Gå til innhold

Seteplassering hvor? (Norwegian, innenlands uten reservering)


minimax

Anbefalte innlegg

Om man kjøper f.eks. en lavprisbillett hos Norwegian og ikke reserverer seteplass (som koster ekstra) for innenlandsflyvning, er det slik at man får utdelt en seteplass når man boarder flyet, eller er det "førstemann til mølla"? Og hva med ektefelle om man har kjøpt billettene sammen? Jeg finner ingen info om dette hos Norwegian sine nettsider.

 

Vi har kun håndbaggasje, og jeg forstår det slik at det da ikke er nødvendig med noen innsjekking, men bare møte opp ved gate'n.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 
Hvis du bare har håndbagasje kan du sjekke inn i gaten. Du får automatisk tildelt en seteplass når du går ombord, og dersom dere er flere får dere sete i sammen. (wops: gitt at dere har booket sammen med samme referansenummer). Norwegian er faktisk det eneste selskapet i norden som ikke overbooker, så har du kjøpt billett så har du garantert plass - uavhengig om du sjekker inn eller ikke. 

Norwegian sender deg billetten din (QR-kode) på sms to timer før oppsatt avgangstid.

-Hilsen en som piper billetter i gaten :)

Lenke til kommentar

Man sjekker da alltid inn med reisenummer eller noe i den duren for å få printet ut sin egen billett. Ref tidligere erfaring med Norwegian kan man velge sete selv når man sjekker inn, gratis, dette og kun med håndbagasje, og innenlands.

 

Edit: skjønner det er flere muligheter å gjøre dette på ref svar over meg, men dette er slik jeg selv har reist tidligere.

Endret av WHBO
Lenke til kommentar

Litt forvirret...

Billettene (kona og meg) ble bestilt samtidig på nettet og har dermed samme reisereferanse. Reisedokumentene kom på epost som jeg har printet ut. Der står det bla. "Sete: ikke reservert" og "No need to check-in. You can go directly to gate". Så jeg antar det bare er å møte opp på flyplassen, gå gjennom sikkerhetssjekken og deretter bort til gate'n.

Men dere sier at man må altså sjekke inn allikevel, eller har jeg misforstått?

 

Jeg ser at det er en innloggingsmulighet på nettsidene til Norwegian, men da må jeg registrere en bruker først. Sier du WHBO at man får velge seter gratis allikevel (men da kanskje via den innsjekkingen på nettet jeg leste om som kan maks gjøres 24 timer før avgang, og da er vel de beste plassene kjøpt opp allerede), eller har jeg misforstått og man bare får tildelt seter og ikke kan påvirke dette på noe vis når man ikke betaler?

Lenke til kommentar

Vel, det er mange måter å sjekke inn på. Man kan gjøre det via app/hjemmeside, på flyplassen eller i gaten før du går ombord. Du kan bestille seter på forhånd mot et gebyr. Fordelen er at man kan sikre seg seter med ekstra benplass, langt fremme i flyet osv.

 

Du kan velge seter på flyplassen uten kostnad når innsjekk er åpen (fra 24t til 30min før avgang). Det stemmer som du sier at de beste plassene gjerne er oppkjøpt på forhånd, og man må velge mellom de setene som er ledige. Det er faktisk mange som drar på flyplassen ekstra tidlig for å sikre seg et godt sete. Du kan fint gå direkte til gate med de reisedokumentene du har fått på e-post. Da vil du få tildelt et tilfeldig ledig sete sammen med den du reiser med. 

 

Håper det var oppklarende.

Lenke til kommentar

Hei! 

Hvis du bare har håndbagasje kan du sjekke inn i gaten. Du får automatisk tildelt en seteplass når du går ombord, og dersom dere er flere får dere sete i sammen. (wops: gitt at dere har booket sammen med samme referansenummer). Norwegian er faktisk det eneste selskapet i norden som ikke overbooker, så har du kjøpt billett så har du garantert plass - uavhengig om du sjekker inn eller ikke. 

 

Norwegian sender deg billetten din (QR-kode) på sms to timer før oppsatt avgangstid.

 

-Hilsen en som piper billetter i gaten :)

http://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-fly-overbooket-med-minst-16-passasjerer-mange-var-forbannet/24012741

 

Du finner mange flere av de. Norwegian overbooker på lik linje med alle andre.

Lenke til kommentar

Inventory sa:

Vel, det er mange måter å sjekke inn på. Man kan gjøre det via app/hjemmeside, på flyplassen eller i gaten før du går ombord. Du kan bestille seter på forhånd mot et gebyr. Fordelen er at man kan sikre seg seter med ekstra benplass, langt fremme i flyet osv.

 

Du kan velge seter på flyplassen uten kostnad når innsjekk er åpen (fra 24t til 30min før avgang). Det stemmer som du sier at de beste plassene gjerne er oppkjøpt på forhånd, og man må velge mellom de setene som er ledige. Det er faktisk mange som drar på flyplassen ekstra tidlig for å sikre seg et godt sete. Du kan fint gå direkte til gate med de reisedokumentene du har fått på e-post. Da vil du få tildelt et tilfeldig ledig sete sammen med den du reiser med. 

 

Håper det var oppklarende.

 

Aha! Ja, det var oppklarende. Tusen takk :)

Denne informasjonen kunne jo godt stått på nettsidene, men de vil vel ha flest folk til å betale for dem :hrm:

 

Så setevalget (uten ekstra kostnad) fungerer ikke med innlogging på nett hjemmefra, men kun via innsjekkingsautomatene på flyplassen?

Kan jo være greit å være tidlig ute uansett -aldri godt å vite hvor lang tid sikkerhetssjekken tar. 1,5-2 timer burde vel holde for innenlandsflygning fra Gardermoen?

Endret av minimax
Lenke til kommentar

 

Hei! 

Hvis du bare har håndbagasje kan du sjekke inn i gaten. Du får automatisk tildelt en seteplass når du går ombord, og dersom dere er flere får dere sete i sammen. (wops: gitt at dere har booket sammen med samme referansenummer). Norwegian er faktisk det eneste selskapet i norden som ikke overbooker, så har du kjøpt billett så har du garantert plass - uavhengig om du sjekker inn eller ikke. 

 

Norwegian sender deg billetten din (QR-kode) på sms to timer før oppsatt avgangstid.

 

-Hilsen en som piper billetter i gaten :)

http://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-fly-overbooket-med-minst-16-passasjerer-mange-var-forbannet/24012741

 

Du finner mange flere av de. Norwegian overbooker på lik linje med alle andre.

 

 

 

 

Nei, det er feil. Norwegian overbooker ikke. 

 

Hendelsen du refererer til er en enkelthendelse hvor det ble leid inn et mindre fly fra et annet selskap istedet for å kansellere. Pga mindre kapasitet på det innleide flyet var det 16 passasjerer som ble stående igjen. (De ble forøvrig sendt via Bergen samme dag). 

Lenke til kommentar

 

 

Hei! 

Hvis du bare har håndbagasje kan du sjekke inn i gaten. Du får automatisk tildelt en seteplass når du går ombord, og dersom dere er flere får dere sete i sammen. (wops: gitt at dere har booket sammen med samme referansenummer). Norwegian er faktisk det eneste selskapet i norden som ikke overbooker, så har du kjøpt billett så har du garantert plass - uavhengig om du sjekker inn eller ikke. 

 

Norwegian sender deg billetten din (QR-kode) på sms to timer før oppsatt avgangstid.

 

-Hilsen en som piper billetter i gaten :)

http://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-fly-overbooket-med-minst-16-passasjerer-mange-var-forbannet/24012741

 

Du finner mange flere av de. Norwegian overbooker på lik linje med alle andre.

 

 

 

 

Nei, det er feil. Norwegian overbooker ikke. 

 

Hendelsen du refererer til er en enkelthendelse hvor det ble leid inn et mindre fly fra et annet selskap istedet for å kansellere. Pga mindre kapasitet på det innleide flyet var det 16 passasjerer som ble stående igjen. (De ble forøvrig sendt via Bergen samme dag). 

 

I utgangspunktet overbooker ikke Norwegian men flyene deres kan og bli "overbooket" alikevel. Enten som du skriver ved innleie av mindre fly. Eller det har vært forsinkelse på et fly fra et annet sted. slik at passasjerer som skulle vært med forrige fly ikke kom med det. Da står og Norwegian fort med flere passasjerer enn det er plasser ombord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Inventory, det fungerte akkurat som du forklarte :)

På Gardermoen oppsøkte vi en innsjekkingsautomat der vi tastet inn reisereferansekoden på billetten, så kunne vi velge seter (uten å betale noe ekstra).

 

Men på Sola flyplass (Stavanger) fant vi ikke noen innsjekkingsautomater. Har de ikke, eller kanskje de er litt skjulte (iallefall for de som ikke er så kjent der)?

Vi sjekket inn først ved gate'n (vi hadde med billettutskrift) og fikk tildelt seteplass muntlig. Vet ikke om det er vanlig praksis, men virket som flyet var veldig fullt og vi lå litt etter skjema.

Endret av minimax
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har flydd såpass mye med Norwegian at jeg får gratis setevalg. Tror du må ha minst 12 flyginger i året i to år før du får denne gratisgoden. Første året fikk jeg gratis fast track, så fikk jeg gratis setevalg - neste år får jeg også gratis innsjekket bagasje. Tror faktisk jeg også får dette dersom jeg bestiller billetter for andre. Litt usikker på dette. Noen som vet kanskje?

 

Er som regel lett å få plass ved siden av hverandre dersom man er litt tidlig ute. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...