Gå til innhold

Nødvendig med pass til danmark?


Gjest medlem-400411

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-400411

Heisann.

Jeg tenkte å ta et minicruise til Danmark, og lurer på om det er nødvendig å ta med pass. Det er ikke det at det er stress for meg å bare ta det med for sikkerhetsskyld, men greia er at jeg har endret navn, og det nye navnet mitt står ikke på det passet. Vil det være et problem? Er de så nøye på det? Kan jo evt. ta med dokumentasjon for navneendringen i tillegg til det passet med gammelt navn? Men er det sannsynlig i det hele tatt at de sjekker pass, eller holder det med bankkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har det med hver gang, men har aldri hatt behov for å bruke det, ingen har noen gang bedt om pass. Har reist mest med Stena Line (Saga), og er oftest i land og handler litt i Fredrikshavn, om jeg ikke er for fyllesjuk. Jeg har alltid kun behøvd å vise dør/nøkkelkortet, aldri noe id-kort eller pass. Men jeg tar det med. De anbefaler å ta det med pga økt grenseaktivitet, og også terrormistanke.

 

Samme skjedde med DFDS, da jeg var i København for ca 3-4 år sida. Behøvde bare det kortet man åpner døra med.

 

Angående navnproblemet og hele situasjonen, så ville jeg ikke tatt noen sjanser. Ville ringt inn og spurt terminalen om det var godt nok å ha med dokumentasjon. Kanskje de kan høre med tollen, eller du kan få en mailadresse.

 

Har sett for mye på "grensekontrollen" og andre programmer hvor ille det kan gå ^^ Og har ikke råd til å betale hotell og dobbel billett.

Lenke til kommentar

De siste gangene jeg har vært Køben (DFDS) har det vært kontroll av pass ved ankomst i Norge. DFDS sier følgende på sine sider: NB! Fra 26.11.2015 kl 08.00 ble det innført økt grensekontroll inn til Norge Legitimasjon skal også kunne fremvises ved omborstigning, samt ved ankomst i Danmark og Norge. Det er kun nasjonalitetspass som godtgjør statsborgeskap. Dette gjelder også for nordiske statsborgere. Derfor anbefaler vi alle, inkludert medreisende barn, om å medbringe pass.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

https://www.stenaline.no/vanlige-sporsmal/for-reisen/pass-legitimasjon

 

 

24/36 timers cruise-reise Oslo - Frederikshavn

Grunnet skjerpet grensekontroll mellom de skandinaviske landene, må alle våre reisende ha med seg pass, førerkort eller bankkort med bilde/signatur. Barn under 16 år som reiser sammen med foresatte er unntatt fra dette.

Skal du i land i Danmark må du ha med pass.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-400411

Er det sånn at de bare ser kjapt på passet, eller kontrollerer de det nøye på pc-en om alt stemmer? Er så dyrt med nytt pass når man er student  :hm: Men om det skulle være problemer, blir jeg stuck i Danmark, eller kan de bare ringe inn til ambassaden ellerno?

Endret av medlem-400411
Lenke til kommentar
Gjest medlem-400411

 

https://www.stenaline.no/vanlige-sporsmal/for-reisen/pass-legitimasjon

 

 

24/36 timers cruise-reise Oslo - Frederikshavn

Grunnet skjerpet grensekontroll mellom de skandinaviske landene, må alle våre reisende ha med seg pass, førerkort eller bankkort med bilde/signatur. Barn under 16 år som reiser sammen med foresatte er unntatt fra dette.

Skal du i land i Danmark må du ha med pass.

 

 

Vil det si at det er innenfor med bare bankkort, i og med at det står pass, førerkort ELLER bankkort? Virker som at det er greit med bare 1 av de 3 utifra måten de skriver det på.

 

EDIT: Leste ikke det siste, sorry. Da er visst pass påbudt :/ Spørsmålet blir da bare om det er greit med passet med det gamle navnet mitt på  :hmm:

Endret av medlem-400411
Lenke til kommentar

Ifølge nettsiden til Color Line er det tilstrekkelig med førerkort eller bankkort med bilde

 

https://www.colorline.no/praktisk-informasjon/pass-og-legitimasjon

 

Kjører man bil over Øresund fra Sverige til Danmark, er det vel også tilstrekkelig med norsk førerkort tror jeg.

 

Begrunnelsen for alt sammen var jo å kontrollere ulovlig innvandring/asylstrøm og mulige terrorister som lurer seg inn, ikke slik som dette

 

ZdkpKIb.png

Lenke til kommentar

Stena Line godtar førerkort. Reiste med dem tre ganger tidligere i år, spurte både vekter som sjekker id og personalet i billettluka, og hver gang fikk jeg beskjed om at førerkort er tilstrekkelig.

Colour Line er ikke like greie. Som sagt så ble ei venninne av meg nektet å komme på båten fordi hun hadde ikke pass. Hun hadde både førerkort og bankkort. (Dette var til Danmark).

 

Synes at det er teit av selskapet å si en ting på sine hjemmesider også viser det seg at det er helt annerledes i praksis. 

 

Har alltid med meg pass når jeg drar til utlandet. Uansett om det bare er en svipptur til Danmark eller Sverige. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stena Line godtar førerkort. Reiste med dem tre ganger tidligere i år, spurte både vekter som sjekker id og personalet i billettluka, og hver gang fikk jeg beskjed om at førerkort er tilstrekkelig.

For verifikasjon av ID for billetten kan nok førerkort være tilstrekkelig, men dersom det er tilfeldig innreisekontroll når du kommer tilbake til Norge kreves det pass. Se sitat fra DFDS i post 3.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...