger i praktisk forstand.

 

Hvor lenge tror du jeg kunne drevet med dette før Lotteritilsynet hadde blandet seg inn?

 

Da oppgir du falsk verdi på de posene som inneholder stein altså?

Eller oppgir du på posene med stein, at de er verdt mindre?

Lenke til kommentar

Ja, du kan vel takke alle de titusenene av folk på Reddit for det. Men fortvil ei, naive padawan, betalingsmodellen med mikrotransaksjoner kommer nok tilbake, når farvannet har roet seg litt, om ikke lovens lange arm strekker seg det lille ekstra og begynner å granske praksisene i spillindustrien.

 

Takke reddit? Hvorfor det?

Spillet kostet alltid det samme.

Poenget var at dlc er gratis. Noe det vanligvis ikke er.

Lenke til kommentar

Dette blir slått opp stort, fordi det er snakk om en stor og ikke overraskende EA-tittel, fordi kun EA klarer å irritere på seg alle og hvermannsen (mulig unntak for UBI, selvfølgelig).

 

Har dere spilt noe på mobile enheter i det siste?

Lotteribokser og p2w er nesten uten unntak normen der. Og, uten tall foran meg vedder jeg (tog'du'an?) på at rent økonomisk er nok det et større marked.

 

Jeg er enig i de aller fleste innleggene her, men det dere unngår er jo at du har kjøpt en vare, som sannsynligvis gjennom EULA har klargjort at dere kan kjøpe ting ingame, men det medfører a,b,c osv..

 

Lotteri eller lottera, du får stort sett det du kjøper, en lootbox gir seg ikke ut for å være noe annet enn den er (selvfølgelig er det lotteri).

 

Om vi skal snakke om lotteri, så er det vel folk som kjøper AAA-spill usett en måned eller 6 før spillet er fysisk ditt. Det er ikke bare lotteri, men idioti.

 

Jeg kjenner også at jeg har brukt ordet lotteri så mange ganger at ordet har mistet sin betydning. Latterlig.

Lenke til kommentar

Dette blir slått opp stort, fordi det er snakk om en stor og ikke overraskende EA-tittel, fordi kun EA klarer å irritere på seg alle og hvermannsen (mulig unntak for UBI, selvfølgelig).

 

Har dere spilt noe på mobile enheter i det siste?

Lotteribokser og p2w er nesten uten unntak normen der. Og, uten tall foran meg vedder jeg (tog'du'an?) på at rent økonomisk er nok det et større marked.

 

Jeg er enig i de aller fleste innleggene her, men det dere unngår er jo at du har kjøpt en vare, som sannsynligvis gjennom EULA har klargjort at dere kan kjøpe ting ingame, men det medfører a,b,c osv..

 

Lotteri eller lottera, du får stort sett det du kjøper, en lootbox gir seg ikke ut for å være noe annet enn den er (selvfølgelig er det lotteri).

 

Om vi skal snakke om lotteri, så er det vel folk som kjøper AAA-spill usett en måned eller 6 før spillet er fysisk ditt. Det er ikke bare lotteri, men idioti.

 

Jeg kjenner også at jeg har brukt ordet lotteri så mange ganger at ordet har mistet sin betydning. Latterlig.

 

Selskaper skal selvfølgelig ha lov til å tilby in-game-kjøp som fører til p2w om de ønsker det. Jeg kommer aldri til å betale for ett slikt spill, men det er ikke der grensen for gambling/lotteri går.

 

Den grensen går når f.eks. to personer kjøper den samme "boksen" for den samme prisen, ting som har en tydelig forskjellig verdi/nytte i retur.

 

To eksempler:

 

Person A kjøper en "random skin pack" for 100kr og ender opp med en 3 stk "master skins"

Person B køper en "random skin pack" for 100kr og ender opp med 3 stk "basic skins"

 

Dette vil jeg kalle gambling, og bør reguleres på samme måte som annen gambling.

 

Dersom både person A og person B derimot er garantert å få 3 "master skins" så er det ikke lenger å regne som gambling.

Endret av Zicos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Alle får jo det de har bestilt, sier Lotteritilsynet"

 

Gjør man det? De fleste skal ha en del, en drakt, eller et våpen man ikke får kjøpt normalt. Du kan få det på 1 boks, eller 20. Noen bokser har ikke sånne deler, du får kun credits eller tokens. Så du gjør egenligt ikke det. Samme som om man vinner på 21 på roulette eller ikke på forsøk nr 1 eller 20.

 

Lotteritilsynet har regler for online poker, så man ikke taper mer en 1000kr pr konto. Men er ingenting som sier at noen kan bruke 2000kr her på pappa sitt kort før han får den delen han vil ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Alle får jo det de har bestilt, sier Lotteritilsynet"

 

Gjør man det? De fleste skal ha en del, en drakt, eller et våpen man ikke får kjøpt normalt. Du kan få det på 1 boks, eller 20. Noen bokser har ikke sånne deler, du får kun credits eller tokens. Så du gjør egenligt ikke det. Samme som om man vinner på 21 på roulette eller ikke på forsøk nr 1 eller 20.

 

Lotteritilsynet har regler for online poker, så man ikke taper mer en 1000kr pr konto. Men er ingenting som sier at noen kan bruke 2000kr her på pappa sitt kort før han får den delen han vil ha.

 

I battlefront får du ikke våpen og slikt i kassene, du må faktisk spille for å få noe.

Og man får lett kasser gjennom spilling.

Lenke til kommentar

Man kunne jo stilt det samme spørsmålet den gangen barn drev å kjøpte pakker med pokemonkort, man kunne ende opp med å kjøpe pakke etter pakke men bare få dritkort. Jeg husker klassekamerater som hadde vært heldige å fått gode kort selge de for flere hundre kroner i skolegården. Så spilte man mot andre og satset på å vinne deres beste kort.

 

Gambling blant barn har eksistert lenge, det er bare at det har gått fra skolegården til internett. Se hva som har skjedd med CSGO... Grådigheten i spillbransjen har økt enormt siden 90-tallet, men det er en diskusjon for en annen tråd.

 

Poenget mitt er at dette ikke er noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...