Gå til innhold

Nye detaljer om Hyundai Kona: Mindre motor, større batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er det som gjør at det er usikkert om denne bilen får adaptiv cruisekontroll? Legger merke til Ampera-e også komme uten dette.

Er det veldig vanskelig å få til? Ville tro dette var standard i de fleste nye biler nå til dags.

 

De har det på Ioniq, så det kommer nok. De vil vel bare ikke love noe før de er sikker, for det er selvsagt et kostnadsspørsmål. Men jeg er ikke i det minste tvil om at det er enten inkludert eller i "teknikkpakken", som er så godt som obligatorisk.

 

Det mest spennende her, som ikke sto noe om i mailen jeg fikk, er at de jobber for å få krok som mulighet på el-utgaven. Det ville bare vært helt konge. Måtte den bare støtte nok vekt til at man kan få dradd en teardrop eller lignende campingvogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er det som gjør at det er usikkert om denne bilen får adaptiv cruisekontroll? Legger merke til Ampera-e også komme uten dette.

Er det veldig vanskelig å få til? Ville tro dette var standard i de fleste nye biler nå til dags.

 

De har det på Ioniq, så det kommer nok. De vil vel bare ikke love noe før de er sikker, for det er selvsagt et kostnadsspørsmål. Men jeg er ikke i det minste tvil om at det er enten inkludert eller i "teknikkpakken", som er så godt som obligatorisk.

 

Det mest spennende her, som ikke sto noe om i mailen jeg fikk, er at de jobber for å få krok som mulighet på el-utgaven. Det ville bare vært helt konge. Måtte den bare støtte nok vekt til at man kan få dradd en teardrop eller lignende campingvogn.

Også spennende om den får app til klimastyring. Ionic har ikke det. Har hørt at den får gsm brikke for nødanrop, noe heller ikke Ionic har, så da er veien kort til app.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har produsentene virkelig fortsatt lov å oppgi NEDC-tall for nye bilmodeller?

 

Trodde det skulle bli slutt på dette tullet i september:

http://wltpfacts.eu/when-will-wltp-changes-take-place/

 

Kanskje en idé å lese det du selv linker til?

 

;-)

 

"

  • WLTP will officially apply to new types of cars from September 2017. New types of cars are vehicle models that are introduced on the market for the first time."

Kravet er altså at de starter med WLTP for helt nye biler fra september 2017. Dog er ikke bilen introdusert som el-bil ennå, så dette kravet kommer ikke til anvendelse ennå.

 

Dermed er det ingenting i veien for at de bruker det tallet som er mest vanlig å forholde seg til og som folk flest kjenner til. Men det hadde selvsagt vært flott om de antydet hva de mener den skal klare i henhold til WLTP, men foreløpig har vi ikke særlig mye å sammenligne med ennå. Og de har kanskje ikke helt oversikt ennå for hva den sannsynligvis vil oppnå i score.

 

"

  • WLTP will apply to all new car registrations from September 2018."

September 2018 er grensen for når alle biler som er i salg skal ha fått godkjente WLTP-tall som de må legge frem.

 

 

  • EU measures for end-of-series cars allow for a limited number of unsold vehicles in stock that were approved under the old test (NEDC) to be sold the following year, that is until September 2019."

September 2019 er grensen for når de må ha godkjente WLTP-tall også for overliggende modeller.

 

I Norge er vi normalt sett raske med å innføre slike EU-bestemmelser, men også her vil det være stor usikkerhet om hvordan dette vil slå ut i Norge med tanke på avgifter. Myndighetene sitter nok ennå og venter på tall for nok mange modeller, for å se hvordan dette vil slå ut med dagens satser, og blir prispåslagene for betydelige, så vil det være naturlig at man justerer satsene før man går ut med dette.

 

Blir spennende å se hvordan dette slår ut. Dog frykter jeg at det gjør mange biler akkurat nok dyrere til å dekke opp for noe av de tapte avgiftene som oppsto da man fjernet vekt og effekt som komponenter i avgiftsberegningene, og oppjustering av satsene på NOx og COx, samt økte drivstoffavgifter ikke dekte opp nok for de kuttene som oppsto.

 

I tillegg har man mistet noe avgifter pga reduserte avgifter på hybridbiler, og nullavgifter på el-biler, som de sikkert vil ha dekket inn også, men det interessante er jo at det ikke er el-bilene som står for de største tapene i inntekter i forhold til provenymålet (totale inntekter fra avgifter på motoriserte kjøretøy). Det er større tap pga. fjerning av effektavgift ifølge en artikkel jeg leste, men som jeg nå ikke finner igjen.

Lenke til kommentar

altså rundt 10-15 mil..med full oppakning vinterstid og varmeapparat på .. kanskje. Tror jeg beholder min Avensis stasjonsvogn.

 

Med din åpenbare begrensesde kunnskap og erfaring med elbiler er du nok dømt til å kjøre Toyota ja ;-) Jeg har en Elbil med antatt identisk eller veldig lik drivlinje og klarer du å kjøre 10-15 mil før det er tomt er du ekstrem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Hvorfor har Tek begynte å skrive så mye om elbiler? Bare fordi det er en elbil? For å få flere klikk? Mye spennende "Tek" i fossilbiler også.

Nei helt ut og noe mange helst vil kvitte seg med så fort som mulig .

 

Nå misforstår du meg. Mistenker at Tek, ITavisen m.fl. skriver mye om elbiler fordi de virker mer hi-tech (rullende datamaskin?) enn fossilbiler men mange nye fossilbiler har spennende teknologi å skrive om hvis dette er årsaken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...