Gå til innhold

Ny (stille) PC til 15-20k


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å kjøpe en ny PC. Den må kunne kjøre nye spill, nå i 1080p, kanskje 1440p (4k?) etterhvert. Vil primært kjøre linux og utvikles på, tenker derfor at AMD begynner å bli best til det. Må også være litt stille (men vannkjøling orker jeg ikke). :)

 

Overklokking og slikt er jo fint om det går uten mye stress, men det er ikke så viktig.

 

Jeg lagde et utkast på komplett, men jeg har lite peiling på hva som er bra ram, stille vifte, eller generelt bra egentlig. Er åpen for å bytte ut alt. Hjelp tas imot med takk! 

 

(EDIT: lenken til handlelista er altså https://www.komplett.no/wishlist/shared/666dc620-7f84-4541-b030-3033fd6d3857 )

Endret av BuckNaked
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om det er et problem, og om du har noe alternativ. Det er ikke sikkert man får dem mindre med den ytelsen.

 

Det er stor forskjell på 1700 og 1800X. Single thread performance på 1700 er rett og slett i svakeste laget. (https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=2966&cmp[]=2970)

Hm. Ja, ikke vet jeg. Men det ville vært passe bittert om det jeg kjøpte ikke passet sammen :p

 

Hm, det er litt forskjell ja. Kanskje jeg bare smeller på en til tusenlapp der da! Tenkte at 95W mot 65W kom til å bety mye mer varme og dermed støy, men kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke?

Sett bort ifra at Noctua har superior mounting kit av ALLE så er det vel ikke så ille å ha ferdig fylt i 2017.

Synes bare det virker så stress. Synes maskiner kan bli stille nok med vifter, i hvert fall kunne de det før. Og surklelyder og slikt er mye mer irriterende uansett synes jeg.

Lenke til kommentar

Hm, det er litt forskjell ja. Kanskje jeg bare smeller på en til tusenlapp der da! Tenkte at 95W mot 65W kom til å bety mye mer varme og dermed støy, men kanskje ikke.

Den bruker ikke mer strøm enn du har behov for kraft uansett. Trenger du ikke mer kraft enn 65 watt, blir det heller ikke mer bråk. Trenger du mer kraft, er det kjekt å ha det!

 

Single thread rating på 1700-tallet er rett og slett for svakt. Kjøp en dyrere AMD, eller en fra Intel.

 

For støy, så er det aller beste om du kan få viftene til å trekke luft inn direkte utenfra, eventuelt via en vinkel for å ikke få viftestøy direkte ut. Prinsippet er at viftene må unngå å bruke resirkulert luft. Men da må du nærmest lage kabinettet selv.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke?

Sett bort ifra at Noctua har superior mounting kit av ALLE så er det vel ikke så ille å ha ferdig fylt i 2017.

Synes bare det virker så stress. Synes maskiner kan bli stille nok med vifter, i hvert fall kunne de det før. Og surklelyder og slikt er mye mer irriterende uansett synes jeg.

 

 

Surklelyder? Er det åpen løsning det er snakk om her? Nei, helt ukjent for meg. Corsair H115i går med pumpen på max døgnet rundt, i stuen. Noctua Nh d14 støyet mer for min del. Må helt ærlig si at jeg ikke kjenner meg igjen i opplevelsene dine. 

Lenke til kommentar

 

Hm, det er litt forskjell ja. Kanskje jeg bare smeller på en til tusenlapp der da! Tenkte at 95W mot 65W kom til å bety mye mer varme og dermed støy, men kanskje ikke.

Den bruker ikke mer strøm enn du har behov for kraft uansett. Trenger du ikke mer kraft enn 65 watt, blir det heller ikke mer bråk. Trenger du mer kraft, er det kjekt å ha det!

 

Single thread rating på 1700-tallet er rett og slett for svakt. Kjøp en dyrere AMD, eller en fra Intel.

 

For støy, så er det aller beste om du kan få viftene til å trekke luft inn direkte utenfra, eventuelt via en vinkel for å ikke få viftestøy direkte ut. Prinsippet er at viftene må unngå å bruke resirkulert luft. Men da må du nærmest lage kabinettet selv.

 

 

Ja, det blir 1800x ser det ut til. Dog, da er jeg oppe i i7-8700k land, og selv om jeg heller vil kjøpe AMD ble jeg litt usikker da. Spesielt etter at jeg sammenlignet signle core performance på den siden du linka til meg  :p

 

Angående støy. har du kabinett-tips til å gjøre det? Jeg bryr meg svært lite om hvordan det ser ut, men at det er bygd for å gjøre slik du beskriver høres jo bra ut.

Endret av BuckNaked
Lenke til kommentar

Ja, det blir 1800x ser det ut til. Dog, da er jeg oppe i i7-8700k land, og selv om jeg heller vil kjøpe AMD ble jeg litt usikker da. Spesielt etter at jeg sammenlignet signle core performance på den siden du linka til meg  :p

 

Angående støy. har du kabinett-tips til å gjøre det? Jeg bryr meg svært lite om hvordan det ser ut, men at det er bygd for å gjøre slik du beskriver høres jo bra ut.

 

For spill vil en i7 8700K være raskere enn Ryzen 1800X. Så enkelt er det. 1800X har 2 flere kjerner, og hvis du bruker programmer som utnytter mange kjerner bra, så kan Ryzen være et bedre valg.

 

Angående kabinett, så er Fractal Design Define R5 bra da.

 

Edit : Hvis 8700K er litt for dyr, så kan du velge 8600K da.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Ja, det blir 1800x ser det ut til. Dog, da er jeg oppe i i7-8700k land, og selv om jeg heller vil kjøpe AMD ble jeg litt usikker da. Spesielt etter at jeg sammenlignet signle core performance på den siden du linka til meg  :p

 

Angående støy. har du kabinett-tips til å gjøre det? Jeg bryr meg svært lite om hvordan det ser ut, men at det er bygd for å gjøre slik du beskriver høres jo bra ut.

 

For spill vil en i7 8700K være raskere enn Ryzen 1800X. Så enkelt er det. 1800X har 2 flere kjerner, og hvis du bruker programmer som utnytter mange kjerner bra, så kan Ryzen være et bedre valg.

 

Angående kabinett, så er Fractal Design Define R5 bra da.

 

Edit : Hvis 8700K er litt for dyr, så kan du velge 8600K da.

 

 

Ja, får tenke litt på det. 8700k virker strengt tatt litt bedre for mitt brukstilfelle, men var litt klar for AMD denne runden..

 

Det kabinettet er det jeg lenka til i førsteposten min. Ser det ellers OK ut?

Lenke til kommentar

 

Ser det ellers OK ut?

 

Ellers hva? Skal du ha 8700K må du endre lista.

 

Ikke sikker på om jeg går for 8700k eller 1800+. Det er jo ikke sååå stor forskjell på de. Tenkte på om PSU-en er bra/stille, rammen, skjermkort..

 

Jeg så forresten at vannkjøleren din er intern? Trodde alle kom som eksternt tårn og slikt. Jesus for en rigg du har forresten :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...