Gå til innhold

Hjelp til kjøp av 3 PC'er


Anbefalte innlegg

Trenger tips til gode kjøp av 3 x PCer. Har søkt litt rundt på nett, men vanskelig å vite hva som er reelle tester/råd og hva som er reklame - flott om noen kan hjelpe/tipse:

  • Gaming-PC til 10-åringen som spiller Overwatch etcetc. Hadde tenkt å bruke 10-14.000 på denne
  • Hjemme-PC (stasjonær) til vanlig nettsurfing, MS office og generell filhåndtering (ikke spill). Litt usikker, men får vel en grei stasjonær til ca 5000?
  • Laptop til fruen. Vanlig 'hjemmebruk, + bilderedigering, Netflix etc. Ikke gaming. Burde få en god laptop til rundt 5-7.000?

NB! Ikke Mac! Kunne skrevet mye om mine erfaringer med Mac, men nøyer meg med å konstatere at jeg skal holde meg langt! unna Apple ...

 

I utgangspunktet tenker jeg ferdigbygget PC, selv om jeg sikkert kunne bygget en selv.

 

Jeg er også klar over at det sikkert er mange å velge i, men dersom jeg kan få inn litt tips og evt kommentarer på dem så har jeg ihvertfall et utvalg av PCer jeg vet er gode alternativer.

 

Jeg kjøper gjerne alle på Komplett eller en annen leverandør samlet, så om noen av dere ønsker å ta utgangspunkt i utvanget hos en leverandør kan det også være en grei start?

 

På forhånd takk!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg passer alltid på å kjøpe et sted hvor man har åpenbar returrett/åpent kjøp samt forsikret meg om at pcene kan brukes og testes disse dagene.

 

Komplett.no nektet meg å returnere, og jeg kjøpte to like som jeg ikke var fornøyd med. Heretter velger jeg en fysisk butikk med returordning. Er ferdig med å måtte krangle med komplett hver gang jeg kjøper noe, som da jeg kjøpte mobilen og de ikke fant feilen.

Lenke til kommentar

Veldig splittede erfaringer med Komplett i det siste. Jeg har aldri hatt trøbbel, men basert på andres erfaringer og pris så vil jeg heller ikke anbefalt å handle derfra lenger. Elkjøp har omtrent like priser på ferdigmaskiner, men Power (Ekspert) er visst ikke blitt bedre.

 

Uansett hvem man kjøper fra så anbefaler jeg gjerne fysiske butikker til de som ikke gidder å vente den tiden det tar å sende inn og få tilbake hvis det skjer noe. Fysiske butikker har fortsatt sine fordeler og har blitt mer konkurransedyktige på pris det siste året eller så.

Lenke til kommentar

Veldig splittede erfaringer med Komplett i det siste. Jeg har aldri hatt trøbbel, men basert på andres erfaringer og pris så vil jeg heller ikke anbefalt å handle derfra lenger. Elkjøp har omtrent like priser på ferdigmaskiner, men Power (Ekspert) er visst ikke blitt bedre.

 

Uansett hvem man kjøper fra så anbefaler jeg gjerne fysiske butikker til de som ikke gidder å vente den tiden det tar å sende inn og få tilbake hvis det skjer noe. Fysiske butikker har fortsatt sine fordeler og har blitt mer konkurransedyktige på pris det siste året eller så.

Ja, særlig på data/telefoner hvor det kan forekomme feil, er det kjekt med fysisk butikk. Så kan man slå i disken og vise problemet fysisk. Det å krangle med en representant over telefonen blir ikke helt det samme.

Lenke til kommentar

Dersom selvbygg er aktuelt vil sikkert "Black Refinery" eller "The Alchemist" fra "Den Perfekte PC-pakke"-tråden være gode alternativer for spill-PCen. De ligger mellom 10-14k i pris: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

For hjemme-PCen holder det sikkert lenge med f.eks en stasjonær PC med i3 8100 med integrert grafikk uten å sprenge budsjettet. 

 

Er prisene du har oppgitt kun for PCer forresten? Ikke tilbehør som mus/tastatur, skjerm, Windows-lisenser osv? 

Lenke til kommentar

Dersom selvbygg er aktuelt vil sikkert "Black Refinery" eller "The Alchemist" fra "Den Perfekte PC-pakke"-tråden være gode alternativer for spill-PCen. De ligger mellom 10-14k i pris: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

For hjemme-PCen holder det sikkert lenge med f.eks en stasjonær PC med i3 8100 med integrert grafikk uten å sprenge budsjettet. 

 

Er prisene du har oppgitt kun for PCer forresten? Ikke tilbehør som mus/tastatur, skjerm, Windows-lisenser osv? 

Ja, har Office lisenser, skjermer, mus etc, så tenker bare på selve boksene.

 

Takk for tilbakemelding på Komplett. Har alltid tenkt at Elkjøp eller Power har hatt mindre utvalg og ikke de beste PCene for pengene, men mulig de er blitt bedre i de siste årene?

 

Noen som har gode tips innenfor prisene jeg har nevnt i de fysiske butikkene?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Luringer, hva sier kjøpsloven? Kjøp i fysisk butikk er det ikke angrerett på og man er prisgitt reglene for den individuelle butikken. Men jeg tror collect at store bestilt på nett er dekket av angrerett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg sluttet vel å bruke min stasjonære og min bærbare for en til to måneder siden da jeg kjøpte større nettbrett med 4G/LTE. Men jeg produserer ikke noe materiale, jeg bare konsumerer. Og poster ting på 4chan og diskusjon.no

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Takk for tips :)

 

Skal ha dem på lista og se om det dukker opp noen gode priser på disse på black Friday :)

Lenke til kommentar

De to tipsene her (fra Tobeass i post over) var veldig mye for pengene synes jeg.

Gaming-PC: http://www.elkjop.no...jonar-gaming-pc

Hjemme-PC: http://www.elkjop.no...10-stasjonar-pc

 

I Hjemme-pc så vil det være bedre å kjøpe en med en SSD disk.

Minimum cpu: Intel Pentium G4560

Anbefalt cpu: Intel Core i3 eller høyere

 

Bærbar:

Minimum CPU: Intel Pentium 4415u

Anbefalt cpu: Intel Core i3 eller høyere

Lagring: SSD disk minimum 120Gb

Minne: Minimum 4Gb. Anbefalt 8Gb.

Skjerm: Anbefalt 1920x1080 oppløsning, Type: IPS.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

collect at store bestilt på nett er dekket av angrerett.

Nei.

 

Elkjøp har vel 30 dagers retur uansett...

 

Dog med en del forbehold de ikke slår opp med store bokstaver....... Jeg handler aldri mer på Elkjøp..... Ihvertfall ikke på Sørlands senteret.

Kort fortalt så serverte selgeren flere løgner om det aktuelle produktet........ kom tilbake og klagde og forlangte og få levert det tilbake..... men det gikk ikke siden det var et demoprodukt(De opplyste ikke at ikke "angrefristen" gjaldt for demo)...... vel det er nå en ting........ men så klarer selgeren på tampen av samtalen og prestere og si at hadde han vært meg så hadde han vært fly forbanna om han hadde blitt behandlet og løyet til slik jeg var blitt.......... han var nanosekunder fra og bli plassert parralelt med himlingen ... lol

 

Ad komplett.no er min opplevelse av dem at det er ingen som yter service og velvillighet i nærheten av hva de gjør, raske avgjørelser på RMA, gjerne der og da på tlf, returer på angrerett aldri noe problem.

Er det noe som kunne vært bedre så er det og skaffe gjenstander som de ikke har tatt inn, men som deres leverandører fører, der opplever jeg at proshop.no er klart best

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

 

Da har Elkjøp lagt ut denne til 12500 (påstår opprinnelig pris er 15000) på onsdag i svarteuka - kan det se ut til å være et godt kjøp til 10-åringen som gamer mer og mer?

Lenke til kommentar

Ja jeg liker denne til 12500.

Bra ting:

God pris

Grafikkkort: GTX 1070

Cpu: Ryzen 1600 (denne vurderer jeg omtrent som like god som i7-7700 og i5-7600K)

Minne: 16Gb 2400MHz

SSD: 256GB

HDD: 1000Gb

Strømforsyning: 500W

Wifi: AC

Bluetooth

 

Hei - bestemte meg for å vente til i dag fredag for å se om det kom noe enda bedre. ikke noe på Elkjøp, men denne ligger på komplett - hva synes du om den?

 

Pris 11499 (før 13999).

Lenke til kommentar

Jeg ville vuderte denne da.. (men jeg hadde nok bygd selv, det er faktisk ikke vanskelig)

På komplett og tilbud.

https://www.komplett.no/product/11145/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-i20#productinfo

 

Bygg denne selv helst da :)

 

https://www.komplett.no/product/912134/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/pc-i-deler-intel/pc-i-deler-pro-gamer-gtx-1070-ti

Endret av BladeAMD/Intel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...