Gå til innhold

HJELP! Skal starte på treningsstudio.


Anbefalte innlegg

Først, jeg prøvde å lese litt i de låste trådene, men jeg føler meg overveldet og bare mer forvirret.

 

jeg skal starte på treningsstudio, og da er fokuset mitt å bygge på muskler, jeg har ikke dårlig tid så jeg skal ta dette rolig.

Jeg har jogget nå i 9 år, så beina og lårene mine er ikke det største fokuset. Har faktisk fått spm. Om hvordan jeg har fått de beina jeg har nå fra folk som trener styrke.

Men så er det overkroppen da.

Spagetti armer og tynn.

Er veldig kresen når det kommer til mat. Daglig inntakt består vel av dette her
Frokost / Kvels: Havegryn/Skiver m/ost og sjokkomelk.

Middag: Ikke noe å nevne, dette er rom for forbedring med tanke på trening.

 

 

Trenger all den infoen/hjelpen jeg kan få her, for dette er langt utenfor komfort sonen min og jeg har null peiling på mat, trenings plan etc etc. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ignorer semi-trollet over her. Du bygger ikkje musklar utan å trene, uansett kor mange år du ventar. Du kan sjølvsagt legge på deg utan trening, men då blir det feitt.

 

Sidan du har jogga i mange år har du sikkert litt sjølvdisiplin og motivasjon til å gjennomføre, det får du bruk for. Kosthaldet ditt var ikkje spreke greiene, så der må du gjere ein jobb. For å bygge musklar må du ha eit overskot av kaloriar og få i deg nok protein. Fokuser på gode råvarer med protein frå gode kjelder (animalsk, egg, mjølkeprodukt). Nok mat er veldig viktig. Du kjem veldig kort utan det. Sidan du aldri har trent overkropp vil du nok få respons sjølv om kosthaldet ikkje er heilt på stell, men det vil fort stoppe opp.

 

Med mindre du har eit velutstyrt treningsrom heime er treningsstudio definitivt det beste alternativet for målet ditt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Først, jeg prøvde å lese litt i de låste trådene, men jeg føler meg overveldet og bare mer forvirret.

 

jeg skal starte på treningsstudio, og da er fokuset mitt å bygge på muskler, jeg har ikke dårlig tid så jeg skal ta dette rolig.

Jeg har jogget nå i 9 år, så beina og lårene mine er ikke det største fokuset. Har faktisk fått spm. Om hvordan jeg har fått de beina jeg har nå fra folk som trener styrke.

Men så er det overkroppen da.

Spagetti armer og tynn.

Er veldig kresen når det kommer til mat. Daglig inntakt består vel av dette her

Frokost / Kvels: Havegryn/Skiver m/ost og sjokkomelk.

Middag: Ikke noe å nevne, dette er rom for forbedring med tanke på trening.

 

 

Trenger all den infoen/hjelpen jeg kan få her, for dette er langt utenfor komfort sonen min og jeg har null peiling på mat, trenings plan etc etc. 

 

Vel er vel lett å starte rolig med manualer først, du fokuserer på skuldre, rygg, biceps og bryst..

 

Rygg nedtrekk, skulderhev handtler, skulderpress handtler, brystpress handtler, prøv litt med stang og ikke så tunge vekter også..

 

Du må få i deg mat for å gro muskler, dersom du har problemer med å få i deg nok/apetitt så anbefaler jeg at du investerer i proteinshaker..

 

Du vil nok få stor effekt første månedene i styrke, og senere i vekst, når du er opptrent så kommer du til et punkt, iallefall jeg da, da trening består i å fortsette over tid og man ikke får like stor effekt, styrke og byggmessig...

 

Men man får fundament av å trene over flere år.. 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kjør noe som funker, kjør noe som mange har testa og funker, ikke finn på dritt selv. Ferdig snakka, eksempel er 5x5, RYP, osv. 

Skal man bygge overkropp må man bygge underkropp, enkelt og greit.

 

RYP er helt ypperlig når du skal begynne. https://www.google.no/search?q=RYP&oq=RYP&aqs=chrome..69i57j69i60j0l4.951j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

 

Kjør det 3 ganger i uka, med en fridag mellom hver, type Mand, onsd, fred. 

 

Ang mat så er det så masse som nevnes, er du mann få i deg 150g protein per dag, og start på ca 3000kcal per dag. 

Apper som myfitnesspal og lifesum er gratis og gjør det "enkelt" og logge alt du spiser. Det tar dog tid, men kan være en fin pekepinn i begynnelsen for å se ca hvor du ligger ann på kcal/protein -inntaket.

Enkleste måte er kjøtt/fisk og potet/ris/pasta til middag, stor porsjon. Proteinpulver er som nevnt en billig måte til og få i deg nok protein.

 

Fine youtube kanaler som gir grei innførelse og masse og se seg opp på i diverse øvelser kan f.eks være (bare ikke lås deg helt fast i det de sier)

 

https://www.youtube.com/channel/UCRLOLGZl3-QTaJfLmAKgoAw

https://www.youtube.com/channel/UCLPy6BEgH1fD3DOgwX-x_Hg

Lenke til kommentar

 

MAN STARTER MED BASEØVELSER!!!

Ja, på MASKINER!!

 

Nei, nei, og atter nei...

 

Kjør markløft, benkpress og knebøy med stang. En øvelse du også bør ha med et chin-ups. Benkpress kan man kjøre annenhver gang skråbenk og vanlig benk. Begynn med lette vekter for å øve inn teknikk. Har man feil teknikk så risikerer man å skade seg. Ikke gjør den tabben mange gjør, å ego-lifte. Drit i hvor mange kilo det er på stanga, tren alltid med vekter som lar deg gjennomføre øvelsen med god teknikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen maskiner er greie, men de har ofte mange svakheter effektmessig kontra å bruke vekter...

 

To, tre maskiner jeg bruker er Nedtrekk, benpress, leggpress og kabler feks til triceps, litt krysstrekk bryst som snacks osv.

 

Hadde vært kult å ha en multimaskin hjemme dog, på dager man ikke har ork til å komme seg til byen..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

MAN STARTER MED BASEØVELSER!!!

Ja, på MASKINER!!

Kan du begrunne denne påstanden? Som motsier samtlige folk som har drevet/ driver med seriøs styrke- og muskelbygging?

 

Kan du begrunne DIN påstand?

Lenke til kommentar

Såpass ja. Ja, det er ganske enkelt, søk på starting strengt eller lignende nær sakt hvor som helst på internett, google, youtube osv. Da dukker det opp en million saker som underbygger at nybegynnere bør begynne med baseøvelser, med stang.

 

Kan till og med fiske opp en norsk en til deg, som ett av de første treffa på google http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

 

 

Lurer på hvilken bakgrunn i styrke eller volum trening du kan anbefale og begynne med maskiner. Det viser meg kun at du ikke har peiling på hva du snakker om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At du ikke har dårlig tid er en bra greie. Da du har jogget lenge og sikkert har en meget god kondis, så har du vel en god forståelse for at ting tar tid. Derfor må man ikke la motivasjonen bli borte de gangene du stagnerer helt (og det vil skje), eller det at du kan trene noen uker uten resultater. 

 

Det jeg vil si derimot er at du bør starte med å utvide kostholdet ditt. Kosthold er en vanskelig ting for mange, og spesielt når man er kresen. Det du bør tenke på er at dette sitter i hodet. Det sitter i hodet ditt at du ikke liker det, og at du ikke liker det. Her bør du prøve å utvide horisonten litt og tørre å prøve nye ting. Fisk for eksempel. Det er jo virkelig et elsk/hat "produkt". Du bør fokusere på proteinrik mat som for eksempel kylling. 

 

Når det kommer til sjokomelk. Ja, det er skikkelig digg, men har du sett sukkerinnholdet? Det er ganske vilt faktisk. 

 

Videre så støtter jeg forslagene om RYP og Starting Strength. Gode steder å starte. Er du usikker er det absolutt lov å investere i en PT de første 5-10 øktene. PT-er generelt ikke så populære hos mange, og ofte med god grunn. Er ikke en beskyttet tittel, du kan ta online-kurs også kalle deg "PT" etterpå, men det fins mange flinke der ute som kan hjelpe deg med å komme i gang, vise deg litt øvelser osv.  :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skal man drive med styrketrening eller kondisjonstrening? Jeg går turer på ca. 1 time tre ganger i uka. Høyt tempo. Er det nok? 

Utrolig vanskelig å gå ned i vekt. Frykten med treningssenter er dusjingen etterpå. Det kan bli kleint. Alle er ikke slanke. 

 

Du kan gjøre akkurat det du har lyst til.. Jeg syns hvert fall styrketrening er hundre ganger bedre en kondisjonstrening.

1 times tur tre ganger i uken er ikke så galt, men husk at du bør være i aktivitet minst 30 minutter de andre 4 dagene også.

Når det gjelder å gå ned i vekt er det kostholdsendringer som må til. Du kan gå så langt du bare vil, men spiser du for mye vil du ikke gå ned i vekt.

Ellers vil du finne alle forskjellige kropper i dusjen på et treningssenter, så det vender du deg nok til ganske fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...