Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Det heter ikke clickbate, men clickbait, altså fra det engelske ordet for agn. Det er jo et passende uttrykk i og med at det er overskriften som er agnet som skal få oss som lesere til å bite på kroken, dvs. lese artikkelen eller se videoen.

 

Clickbait kan etter min mening være ekstremt irriterende - typisk hvis overskriften hinter om en spektakulær nyhet eller hendelse, og så viser det seg at det er noe helt vanlig og ordinært. Da føler man seg til tider lurt. Samtidig ser jeg problemstillingen dagens mediebransje er havnet i, der man måler suksess, og genererer inntekt, basert på antall klikk. Den lette utveien er da å bruke clickbait-overskrifter. Sånn sett er det ofte mer givende å lese en skikkelig avis som har beskrivende overskrifter og ingresser som man kan bruke til å avgjøre om man vil lese artikkelen eller ei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst: Det heter ikke clickbate, men clickbait, altså fra det engelske ordet for agn. Det er jo et passende uttrykk i og med at det er overskriften som er agnet som skal få oss som lesere til å bite på kroken, dvs. lese artikkelen eller se videoen.

 

Clickbait kan etter min mening være ekstremt irriterende - typisk hvis overskriften hinter om en spektakulær nyhet eller hendelse, og så viser det seg at det er noe helt vanlig og ordinært. Da føler man seg til tider lurt. Samtidig ser jeg problemstillingen dagens mediebransje er havnet i, der man måler suksess, og genererer inntekt, basert på antall klikk. Den lette utveien er da å bruke clickbait-overskrifter. Sånn sett er det ofte mer givende å lese en skikkelig avis som har beskrivende overskrifter og ingresser som man kan bruke til å avgjøre om man vil lese artikkelen eller ei.

Har rettet opp fra clickbate til clickbait. Skrev ordet som jeg hørte det, uten å tenk meg om. har brukt klikkagn i fordypningsemne.

 

Ganske greit svar for retorikken i bruk av clickbait. Takk for svar :)

Lenke til kommentar

En venn av meg jobber i en lokal avis og de mest "på-klikkede" sakene er saker som for eks. "10 ting du aldri må gjøre under sex" "5 ting du aldri skal spørre om på en date" "10 ting du aldri må gjøre på julebord".

 

Dette er svada, Det er ytterst sjeldent en slik "Top 10" liste har noe som helst bra informasjon. Det er en 16 åring med praksisplass i avisa som googler lister på nettet, gjør det om til norsk og poster det på avisen sine nettsider, men folk trykker jo inn på slike saker.

 

Et eksempel, For 4 måneder siden var det sak om en Brann, i løpet av 3 dager fikk den saken litt over 6.000 klikk på lokalavisa sin nettside, en liste som hadde tittelen " 8 Ting du absolutt ikke skal gjøre i et parforhold" fikk over 15.000 klikk i løpe av de samme dagene, kommentarfeltet i den siste saken var også veldig aktiv.. Når avisen lager slike saker så får de mye penger for reklameplassene som er rundt disse "top 10" listene nettopp fordi slike saker får så mye klikk. Hadde alle brukt adblocker på sine telefoner og pc`er så hadde ikke slike saker eksistert, de lages KUN for og få inntekter fra reklame.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

En annen ting du kan legge merke til, er at «artiklene» lages kunstig lange, gjennom mange linjeskift og lenker inne i artikkelen. Dette gjøres for at mengden reklame kan gjøres størst mulig, og skaffe inntekter til nettsida.

 

Og mens jeg er i gang: prøv å søke på 180.no. De viser bare halve telefonnummeret, og ber deg klikke på nummeret for å vise hele nummeret. Skikkelig clickbait.

Lenke til kommentar

seks side med rein tekst. statestik, retrorikk osv

Hvis du mangler noe å skrive om, og det er rom for synsing i oppgaven, så kan du diskutere litt rundt hva du tror clickbait-trenden gjør med rekrutteringen til journalistyrket. De færreste drømte nok om å lage artikler à la "Petter var på fisketur, du vil ikke tro hva han fikk på kroken!" da de valgte å bli journalist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Clickbait er ikke begrenset til nettsider. Hvis du holder ut, skal du sette deg ned og følge TV2 nyhetskanalen noen timer. Da ser du at de lover mer enn de kan holde når de presenterer hovedoppslagene. (Noen av innslagene er hysterisk dårlige, men det er en annen sak.) Dessuten ber de stadig vekk folk om å gå inn på TV2.no for å gå inn på clickbait-lenker. Årsaken: de ønsker annonseinntekter.

Lenke til kommentar

 

seks side med rein tekst. statestik, retrorikk osv

Hvis du mangler noe å skrive om, og det er rom for synsing i oppgaven, så kan du diskutere litt rundt hva du tror clickbait-trenden gjør med rekrutteringen til journalistyrket. De færreste drømte nok om å lage artikler à la "Petter var på fisketur, du vil ikke tro hva han fikk på kroken!" da de valgte å bli journalis

 

Clickbait er ikke begrenset til nettsider. Hvis du holder ut, skal du sette deg ned og følge TV2 nyhetskanalen noen timer. Da ser du at de lover mer enn de kan holde når de presenterer hovedoppslagene. (Noen av innslagene er hysterisk dårlige, men det er en annen sak.) Dessuten ber de stadig vekk folk om å gå inn på TV2.no for å gå inn på clickbait-lenker. Årsaken: de ønsker annonseinntekter.

Skal bruk buzzfeed som allerede har stor suksess ved bruk av clickbait, også skal jeg bruk vg. 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

uGHHH jeg hater clickbait så mye. Jeg har alltid hatet øyenfargen min så jeg gikk på youtube for å søke opp hvordan man kunne endre øyenfarge naturlig og så klikka jeg på en video der og så var det to gutter der som sa sånn "før du kan endre øyenfarge er du nødt til å gjennomgå denne testen sammen med oss for å sjekke om det er trygt at du gjør det" og så tok jeg den testen og på slutten av videoen sa de bare "så ja. Hvis du vil endre øyenfarge så må du kjøpe kontaktlinser med farge på" ææÆæææææÆÆÆ hjERNEn min blØR 

Lenke til kommentar

Global outrage and Trump slammed as this brave woman's top 10 most unbelievably shocking tips to date, you won't believe what happens next, J. K. Rowling D E S T R O Y S sad nerd on Twitter (...) and it's beautiful.

 

Det blir litt vanskelig å ta journalistikken seriøst etter et antall sånne overskrifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...