Gå til innhold

SAMLETEST: Robotstøvsuger


Anbefalte innlegg

Har selv 3 stk robotstøvsugere. 1 stk Neato D85 og 2 stk Ilife.

 

Ilife er "billig-støvsuger" som også mopper gulvet fra kina, er svært fornøyd med disse.

Betalte 2500kr for den siste ferdig importert, Ilife V8S. Den forrige ga jeg 1500 for på AliExpress.

 

Disse gjør jobben vel så godt som Neatoen som kostet 5000 i og med at jeg ikke har noen langhårete tepper.

 

Bare et lite tips.

 

Har dere langhårete tepper så må dere ha en med større sugekapasitet og helst med midtbørste.

 

Imponerende!  En hel flåte, da må det bli rent :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Håpet vel egentlig på en vibrerende/bevegelig mopp. Er neppe verdt oppgraderingen for oss som allerede har en S50. Neste blir vel da Q7-et-eller-annet-i-den-duren, og da forhåpentlig med bevegelig mopp. Kjipt av Xioami hvis de holder tilbake en mulig oppgradering for S50. I så fall tar de en sjans med humøret til mange allerede fornøyde kunder.

Endret av AK47
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor er ingen av Neatos nyere modeller med i testen? Det blir litt rart å sammenligne de nyeste til de andre merkene med den første generasjonen av Neato connected.

 

tvilsomt at jeg vil kjøpe Neato igjen etter at min connected brøt sammen kort tid etter garantien gikk ut, men det kunne vært interessant å se de nye Neatoene med tilsvarende funksjoner som feks xiaomi.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

FInnes det noen robotstøvsugere som kan fungere (skikkelig!) uten å måtte ha konstant kommunikasjon med produsentens servere hver gang den skal foreta seg noe? Og hvorfor er dette aldri noen som nevner dette når disse testes?

Slik disse støvsugerene er nå, så har produsenten bokstavelig talt lagt inn en form for DRM, dvs. gimpet funksjonaliteten ved å kreve at den kobler seg til internett --> spør produsentens server om å få lov til å støvsuge og hente ned f.eks kart over huset ditt --> deretter kan den (kanskje) begynne.

Jeg opplevde ganske ofte at min Botvac D7 bare sto 20 cm ut fra docken og forsøkte å uploade, downloade eller update map, før den kunne gå i gang. Og veldig ofte sto den i timesvis og forsøkte å gjøre dette, uten at det skjedde noe annet enn at den til slutt gav opp. Dvs at den var 100% avhengig av 100% kontakt med serverene for å kunne fungere som den skulle. Dette kunne garantert ha blitt gjort lokalt i minnet/OS-et på støvsugeren. Dette fører jo naturligvis også til at om Botvac skulle stenge dørene, så er støvsugeren fullstendig ubrukelig.

I tillegg kunne den plutselig finne ut at "Nei, vet du hva, jeg gjenkjenner ikke min posisjon" selv om den og docken sto der den "alltid" hadde stått. Og da kunne man ikke bare be den om å lage et nytt kart, neida, vi måtte flytte docken LANGT vekk fra der den sto sist (for den kjente merkelig nok igjen at dette var for likt det gamle kartet, som den for 2 minutter siden ikke kunne kjenne igjen), og så sende den ut på en ny mapping av huset.

 

Suffice to say, så er jeg møkkalei disse bedritne IoT greiene, som har lagt inn et fullstendig unødvendig krav om internett. Foruten det å kontrollere den når du ikke er hjemme, har ikke dette noen annen funksjon enn å legge inn mulige punkter for feil (type at den ikke får kontakt, ikke klarer å laste opp/ned kartet og instruksjoner), at produsenten skal få deg til å lage konto (antall kontoer er en metric som ledelsen elsker å se på), tvinge deg til å laste opp informasjon (alltid ettertraktet) og ha mulighet til å gjøre enheten til ei brevvekt om de føler for det eller går konk (DRM).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner ikke Botvac, men lurer på om det du sier er riktig.
Xiaomi fungerer uten nettforbindelse. Kartet er noe som lages underveis, det forteller vel bare hvor støvsugeren har beveget seg, og kan brukes til tilleggsfunksjoner. Den bruker ikke kartet for å bevege seg, den bruker sensorene. "Terrenget" kan endres hele tiden uten problem, ved at f.eks en stol flyttes mens den jobber.
At en støvsuger trenger et kart for å komme i gang er totalt usannsynlig. Hvor skulle vel kartet komme fra første gang du bruker den?

Lenke til kommentar

Finnes det en robot som er tiltenkt ikke bruk på tepper og derfor er lavere pga mindre kraft/motor? Virker jo som det vektlegges så mye å kunne dra opp ting fra tepper at de må utforme hele roboten etter det...

Har 80kvm leilighet, ingen tepper, normale terskler, har ingen dyr så bryr meg ikke om lange hår. Noen som har noen anbefalinger? 

Lenke til kommentar
Snøspade skrev (På 22.8.2020 den 10.37):

FInnes det noen robotstøvsugere som kan fungere (skikkelig!) uten å måtte ha konstant kommunikasjon med produsentens servere hver gang den skal foreta seg noe? Og hvorfor er dette aldri noen som nevner dette når disse testes?

Slik disse støvsugerene er nå, så har produsenten bokstavelig talt lagt inn en form for DRM, dvs. gimpet funksjonaliteten ved å kreve at den kobler seg til internett --> spør produsentens server om å få lov til å støvsuge og hente ned f.eks kart over huset ditt --> deretter kan den (kanskje) begynne.

Jeg opplevde ganske ofte at min Botvac D7 bare sto 20 cm ut fra docken og forsøkte å uploade, downloade eller update map, før den kunne gå i gang. Og veldig ofte sto den i timesvis og forsøkte å gjøre dette, uten at det skjedde noe annet enn at den til slutt gav opp. Dvs at den var 100% avhengig av 100% kontakt med serverene for å kunne fungere som den skulle. Dette kunne garantert ha blitt gjort lokalt i minnet/OS-et på støvsugeren. Dette fører jo naturligvis også til at om Botvac skulle stenge dørene, så er støvsugeren fullstendig ubrukelig.

I tillegg kunne den plutselig finne ut at "Nei, vet du hva, jeg gjenkjenner ikke min posisjon" selv om den og docken sto der den "alltid" hadde stått. Og da kunne man ikke bare be den om å lage et nytt kart, neida, vi måtte flytte docken LANGT vekk fra der den sto sist (for den kjente merkelig nok igjen at dette var for likt det gamle kartet, som den for 2 minutter siden ikke kunne kjenne igjen), og så sende den ut på en ny mapping av huset.

 

Suffice to say, så er jeg møkkalei disse bedritne IoT greiene, som har lagt inn et fullstendig unødvendig krav om internett. Foruten det å kontrollere den når du ikke er hjemme, har ikke dette noen annen funksjon enn å legge inn mulige punkter for feil (type at den ikke får kontakt, ikke klarer å laste opp/ned kartet og instruksjoner), at produsenten skal få deg til å lage konto (antall kontoer er en metric som ledelsen elsker å se på), tvinge deg til å laste opp informasjon (alltid ettertraktet) og ha mulighet til å gjøre enheten til ei brevvekt om de føler for det eller går konk (DRM).

Ja! Takk for at du sier det! Er jo helt sykt. Har blitt mektig irritert både når jeg har prøvd å finne en robotstøvsuger og smartklokke. Det skal liksom bare aksepteres at du gir fra deg rettighetene dine og privatlivet ditt før du kan bruke dine egne eiendeler. Registrere deg, logge inn, sende all infoen din til utenlandske servere. Og det er hvis alt fungerer som det skal, og ikke noen har bestemt seg for at du plutselig ikke skal få bruke eiendelene dine lenger, eller tjenesten er lagt ned.

Lenke til kommentar
On 8/22/2020 at 11:48 AM, Hårek said:

Kjenner ikke Botvac, men lurer på om det du sier er riktig.
Xiaomi fungerer uten nettforbindelse. Kartet er noe som lages underveis, det forteller vel bare hvor støvsugeren har beveget seg, og kan brukes til tilleggsfunksjoner. Den bruker ikke kartet for å bevege seg, den bruker sensorene. "Terrenget" kan endres hele tiden uten problem, ved at f.eks en stol flyttes mens den jobber.

Den "fungerer" uten nettforbindelse, men i en særdeles begrenset versjon. Det er en knapp på maskinen man kan trykke på som betyr "støvsug", men da kjører den bare rundt på måfå, mer eller mindre. Jeg kan ikke kontrollere støvsugeren via Bluetooth eller bare lokalt på nettverket (via wifi). Skal jeg kunne benytte funksjonen "støvsug Zone = Kjøkken" må jeg via appen som må via wifi, til server og så ned til støvsugeren.

Etter at støvsugeren har vært på en runde hvor du sendte den til f.eks Zone = Rom1, må den laste opp "nytt" kart (dvs oppdatere, at d f.eks sto noe i veien (f.eks en stol) ved sørveggen som ikke var der sist gang). Her har min blitt stående å forsøke, uten hell, å fullføre denne opplastingen.

Det som også har skjedd, når jeg sender den til Zone = Rom2, er at den vil hente ned/sjekke siste versjon av kartet. Da står appen og surrer med "updating map" e.l. med støvsugeren på stedet hvil.

On 8/22/2020 at 11:48 AM, Hårek said:

At en støvsuger trenger et kart for å komme i gang er totalt usannsynlig. Hvor skulle vel kartet komme fra første gang du bruker den?

Første gang du bruker den må du kjøre en kartleggingsrunde, gitt at du vil bruke funksjonen som gjør at du kan spesifisere områder osv. Du kan, som nevnt, trykke på "støvsug"-knappen, men da kjører den bare rundt på generelt grunnlag.
 

Endret av Snøspade
Lenke til kommentar

At man støvsuger hele området er vel helt normal bruk. Og beskrivelsen "kjører bare rundt på måfå" er helt merkelig. 
Også "Første gang du bruker den må du kjøre en kartleggingsrunde 
" er et merkelig utsagn. Det er normal støvsuging! Den trenger ikke noe kart eller kommunikasjon for normal støvsuging.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...