Gå til innhold

Utslippene fra bilparken går ned. Men det er kun på papiret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så konklusjonen til tross for clickbaitoverskriften er altså at utslippene, til tross for stadig mer sikkerhetsutstyr og høyere komfort, går ned. Men alikevel så forsøker man altså å lage et problem av det..... Useriøst

 

Problemet er at utslippene går for sakte ned, og det er ett seriøst problem. Om man ser den justerte nedgangen er det ikke mye som har skjedd. Spesielt etter 2008. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å avgiftsbelegge drivstoffet direkte "siden stort sett alle hydrokarboner forbrennes". Da vil også forbrukerene i større grad etterspørre biler med lave virkelige forbrukstall (eller nullutslipp).

 

Mener du å fjerne relaterte avgifter fullstendig fra bilen, og legge på noen kroner på drivstoffet?

 

Det vil slå beina under lavtlønnede, som i dag ikke har råd til noe annet enn en 10 år gammel bruktbil? I tillegg vil det hvarere bruktbilmarkedet, da nye biler vil betydelig billigere.

 

Slett ikke en enkel løsning.

 

Det eneste som fungerer er å kreve at tester blir gjort av akrediterte uavhengige labratorier, og at international lovgivning går sammen om merkeordninger.

Dette gjøres allerede på andre forbrukervarer, så hvorfor ikke på biler?

Lenke til kommentar

Så mye styr for å lure systemer. Både kostbart og unødvendig.

Hvorfor ikke  gå rett over til elektrisk?  Og full utbygging av ladestasjoner og Hydrogenstasjoner gjennom landet.

( Norge er et lite land, også forurensningsmessig, men hvis vi skal  være med kan vi like greit gå i front.)

Med batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk vil man fint dekke alle alle forbrukeres behov, i alle typer biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fint å se tilbake på denne artikkelen : https://www.tu.no/artikler/avviser-krav-om-a-lage-elbiler-vil-beholde-diesel-og-onsker-ikke-at-norge-skal-brukes-som-forbilde/407401

Med fare for å bli tatt for å være en konspiratør så er det vel ikke utenkelig at det er litt lobbyvirksomhet bak slike uttalelser. Syntes vi Norge skulle kunne hatt våre egen typegodkjenning hvor forbruket ble målt uten innblanding av leverandørene, det ville blitt mer korrekt ifht vårt klima og topografi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så konklusjonen til tross for clickbaitoverskriften er altså at utslippene, til tross for stadig mer sikkerhetsutstyr og høyere komfort, går ned. Men alikevel så forsøker man altså å lage et problem av det..... Useriøst

 

De samlede utslippene går ikke ned, tilsvarende økende antall biler?

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å avgiftsbelegge drivstoffet direkte "siden stort sett alle hydrokarboner forbrennes". Da vil også forbrukerene i større grad etterspørre biler med lave virkelige forbrukstall (eller nullutslipp).

 

Det ville være smart å legge avgiftene mer over på drivstoffet. Dermed kan man kjøpe bilen man trenger, og ikke en liten tass som brukes for det minste, i steden for å bruke beina sykkel eller bussen en gang i blandt.

Små, drivstoffgjerrige biler fyller opp veien, selv mellom rushtidene. Folk er lite flinke til å utføre flere ærender på samme tur, da det e så billig å bruke bilen. Og klart den må brukes når den koster så mye i anskaffelse.

 

Derfor bør en avgift på faktisk veibruk innføres, gjerne kombinasjon med drivstoffavgift.

Likefullt, så burde denne totalovervåkingen vi er i ferd med å få, grunnet «gode hensikter» vært lagt på hylla. Antall km på forsikringen, og ikke hvor man er til enhver tid, burde være utslagsgivende, og særlig nå som selskapene har tatt over luksusavgiften (veiavgiften)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å avgiftsbelegge drivstoffet direkte "siden stort sett alle hydrokarboner forbrennes". Da vil også forbrukerene i større grad etterspørre biler med lave virkelige forbrukstall (eller nullutslipp).

 

Bare til opplysning så er drivstoffet allerede KRAFTIG avgiftsbelagt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det enkleste er vel å avgiftsbelegge drivstoffet direkte "siden stort sett alle hydrokarboner forbrennes". Da vil også forbrukerene i større grad etterspørre biler med lave virkelige forbrukstall (eller nullutslipp).

 

Bare til opplysning så er drivstoffet allerede KRAFTIG avgiftsbelagt

Ikke avgiftsbelagt nok....
Lenke til kommentar

Fint å se tilbake på denne artikkelen : https://www.tu.no/artikler/avviser-krav-om-a-lage-elbiler-vil-beholde-diesel-og-onsker-ikke-at-norge-skal-brukes-som-forbilde/407401

Med fare for å bli tatt for å være en konspiratør så er det vel ikke utenkelig at det er litt lobbyvirksomhet bak slike uttalelser. Syntes vi Norge skulle kunne hatt våre egen typegodkjenning hvor forbruket ble målt uten innblanding av leverandørene, det ville blitt mer korrekt ifht vårt klima og topografi.

Ja, Forbrukerorganisasjoner har jo etterprøving av tester og varedeklarasjon på andre varer, så det ville være naturlig å gjøre det samme med biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det enkleste er vel å avgiftsbelegge drivstoffet direkte "siden stort sett alle hydrokarboner forbrennes". Da vil også forbrukerene i større grad etterspørre biler med lave virkelige forbrukstall (eller nullutslipp).

 

Bare til opplysning så er drivstoffet allerede KRAFTIG avgiftsbelagt

Hvor har jeg skrevet at det ikke er det??
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så mye styr for å lure systemer. Både kostbart og unødvendig.

Hvorfor ikke  gå rett over til elektrisk?  Og full utbygging av ladestasjoner og Hydrogenstasjoner gjennom landet.

( Norge er et lite land, også forurensningsmessig, men hvis vi skal  være med kan vi like greit gå i front.)

Med batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk vil man fint dekke alle alle forbrukeres behov, i alle typer biler.

Her er du igjen med hydrogen-spammingen din. Hydrogen er og blir en blindvei. Du trenger ikke rose hydrogen opp i skyene i absolutt alle tråder relatert til bil eller utslipp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Så mye styr for å lure systemer. Både kostbart og unødvendig.

Hvorfor ikke  gå rett over til elektrisk?  Og full utbygging av ladestasjoner og Hydrogenstasjoner gjennom landet.

( Norge er et lite land, også forurensningsmessig, men hvis vi skal  være med kan vi like greit gå i front.)

Med batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk vil man fint dekke alle alle forbrukeres behov, i alle typer biler.

Her er du igjen med hydrogen-spammingen din. Hydrogen er og blir en blindvei. Du trenger ikke rose hydrogen opp i skyene i absolutt alle tråder relatert til bil eller utslipp.

Hvis det var utbredt med hydrogenstasjoner hadde jeg vurdert en sånn bil.

Batteribil er ikke aktuelt for meg pr dags dato med den rekkevidde og ladehastighet vi har i dag...

 

Forstår at det dekker behovet for de som kjører til jobben 2km hjemmefra og forbi supermarked og barnehage, men for mange er det ikke et alternativ å ta 45 minutter pause hvid man skal lengre enn 25 mil

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så mye styr for å lure systemer. Både kostbart og unødvendig.

Hvorfor ikke  gå rett over til elektrisk?  Og full utbygging av ladestasjoner og Hydrogenstasjoner gjennom landet.

( Norge er et lite land, også forurensningsmessig, men hvis vi skal  være med kan vi like greit gå i front.)

Med batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk vil man fint dekke alle alle forbrukeres behov, i alle typer biler.

Her er du igjen med hydrogen-spammingen din. Hydrogen er og blir en blindvei. Du trenger ikke rose hydrogen opp i skyene i absolutt alle tråder relatert til bil eller utslipp.

Den dagen hydrogen kan brukes direkte, uten batteriet som elbilen har ellers, i tillegg...og hydrogen kan produseres med like lite energi som direkte lading med strøm på elbilen..da kan vi snakke hydrogen i mot ren el..ikke før.

Lenke til kommentar

Så konklusjonen til tross for clickbaitoverskriften er altså at utslippene, til tross for stadig mer sikkerhetsutstyr og høyere komfort, går ned. Men alikevel så forsøker man altså å lage et problem av det..... Useriøst

 

Veldig merkelig oppsummering. Testene viser jo at avviket øker. En svak absolutt nedgang er jo selvsagt svært problematisk når dette blir solgt inn som en vesentlig større nedgang. I bunn og grunn handler det om at kundene (og samfunnet) ikke får det de betaler for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Forstår at det dekker behovet for de som kjører til jobben 2km hjemmefra og forbi supermarked og barnehage, men for mange er det ikke et alternativ å ta 45 minutter pause hvid man skal lengre enn 25 mil

 

 

Du ser at det finnes flere løsninger enn de to der, sant? Ja det finnes folk som ikke har slike alternativ, men de er i ett fåtall. At mange ikke ønsker dette er en annen ting. Hvor mange mil kjører du til dagen forresten? 

Lenke til kommentar

Så konklusjonen til tross for clickbaitoverskriften er altså at utslippene, til tross for stadig mer sikkerhetsutstyr og høyere komfort, går ned. Men alikevel så forsøker man altså å lage et problem av det..... Useriøst

 

Når du ser dimensjonene i dette fusket, er en avsløring som denne meget viktig, og meget seriøs.

Pål Jensen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Så mye styr for å lure systemer. Både kostbart og unødvendig.

Hvorfor ikke  gå rett over til elektrisk?  Og full utbygging av ladestasjoner og Hydrogenstasjoner gjennom landet.

( Norge er et lite land, også forurensningsmessig, men hvis vi skal  være med kan vi like greit gå i front.)

Med batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk vil man fint dekke alle alle forbrukeres behov, i alle typer biler.

Her er du igjen med hydrogen-spammingen din. Hydrogen er og blir en blindvei. Du trenger ikke rose hydrogen opp i skyene i absolutt alle tråder relatert til bil eller utslipp.

 

Hva er det du er så redd for? De Hydrogen-elektriske bilene som kommer vil ha mulighet for hjemme-ladingen din.

Jeg roser og ønsker velkommen ellers elektrisk transport generelt, både med og uten Hydrogen ( istedet for bensin) som rekkevidde/tyngde-forlenger.

Hvis skiftet skal komme fullstendig, for å radere bort fossilt i transport, er begge deler nødvendig.  Og det blir rimligere for forbruker og bedre for miljøet, uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...