Gå til innhold

Vegvesenet ville ha sikkerhetstiltak til 500.000 kr i Nordbytunnelen - fikk nei fra Vegdirektoratet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke rart ting ikke blir gjort når så mange forskjellige etater, direktorater og andre instanser må sende søknader til hverandre og alt skal malføres og følges slavisk etter statlige manualer og håndbøker som Maos Lille Røde, med påfølgende ventetid og ressurssløsing. Privatiser hele røkla og ting vil gå raskere, billigere og med høy kvalitet.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I forbindelse med tunneler ser jeg stadig vekk folk som ønskerå få inn utstyr i tunnelene som, vil ha store kostander, og neglisjerbar effekt på sikkerheten.

Alltid ut fra at en "selger" har overbevist en eller flere personer om at dette gir økning i sikkerheten. Det er bra at vegdirektoratet har laget en håndbok, hvor sikkerheten er tilfredstillende dersom denne følges, og at de da sier nei til å utvide med mer utstyr enn det som håndboken krever.

Jeg ser mange tilfeller hvor man har laget risikoanalyser som blir tilnærmet tøv, for ¨å få inn kostbare løsninger med tilnæremt null effekt på sikkerheten.

Riskoanlayser riktg brukt er et nyttig verktøy, men det er mye misbruk

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"finne veien dersom det oppstår brann"

Hva med å bare kjøre den eneste veien det er å kjøre i en tunell, fremover? Trenger ikke lys til en halv milion når alle biler har lys og alle veier har merking alerede

 

Erfaringen fra slike branner er vel at det er større problem enn du prøver å få det til å være. Når røyken er så tykk at du ser hverken frem eller tilbake, det oppstår panikk og hele eller deler av tunellen er sperret så vil slike hjelpemidler kunne være det som avgjør om folk kommer ut eller ikke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

De færreste i Norge har oppleve å være i en tunnel der det er brann i et eller flere kjøretøy. Men i 2013 hold det på å gå skikkelig galt da det brøt ut brann i en lastebil i Gudvang tunnelen, og mange mennesker ble innesperret i røyken.

 

Statens vegvesen har en video som viser hvordan røyken kan oppføre seg ved en brann i tunell. Videoen viser en test i Runehammer tunnelen. Videoen kan ses på denne linken.

 

https://www.vegvesen.no/fag/teknologi/Tunneler/Brannsikkerhet/Runehamar+testunnel

 

Kamera er plassert noen meter fra flammene, og i tunnelen er det trekk som går fra kamera mot ilden, men røyken presser seg allikevel mot vind retningen og legger seg helt ned mot kjørebane slik at sikten blir lik 0.

 

Dagen praksis med og plassere rømnings lys i tunneler hver 25 meter er nærmest bortkastet da det ikke er mulig og se mere en 0- 2 meter når det er røyk i tunnelen.

 

Statens Havari kommisjon har laget en rapport om Brannen i Gudvang tunnelen og Sintef har kommet med klare anbefalinger om sammenhengende lys stripe , for og kunne lette rømning fra tunneler der det er røyk. Se Vedlegg C side 18. Link

 

https://www.aibn.no/Veitrafikk/Avgitte-rapporter/2015-02

 

Ofte vil prosjektene i Statens vegvesen montere løsninger som er bedre en det som står i Håndbøkene til vegvesenet men da må de søke fravik og dette skal godkjennes av vegdirektoratet.

Prisen som oppgis i artikkelen er basert på gamle priser da det i dag er flere leverandører som kan levere dette utstyret, og prisen har gått ned.

 

Vi har vært heldige i Norge at det ikke har omkommet personer i tunneler der det har vært brann i kjøretøy. Like heldige har de ikke vært i andre andre land med vei tunneler. Se utklipp under.

 

https://www.nrk.no/trondelag/_-flaks-at-ingen-har-omkommet-1.12496913

 

Store tunnelbranner etter 1970

• Østerrike: 5 omkom i en tunnelbrann i Gleinalm 6. august 2001

• Østerrike: 155 omkom i en tunnelbrann i Kaprun 11. november 2000

• Østerrike: 12 omkom i en tunnelbrann i Tauern 29. mai 1999

• Italia: 4 omkom i en tunnelbrann i Salerno 23. mai 1999

• Frankrike: 39 omkom i en tunnelbrann i Mont Blanc 24. mars 1999

• Italia: 5 omkom i en tunnelbrann i Palermo 18. mars 1996

• Aserbadsjan: 289 omkom i en tunnelbrann i Baku 28. oktober 1995

• Østerrike: 3 omkom i en tunnelbrann i Pfander 10. april 1995

• Italia: 4 omkom i en tunnelbrann i Serra Ripoli i 1993

• Frankrike: 3 omkom i en tunnelbrann i Nice i 1986

• Italia: 9 omkom i en tunnelbrann i Savone i 1983

• USA: 7 omkom i en tunnelbrann i Oakland i 1982

• Japan: 7 omkom i en tunnelbrann i Nihonzaka i 1979

• Nederland: 5 omkom i en tunnelbrann i Velsen i 1978

• Japan: 30 omkom i en tunnelbrann i Hokuriku i 1972

• Jugoslavia: 34 omkom i en tunnelbrann i Zeneca i 1971

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kjører strekningen fra Østfold til Oslo daglig. Har da registrert at det også foregår rehabilitering i Follo tunnelen. Der er det nå blitt montert led stripe. Sett i lys av den tunnelen er betraktelig kortere en Nordby tunnelen, finner jeg dette merkelig. Felles for Oslofjord og Follo tunnelen er at de her har hatt brann. Må det brenne først føre byråkratiet reagerer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjører strekningen fra Østfold til Oslo daglig. Har da registrert at det også foregår rehabilitering i Follo tunnelen. Der er det nå blitt montert led stripe. Sett i lys av den tunnelen er betraktelig kortere en Nordby tunnelen, finner jeg dette merkelig. Felles for Oslofjord og Follo tunnelen er at de her har hatt brann. Må det brenne først føre byråkratiet reagerer?

 

Ja. Veidirektoratet har en tendens til og reagere først etter at det har skjedd en hendelse. Ref den siste tiden fokus på bruer. Raset i Hanekleiva i 2006, etter dette så gjorde Vegvesenet om på rutinene se link

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/slakter-arbeidet-med-hanekleivtunnelen/a/140891/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ikke rart ting ikke blir gjort når så mange forskjellige etater, direktorater og andre instanser må sende søknader til hverandre og alt skal malføres og følges slavisk etter statlige manualer og håndbøker som Maos Lille Røde, med påfølgende ventetid og ressurssløsing. Privatiser hele røkla og ting vil gå raskere, billigere og med høy kvalitet.

 

Helt uenig. Her er de private aktørene svære allerde. Det burde gå motsatt vei, men problemet er at kompentene personer blir ansatt i det private, da lønningene er langt mer attraktive der.

 

Jeg jobber utelukkende mot private aktører med diverse sertifiseringskrav. Dette har eksplodert i kompleksistet de siste årene. Det er eu-dirkektiv og international lovgivning som legger føringen, men det er private aktører som tjener store penger, og de er også tungt involert i utforming av dirkektiver og lover.

 

Det må nevnes at det er ikke bare fjas som har kommet inn; uten moderne EMC krav ville det trådløse sammfunnet i dag vært umulig, og det er mye svineri av miljøgifter som blir ulovlig.

 

Men det koster, og det er slett ikke alt som gir bedre produkt.

 

Problemet er heller ett annet; er helt enig med andre her at det i veldig mange tilfeller på resurssløsing er på grunn av at flinke selgere overtaler en inkompenent prosjektledelse til å velge dyre løsninger som har lav eller ingen effekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I forbindelse med tunneler ser jeg stadig vekk folk som ønskerå få inn utstyr i tunnelene som, vil ha store kostander, og neglisjerbar effekt på sikkerheten.

Alltid ut fra at en "selger" har overbevist en eller flere personer om at dette gir økning i sikkerheten. Det er bra at vegdirektoratet har laget en håndbok, hvor sikkerheten er tilfredstillende dersom denne følges, og at de da sier nei til å utvide med mer utstyr enn det som håndboken krever.

Jeg ser mange tilfeller hvor man har laget risikoanalyser som blir tilnærmet tøv, for ¨å få inn kostbare løsninger med tilnæremt null effekt på sikkerheten.

Riskoanlayser riktg brukt er et nyttig verktøy, men det er mye misbruk

 

 

Ja du tenker de er like gode på å vurdere sikkerheten i tunnelene våre som de er til å følge opp tilsyn og vurdere hvilke broer som skal få nødvendig og kritisk vedlikehold?

 

Du virker å være i overkant godt indoktrinert, vokst opp i et hjem av byråkrater og er i din første virkelig fete stilling i det offentlige selv kanskje?

Lenke til kommentar

 

"finne veien dersom det oppstår brann"

Hva med å bare kjøre den eneste veien det er å kjøre i en tunell, fremover? Trenger ikke lys til en halv milion når alle biler har lys og alle veier har merking alerede

 

Erfaringen fra slike branner er vel at det er større problem enn du prøver å få det til å være. Når røyken er så tykk at du ser hverken frem eller tilbake, det oppstår panikk og hele eller deler av tunellen er sperret så vil slike hjelpemidler kunne være det som avgjør om folk kommer ut eller ikke.

Dette er en enveisrettet tunell, og vet man hvor bilene var på vei, så peker fronten ut, den veien man kjørte, og bakenden der man kom fra. Tunneler med toveistrafikk er en annen sak.

Lenke til kommentar

Her vil jeg tro at det ligger jus og frykt for at signaler om bedre sikkerhet enn det håndbøker tilsier (eller burde tilsi) får store økonomiske konsekvenser. Får man noe slikt i en tunnel øker kravet om tilsvarende andre steder. Og hva da om det skjer noe andre steder, hvor dette hadde reddet menneskeliv? Hvorfor er et menneskeliv i Akershus mer verdt enn et i Finnmark?

 

Lovverket, ikke minst veitrafikkloven, tilsier at vi som borgere har et eget ansvar i det offentlige rom, vi skal oppføre oss etter forholdene. Det skal mye til om det offentlige som veieier får et ansvar ved trafikkulykker, selv om det er forhold med veien som kan være medvirkende årsak til ulykken og dens alvorlighetsgrad. Er det glatt skal vi kjøre deretter eller kanskje holde oss hjemme. At det ikke er strødd gjør ikke at veietatene får et automatisk erstatningsansvar. Det går an å forstå dette prinsippet også. I et lite land er man kanskje redd for "amerikanske forhold", hvor jus griper inn i hele samfunnslivet.

 

Prinsippet om "selvhjelp" i tunneler må kanskje ses i dette lys. Jeg synes det er uansvarlig. Det spørs om jeg i større grad skal kjøre omveier for å slippe å kjøre tunneler. Kanskje burde det være et krav at der det er tunnel skal det være en mulighet til å ta seg fram på alternative måter, ved omveier i dagen eller fergetilbud? Det blir heller ikke billig.

Lenke til kommentar

 

 

"finne veien dersom det oppstår brann"

Hva med å bare kjøre den eneste veien det er å kjøre i en tunell, fremover? Trenger ikke lys til en halv milion når alle biler har lys og alle veier har merking alerede

 

Erfaringen fra slike branner er vel at det er større problem enn du prøver å få det til å være. Når røyken er så tykk at du ser hverken frem eller tilbake, det oppstår panikk og hele eller deler av tunellen er sperret så vil slike hjelpemidler kunne være det som avgjør om folk kommer ut eller ikke.

Dette er en enveisrettet tunell, og vet man hvor bilene var på vei, så peker fronten ut, den veien man kjørte, og bakenden der man kom fra. Tunneler med toveistrafikk er en annen sak.

 

 

Likefullt dør mennesker i tunnelbranner fordi de i panikken og kaoset som oppstår ikke finner veien ut. Burde være enkelt, men det viser seg at det ikke nødvendigvis er dette, uavhengig av hvor mange løp det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likefullt dør mennesker i tunnelbranner fordi de i panikken og kaoset som oppstår ikke finner veien ut. Burde være enkelt, men det viser seg at det ikke nødvendigvis er dette, uavhengig av hvor mange løp det er. 

 

Step 1.

Smell something burning, keep calm and discover where the smoke is coming from.

 

Step 2.

A. Get out of the car and walk against the poisonous smoke and heat.

B. Walk away from the smoke and heat.

 

If A. move on to the next step.

If B. Survive.

 

Step 3. 

Keep walking until your eyes bleed and you cant breath.

 

Step 4.

Get disoriented and panic. Now run.

 

Step 5.

Die. 

 

Om de stakkars sjelene bare hadde hatt noen led..e lys..

 

Veldig viktig å fantasere seg frem til en plan på alt mulig og forenkle scenarioer til det idiotiske.

Ps. Jeg hadde nok omkommet i en tunnelbrann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Privatiser hele røkla og ting vil gå raskere, billigere og med høy kvalitet.

...og dette skal være "raskere, billigere og med høy kvalitet"?

 

- Det er penger i denne bransjen, men vi er bevisste på å luke ut de rene profitørene. Blant annet er det faste krav til bemanning og kvalitet på mottakene, sier nestleder for UDIs region vest, Ole Petter Dahle, til Stavanger Aftenblad.

Det er synd at denne praksisen ikke blir utført i en større grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...