Gå til innhold

Tortur og grov misshandling i norsk psykiatri


Anbefalte innlegg

VG har avslørt at minst 40 pasienter har fått minst 166 elektrosjokkbehandlinger de siste tre årene, uten av de har gitt sitt samtykke.

 

Jeg kan med hånda på hjertet si at disse menneskene ville fått mange år i fengsel om jeg hadde myndighet til det. Dette er totalt uakseptabelt og man eksperimenterer på syke mennesker i 2017. Har man ikke lært noe etter århundrer med psykiatri og forskning. Disse legene og lovgiverne vet jo ikke hva de holder på med. Pasientene ødelegges gjerne først av medisiner som ikke virker, for så å tvangsbehandles med elektrosjokk.

 

Jeg tror også det finnes enormt med mennesker som kjemisk ødelegges av den samme uprofesjonelle gjengen og som skal behandles i noe som ligner gammeldagse fengsler. Jeg besøkte en gang ei jente jeg kjenner og som var tvangsinnlagt. Det var et grusomt sted jeg kom til. Man skulle tro det var film hvor det skulle se så kaldt og grått ut som mulig. Disse institusjonene er som tatt fra 50-60 tallet. Hvordan finne livsgnisten her, tenkte jeg.

 

Jeg så også nylig en episode på NRK hvor man nærmest hadde et bigbrother program hvor psykisk syke og medisinerte mennesker brettet ut sine lidelser på tv. Psykologen som satt der var som en maskin og jeg ble skremt av at slike skal behandle folk som trenger medmenneskelighet, og er disse medisinerte syke menneskene i stand til å samtykke i at dette ble riks-kringkastet? Jeg husker i hvertfall at jeg reagerte sterkt på programmet. La de få varme og mennesker rundt seg i miljø de kjenner.

 

Ei jente skrev om en episode hun var i på vgd for noen år siden, og det opprørte meg. Hun satt stille på en stol, men var ikke enig i hva som ble sagt om henne, og dette var nok til at to menn tvangsmedisinerte henne og hun ble båret ut, mens hun satt på stolen. Dette var et myndig og intelligent menneske som var sterkt uenig i hvordan de vurderte henne og at de medisinerte henne. Hun skrev mange bloggposter og man fikk et godt inntrykk av en håpløs situasjon. Hun klagde også på at disse pleierne buser inn på rommet uten å banke på. Dette vitner om total mangel på respekt for mennesker.

 

Det handler om at mennesker som ofte trenger forståelse, trøst og omsorg blir møtt med håndjern, reimer og politi, tvangsmedisinering og elektrosjokk.

 

Det er også et paradoks at man i praksis kan misshandle eller voldta mennesker for så å fjerne hukommelsen om dette under elektrosjokk. Jeg påstår ikke at det skjer i disse sakene VG viser til, men det finnes mange saker hvor leger, psykiatere og andre behandlere har dopet ned pasienter og voldtatt dem. Her er en overlege som filmet han seg selv mens han befølte ei 13 år gammel jente som lå i narkose.

 

Dagbladets gjennomgang viser at det er legene som er på overgrepstoppen i helse-Norge. Les «101 helsepersonell tatt for seksuell utnytting og overgrep» Mer her; Overgripere i hvitt!

 

Problemet med elektrosjokk er at man også kan ta bort minner. Det er mange eksempler på det

 

 

Her fra Sverige og noe jeg tror er svenskenes svar på «Brennpunkt»

Pasienter som får elektrosjokkbehandling mot depresjon risikerer varige hukommelsesskader. Det har ansvarlige leger fått kunnskap om – men pasientene holdes uvitende. «Uppdrag granskning» har nå avslørt hvordan svenske pasienter villedes når det gjelder risiko under ECT (electro convulsive treatment) ved depresjoner. Les hele artikkelen hos SVT: "Läkarna fick veta om riskerna med ECT – men inte patienterna". Se hele programmet på nett-TV hos SVT: «DEN STORA GLÖMSKAN".

 

Dette er ikke Hitlertyskland eller Norge og Sverige i nær etterkrigstid. Dette skjer i Norge og Sverige i 2017 og er etter min mening det siste i en lang rekke groteske overgrep i psykiatriens historie!

 

Hva mener du?

Endret av Renate86
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er inne på noen viktige tema både på kjemiske substanser (legemidler) og elektrosjokk. For noen tilfeller så vil det nok likevel være ganske hardt å gå ubehandlet. Litt pest og kolera. Tvang er vel relativt regulert, men noen sykehus bruker jo betydelig mer av tvang enn andre. Også er det vel noen medisinfrie behandlingsvalg i startgropen å kunne få på godt og vondt?

 

http://medisinfrietilbud.no

Endret av G
Lenke til kommentar

Polyfon-konferansen: I november arrangeres det en spennede konferanse om musikkterapi, med blant annet Jan Olav Johannessen, Lars Lier, Dag Nordanger og vår egen Anne Blindheim.

 

Ny forskning

Zhu et al (2017) How well do patients with a first episode of schizophrenia respond to antipsychotics. En metaanalyse av 17 studier og 3000 pasienter med førstegangspsykose fant at halvparten hadde god respons på antipsykotika, og 80 % viste minimal respons eller bedre. Forfatterne fant ingen placebokontrollert RCT-studier på førstegangsepisode-pasienter, så vi vet ikke hvor mange av dem som ville respondert uten medikamenter eller vist spontan bedring.

 

Leucht et al (2017) Sixty Years of Placebo-Controlled Antipsychotic Drug Trials in Acute Schizophrenia. En metaanalyse av 167 RCT-studier og 28000 pasienter, fant at hver fjerde pasient hadde god respons, og halvparten hadde minimal respons av antipsykotika i akutt fase. De fleste av disse studiene er gjort på langtidssyke. Sammenlignet med placeboeffekt må man behandle seks pasienter for at én ekstra person skal få en god respons. 

 

Harrow et al (2017) A 20-Year multi-followup longitudinal study assessing whether antipsychotic medications contribute to work functioning in schizophrenia. Harrow har fulgt mennesker med psykoselidelser i 20 år etter utskrivelse. De fant at de som ikke brukte antipsykotika hadde over dobbelt så stor sjanse for å være i arbeid etter 20 år. Dette kunne ikke forklares av at pasientene uten medikamenter var friskere eller hadde bedre prognose ved oppstart, enn de som brukte antipsykotika over lengre tid.

Kilde: http://mailchi.mp/5e2a982d663b/medikamentfrie-forlop-status-august

 

 

Selv om musikkterapi anbefales i flere retningslinjer, bl.a. Helsedirektoratets [/size]nasjonale, faglige retningslinjer både for psykosebehandling og [/size]for rusbehandling, kan det være avstand mellom etablert kunnskap og nasjonale føringer på den ene siden og praksis på den andre. Deltakerne i POLYFON er enige om å gjøre noe med dette gjennom samarbeid og prosjektutvikling.[/size]

Kunnskapsklynga er unik i nasjonal og internasjonal sammenheng, ved at så mange ulike aktører går sammen på en forpliktende måte for å utvikle musikkterapifaget.

Kilde: https://gamut.w.uib.no/polyfon/

 

 

Positive effekter av musikkterapi

Forskning ved GAMUT viser at musikkterapi har en positiv effekt på klientens motivasjonsnivå, affektive tilstand, relasjonelle og sosiale ferdigheter. Disse forandringene kan knyttes til ulike psykiatriske diagnoser, men de empiriske funnene er særlig relatert til depresjon, schizofreni og schizofreniliknende sinnslidelser.

På et symptom- og funksjonsnivå viser musikkterapi, gitt som et tilbud i tillegg til standardbehandling, følgende signifikante effekter:

Musikkterapi reduserer

  • depressive symptomer
  • angst
  • negative symptomer
Musikkterapi forbedrer
  • generell klinisk helsetilstand
  • generell psykisk helsetilstand
  • sosialt funksjonsnivå
I følge studiene ser effektene ut til å være avhengige av to viktige faktorer:

Effektene henger sammen med varigheten av behandlingen

  • effekten av musikkterapi stiger med økt timeantall
  • studier anbefaler rundt 20 timer musikkterapi for å få moderate effekter.
Effektene henger sammen med kvaliteten på musikkterapitilbudet
  • effekten av musikkterapi er bedre når timene blir gjennomført av en kvalifisert musikkterapeut.

Kilde: https://gamut.w.uib.no/kunnskapsbeskrivelser/musikkterapi-og-psykisk-helse/

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...