Gå til innhold

Avslutte BSU og ta ut pengene?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får 5000 i skattelette pr 25'000 du har satt inn. Så da får du vel en baksmell på 20'000. 

Veit ikke hvor gammel trådstarter er, men å anta at man i relativt ung alder aldri vil kunne kjøpe egen bolig er litt depressivt da.. De kan jo stå urørt i 40 år hvis man vil, med ganske god rente.

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kan jo stå urørt i 40 år hvis man vil, med ganske god rente.

 

Vel, det spørs hva du legger i begrepet god rente.

Rente på BSU er vel i dag på 3-4% og ikke det jeg vil kalle god...

Et fond gir mye bedre avkastning. Selv med moderat eller lav risiko kan man gjerne få dobbelt så høye renter som BSU.

Over 40 år utgjør dette ganske store summer...

Lenke til kommentar

Veldig depressivt? Aldri får kjøpt bolig? Du er ung med 100 000 i BSU. Du har da veldig gode forutsetninger for å kjøpe bolig etterhvert. Så skjønner jeg at ting kanskje ikke er så greit nå. Du er kanskje uten jobb og har falt ut av studier? Men du skal vite at alt ordner seg for den optimistiske. Så ikke gi opp håpet. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Du får 5000 i skattelette pr 25'000 du har satt inn. Så da får du vel en baksmell på 20'000. 

Veit ikke hvor gammel trådstarter er, men å anta at man i relativt ung alder aldri vil kunne kjøpe egen bolig er litt depressivt da.. De kan jo stå urørt i 40 år hvis man vil, med ganske god rente.

 

 

 

De kan jo stå urørt i 40 år hvis man vil, med ganske god rente.

 

Vel, det spørs hva du legger i begrepet god rente.

Rente på BSU er vel i dag på 3-4% og ikke det jeg vil kalle god...

Et fond gir mye bedre avkastning. Selv med moderat eller lav risiko kan man gjerne få dobbelt så høye renter som BSU.

Over 40 år utgjør dette ganske store summer...

 

 

 

 

Vel, det spørs hva du legger i begrepet god rente.

Rente på BSU er vel i dag på 3-4% og ikke det jeg vil kalle god...

Et fond gir mye bedre avkastning. Selv med moderat eller lav risiko kan man gjerne få dobbelt så høye renter som BSU.

Over 40 år utgjør dette ganske store summer...

Her begår du en klassisk nybegynnerfeil og utelater å tenke på risiko.

3-4% er uten tvil en god rente på en tilnærmet risikofri investering i dagens marked.

 

 

En ting dere glemmer er at så fort du har fylt 34 år vil banken endre renten til vanlig sparekonto rente.  Som i dag betyr mest sannsynlig en realrente med minus etter skatt og inflasjon.

Lenke til kommentar

 

 

 

En ting dere glemmer er at så fort du har fylt 34 år vil banken endre renten til vanlig sparekonto rente.  Som i dag betyr mest sannsynlig en realrente med minus etter skatt og inflasjon.

 

Nei

Jeg nærmer meg 37 og har fortsatt BSU-rente på BSU-kontoen. Renta der ligger på 3,2%. Huslånet er 2,06% effektiv, så den BSU'en står urørt da det ikke er økonomisk hensiktsmessig å knekke sparebøssa

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok å ta ut BSU'en, men du kan ikke spå fremtiden. Jeg angrer litt på at jeg tok ut min BSU fordi jeg trodde jeg aldri ville få lån alikevel, men her sitter jeg i dag typ 15 år senere og hadde hatt mulighet til å få lån hvis jeg fortsatt hadde spart litt innimellom på BSU'en. Det som er verst er at leieprisene har gått voldsomt opp så jeg kunne hatt fler kvadrat for samme prisen hvis jeg hadde fått lån.

 

Men jeg lever jo greit alikevel og gjort er gjort :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

En ting dere glemmer er at så fort du har fylt 34 år vil banken endre renten til vanlig sparekonto rente.  Som i dag betyr mest sannsynlig en realrente med minus etter skatt og inflasjon.

 

Nei

Jeg nærmer meg 37 og har fortsatt BSU-rente på BSU-kontoen. Renta der ligger på 3,2%. Huslånet er 2,06% effektiv, så den BSU'en står urørt da det ikke er økonomisk hensiktsmessig å knekke sparebøssa

 

 

Jøss. Så bra! Hørte på Dine Penger sin podkast med Hallgeir Kvadsheim at det ikke var tilfellet nemlig. Tok forresten kontakt med DNB hvor jeg har min BSU og de kunne også bekrefte at dette ikke var tilfellet.

 

Så da er jo ingen grunn til å realisere gevinsten før boligrenten stiger nei!

Lenke til kommentar

 

Jeg har 100 000 kr på BSU kontoen min og har ikke spart en krone i år. Jeg kommer mest sannsynlig aldri til å få råd til boliglån og jeg trenger penger nå. Så hvor mye må jeg betale til staten for å ta ut BSU sparepengene for å bruke dem på mat og sånt?

 

Anonymous poster hash: be649...466

 

Som flere her understreker så er det svært uklokt å ta ut disse pengene. Du må tilbakebetale opp mot 20 tusen kroner.

God rente og lav risiko sparing, du må ikke finne på å ta ut pengene for å bruke de på forbruk. Det vil du angre på etterhvert.

Finn en annen løsning (ikke forbrukslån) og fortsett å spare på BSU, tenk langsiktig.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

 

 

En ting dere glemmer er at så fort du har fylt 34 år vil banken endre renten til vanlig sparekonto rente. Som i dag betyr mest sannsynlig en realrente med minus etter skatt og inflasjon.

Nei

Jeg nærmer meg 37 og har fortsatt BSU-rente på BSU-kontoen. Renta der ligger på 3,2%. Huslånet er 2,06% effektiv, så den BSU'en står urørt da det ikke er økonomisk hensiktsmessig å knekke sparebøssa

Hvilken bank har du? Så vidt jeg vet er det kun KLP som er tydelige på at de ikke setter ned bsu-renten etter fylte 34 år.

 

Anonymous poster hash: d6154...13e

Lenke til kommentar

Det er ganske vanskelig å få seg et boliglån nå til dags. En må ha egenandel på 15%, noen banker krever en litt større buffer om man har litt dårlig inntekt. Så evaluerer banken hvilke økonomiske slingringsmonn man har får å tåle en eventuell renteøkning. Rentene ligger i dag på 2-3%, men kan fort doble seg. Om en har en inntekt på 300 000 kr og skal ha et boliglån på 2 000 000 kr, så må man ha en egenandel på 300 000 kr. Så om man leier en leilighet til 10 000 kr i måneden og har andre utgifter som barn, bil og regninger, så er man ikke garantert et lån i banken eller å kunne spare opp til egenandel.



Anonymous poster hash: be649...466
Lenke til kommentar

 

 

 

 

En ting dere glemmer er at så fort du har fylt 34 år vil banken endre renten til vanlig sparekonto rente. Som i dag betyr mest sannsynlig en realrente med minus etter skatt og inflasjon.

Nei

Jeg nærmer meg 37 og har fortsatt BSU-rente på BSU-kontoen. Renta der ligger på 3,2%. Huslånet er 2,06% effektiv, så den BSU'en står urørt da det ikke er økonomisk hensiktsmessig å knekke sparebøssa

Hvilken bank har du? Så vidt jeg vet er det kun KLP som er tydelige på at de ikke setter ned bsu-renten etter fylte 34 år.

 

Anonymous poster hash: d6154...13e

 

 

Vet ikke om du fikk med deg hva jeg skrev, men jeg kontaktet DNB og de var veldig tydelige på at du beholder BSU renten. Siden det er enkelt å flytte BSU vil jeg tro at de fleste banker gjør dette i fare for å ikke miste sine kunder

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...