Gå til innhold

Konduktør - noen her med erfaring?


Anbefalte innlegg

Hei
Jeg har søkt på konduktøraspirant hos NSB, og intervjuet gikk kjempebra. I dag var jeg hos bedriftshelsetjenesten, og må mildt sagt si jeg ble sjokkert!
Alle tester gikk bra, men legen fikk tydeligvis inntrykk av at jeg har et rusproblem! Så i tillegg til vanlig urinprøve for å sjekke for spor etter narko, måtte jeg også ta blodprøve, som i følge legen skulle vise all min kontakt med alkohol de siste tre ukene. I tillegg ble jeg sendt til psykolog for å sjekke ut om jeg er egnet til jobben pga det de anser for å være et rusproblem.

 

Fakta: jeg er en jente/kvinne på 33 år som er singel og bor alene. Jeg drar ut på byen kanskje 1-2 ganger i mnd. På spørsmål om hvor mye jeg drikker når jeg drikker, sa jeg kanskje 6 enheter. Dette syns både lege og psykolog var ekstremt mye for en jente å tåle, jeg måtte tydeligvis tåle veeeeldig mye da! Psykolog spurte og gravde om fortiden min, og ble sjokkert over at jeg drakk en gang i uka da jeg var rundt 20 år. Dette var jo helt uhørt, og han lurte på om ikke vennene mine reagerte?? Jeg sa at oppi nord hvor jeg kommer fra er dette helt normalt, så det var ingen reaksjon på dette.

 

Psykolog syntes nesten det var merkelig at jeg ikke hadde vært i kontakt med psykiatrien pga det han anså som et rusproblem, og at jeg ikke har vært innlagt. Han synes også det var svært bekymringsverdig at jeg bor alene, for da var det jo ingen som kunne fortelle meg at jeg drikker alt for mye! Å hvor mange blackouter har jeg hatt i mitt liv?? Jeg sa at dette var et problem da jeg var 19-20 år og drakk sprit, men at det ikke skjer så ofte nå som jeg nesten bare drikker øl, men at det selvfølgelig ikke er alltid jeg husker hele bussturen hjem fra byen.

 

Som jeg sa så kommer jeg meg alltid med bussen hjem, jeg drikker aldri dagen før jeg skal på jobb, og jeg drikker hvis det skjer noe - som lønningspils og konserter.
Psykologen sa at han måtte snakke med legen igjen, for det var virkelig ikke sikkert at jeg oppfylte kravene til NSB i forhold til rus.
Hva i helvette!?!?! Jeg mener at jeg har et helt normalt forhold til alkohol, mens bedriftshelsetjenesten stempler meg som alkoholiker, og det er ikke sikkert jeg får begynne som aspirant pga det her.

 

Er det virkelig slik at alle konduktører hos NSB er avholds? Hadde vært supert om noen i bransjen kunne svare meg på dette. Jeg ble helt satt ut, og visste ikke hva jeg skulle tro da jeg var ferdig der..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker ikke som at de to forståsegpåerne har mye erfaring med alkohol. Jeg ser ingen røde flagg med inntaket du beskriver.

 

Vel, det kommer jo an på hva man definerer som et problem når det kommer til alkoholinntak. En avholdsmann vil jo si at en eneste dråpe alkohol er et problem. Det finnes folk som fungerer helt flott selv om de drikker hver dag. En person som drikker en gang i året kan ha et alkoholproblem hvis alkoholen fører til problemer. Det er med andre ord ikke nødvendigvis hyppigheten på drikkingen som er problemet.

 

Uansett så høres det ganske spesiellt ut at en psykolog og en lege ikke vet mer om alkohol enn det det virker som de gjør basert på innlegget ditt TS.

Lenke til kommentar

Blodprøven jeg måtte ta, som de andre som var der ikke tok, heter CDT. Nå er ikke lommelegen dit jeg går for å finne informasjon vanligvis, men var der jeg fant best forklart hva dette er:

 

«Høye tall vil vanligvis bety at personen har hatt et forbruk på mer enn 50-80 gram etanol (alkohol) pr dag i 2 uker. En flaske vin inneholder 60 g etanol.

Etter en ukes inntak av mer enn 50g etanol pr dag, svarende til 2 pils eller 4 glass vin eller longdrink eller 4 små glass hetvin pr dag, vil CDT øke til patologisk høy verdi hos ca 50%. Ved inntak over 100g etanol pr dag vil CDT øke hos over 90% .

 

Alkoholinntak 2-3 ganger i måneden gir nok ikke forhøyet CDT, og ett stk enkeltstående inntak av større mengder alkohol slik du spør om (10-15 enheter en lørdagskveld eller på et enkelt julebord) vil nok heller ikke gi forhøyet CDT.«

 

Dette underbygger bare det jeg sier om at de stemplet meg som alkoholiker. Denne prøven er dessuten ikke veldig pålitelig, og kan vise både for høye og lave verdier i forhold til alkoholinntak, så jeg synes det er meget spesielt at de bruker denne testen. Får bare krysse fingrene for at den viser riktig verdi på meg, slik at de ser at jeg ikke har noe rusproblem

Endret av malarone
Lenke til kommentar

Faderrullan ^^ det der hørtes helt crazy ut. Rene justismordet. Hvis jeg var deg, ville jeg dog bare innrettet meg. Si at "hvis det er deres profesjonelle mening at jeg drikker for mye, så hører jeg på dere, og slutter å drikke fra og med i morgen, om det betyr at jeg får jobb". Hva du dog gjør på fritiden blir en annen sak, men man må vel passe seg for blodprøver og sniktester da. Man skal ikke være løgnaktig i livet, men når fagfolk bullshitter og prater tull som det der, da må man ta sine grep for å ivareta sin egen frihet. Dette har med etikk å gjøre.

 

Det er synd ikke vi lærer om det her i skolen: Last ned en app på tlf som heter "Voicerecorder". Hver gang du skal i viktige møter med autoriteter, som kan ha stor betydning for deg i livet, så sett tlf på flymodus så ikke den blir avbrutt av oppringinger og sett på den appen. Da tar du opp alt som blir sagt. Legg den i lomma med en stram bukse, eller kanskje i en skjult brystlomme på innsiden av en vest eller jakke. Test den ut hjemme først for å lære. Den er ekstremt følsom og plukker opp samtaler på opp til 5 meters avstand, etter min erfaring. Svært nyttig, om ikke bare for din egen private del, for å analysere et intervju, for eksempel.

 

Dette kunne du brukt, tatt med til rette instanser og fått andre mennesker med makt til analysere og bedømme.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det rådet skulle jeg virkelig hatt før jeg gikk inn dit i dag ja, men lite ante jeg at jeg skulle bli anklaget for å ha et rusproblem. Trodde det var knærne mine som kanskje skulle stoppe meg fra å få jobben.

Men den appen skal jaggu lastes ned, pågår shady business fra lederne på min nåværende jobb som hadde hatt godt av å komme fram!

 

Men for å si det slik, hvis jeg ikke får jobben pga det der kommer jeg til å ta saken videre! Får vite neste uke hva resultatet blir!

Lenke til kommentar

Det rådet skulle jeg virkelig hatt før jeg gikk inn dit i dag ja, men lite ante jeg at jeg skulle bli anklaget for å ha et rusproblem. Trodde det var knærne mine som kanskje skulle stoppe meg fra å få jobben.

Men den appen skal jaggu lastes ned, pågår shady business fra lederne på min nåværende jobb som hadde hatt godt av å komme fram!

 

Men for å si det slik, hvis jeg ikke får jobben pga det der kommer jeg til å ta saken videre! Får vite neste uke hva resultatet blir!

Det kan være en fordel å ta seg 30 minutter og skrive ned dialogen så godt og objektivt man husker også, i notisblokk og lagre den, kanskje kjøpe minnepenn til 200 kr og ta backuplagringer. Kan lagre lydopptak på den også, som backup. Billig sikring i tilfelle pc'en skulle gå skeis.

 

Ingenting overrasker meg når det kommer til ansatte med makt lenger. Man må bare holde seg utrolig profesjonell og kald, ikke si for mye, spill ignorant og uvitende og innrett seg der og da, selv om man ikke mener det. Det er lettere å tenke klart etterpå når man har kommet ut derfra. Spill på lag med dem, så kan man vurdere sine neste trekk senere.

 

Hvis ansatte med makt misbruker den makten, så må de jo bare finne seg i at folk finner kreative måter å gjøre ting på. Kan ikke forvente respekt da.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var på intervju (og undersøkelse) for å bli konduktøraspirant hos NSB for et par uker siden, og fikk samme inntrykk av at de trodde jeg var alkoholiker etter at jeg sa at jeg kanskje drikker 1-2 ganger i måneden. Men måtte heldigvis ikke ta noe blodprøve.

 

Om jeg husker rett fikk jeg beskjed om at alle som hadde vært på intervju skulle få svar på om de var med videre i løpet av en uke eller to, men gav opp på å få svar angående den stillingen etter 4-5 uker... Kan ikke si jeg har samme interessen for å jobbe hos NSB nå... Hvordan gikk det med deg?

Lenke til kommentar

Var på intervju (og undersøkelse) for å bli konduktøraspirant hos NSB for et par uker siden, og fikk samme inntrykk av at de trodde jeg var alkoholiker etter at jeg sa at jeg kanskje drikker 1-2 ganger i måneden. Men måtte heldigvis ikke ta noe blodprøve.

 

Om jeg husker rett fikk jeg beskjed om at alle som hadde vært på intervju skulle få svar på om de var med videre i løpet av en uke eller to, men gav opp på å få svar angående den stillingen etter 4-5 uker... Kan ikke si jeg har samme interessen for å jobbe hos NSB nå... Hvordan gikk det med deg?

Hva faen??

Jeg fikk svar.. først fikk jeg en mail fra legen:

 

«Se vedlegg! NB! «Ikke godkjent»»

I vedlegget sto det så å si ingen ting, og ingen begrunnelse på hvorfor jeg ikke var godkjent. Så jeg svarte at jeg ønsket en begrunnelse på dette. Etter 5 dager fikk jeg svar fra psykologen:

 

«Hei,

 

Jeg viser til din henvendelse til dr. Rolf Heimberg av 21.11.17. Denne tilbakemelding gis etter samråd med dr. Heimberg.

 

Du har skåret innenfor normalområdet på de kognitive testene. Du er imidlertid blitt underkjent (ikke godkjent) pga. potensiell risiko ikke å kunne ivareta sikkerhetskritiske oppgaver, især etter evt. episode med alkoholpåvirkning. Det er en kjensgjerning at kognitive funksjonsfall kan vedvare flere dager etter en «blackouts». Ditt tidligere forbruksmønstre vurderes til å ha vært meget stor. Din nåværende forståelse av og holdning til eget alkoholforbruk vurderes som uheldig og ikke i samsvar med sikkerhetstjeneste som konduktør.

 

Mvh.

 

Huan Nguyen

Organisasjonspsykolog»

 

At de i det hele tatt i begrunnelsen snakker om mitt tidligere drikkemønster (festet hver helg da jeg var 19-20 år, dy er 13-14 år siden!!!) viser bare at det ikke er hold i dette noen plass.

 

Prøvde så å finne nr til hun jeg var på intervju med, men det sto ikke i e-postene fra henne. Så jeg sendte henne en mail på fredag og sa at jeg ønsker å snakke med noen om testresultatet, og spurte hvem jeg kunne kontakte.. har enda ikke fått svar..

 

Jeg må også si jeg har mistet lysten til å jobbe i nsb, men føler meg fortsatt utrolig krenket, så ønsker ikke å bare la saken ligge.

 

Kan forøvrig legge til at jeg var på julebord med min nåværende jobb i helga, der jeg ble påspandert over 6 enheter alkohol ?

Endret av malarone
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jøss, det virket meget spesielt?! Har du kutter ned på festingen i 2018, siden Nsb fikk fortalt deg su hadde et alkoholproblem(herregud)...

 

Jeg skal selv på intervju til tilsvarende stilling, og forstår nå jeg bør si jeg kun tar meg en øl på Julaften ;)

 

Jeg tok noen tester som ble tilsendt meg, noen figurer og språk etc. Noen som kan svare på om man må ta tilsvarende tester igjen på intervjuet, eller er intervjuet et «normalt» jobbintervju?

Lenke til kommentar

Jøss, det virket meget spesielt?! Har du kutter ned på festingen i 2018, siden Nsb fikk fortalt deg su hadde et alkoholproblem(herregud)...

 

Jeg skal selv på intervju til tilsvarende stilling, og forstår nå jeg bør si jeg kun tar meg en øl på Julaften ;)

 

Jeg tok noen tester som ble tilsendt meg, noen figurer og språk etc. Noen som kan svare på om man må ta tilsvarende tester igjen på intervjuet, eller er intervjuet et «normalt» jobbintervju?

 

Etter at du har vært på jobbintervjuet vil du nok bli sendt til bedriftshelsetjenesten for å ta en helsesjekk som inkluderer lignende tester. Begynner å bli en stund siden jeg var der, men husker at jeg måtte ta noen tester angående logikk. Også er det synstest/hørselstest, jeg måtte faktisk og ta en urintest for å vise at jeg ikke hadde tatt noe dop eller lignende.

Endret av uvuxl
Lenke til kommentar

Jøss, det virket meget spesielt?! Har du kutter ned på festingen i 2018, siden Nsb fikk fortalt deg su hadde et alkoholproblem(herregud)...

Jeg skal selv på intervju til tilsvarende stilling, og forstår nå jeg bør si jeg kun tar meg en øl på Julaften ;)

Jeg tok noen tester som ble tilsendt meg, noen figurer og språk etc. Noen som kan svare på om man må ta tilsvarende tester igjen på intervjuet, eller er intervjuet et «normalt» jobbintervju?

Meget spesielt ja!

Har roet ned kraftig på drikkingen. Kan gå mange uker uten å feste nå, men å ta seg ei øl på fredagskvelden foran gullruta var tydeligvis også et tegn på alkoholisme.

Etter testene på internett var jeg på et vanlig intervju. Det var etter å ha gått videre fra dette jeg ble sendt til helsesjekk. Her var det også en del forskjellige iq-tester, eller logiske tester. Mener også det var språktester.

Lykke til, og for guds skyld ikke si at du drikker mer enn maks et par øl i halvåret :p

Endret av malarone
Lenke til kommentar

Jøss, det virket meget spesielt?! Har du kutter ned på festingen i 2018, siden Nsb fikk fortalt deg su hadde et alkoholproblem(herregud)...

 

Jeg skal selv på intervju til tilsvarende stilling, og forstår nå jeg bør si jeg kun tar meg en øl på Julaften ;)

 

Jeg tok noen tester som ble tilsendt meg, noen figurer og språk etc. Noen som kan svare på om man må ta tilsvarende tester igjen på intervjuet, eller er intervjuet et «normalt» jobbintervju?

Var du på intervju i Bergen? Gikk det bra?

Jeg var selv på intervju og det virker jo som et veldig bra selskap å jobbe i.

 

Blir selv litt engstelig når det kommer til påstander om alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...