Gå til innhold

Oppdatering av gammel stasjonær pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Større vifter flytter mere luft pr RPM. Om det er veldig forskjell mellom 120mm og 140mm tror jeg ikke, men større er alltids bedre :)

 

Det der stemmer ikke helt at større vifter er alltid bedre. 200mm vifter har mye dårligere statisk trykk enn det 120/140 mm vifter har, og egner seg dermed dårlig til å kjøle ned harddisker som står bak et støvfilter i et kabinett, og dårlig til å kjøle ned en radiator til vannkjøling. 

Lenke til kommentar

Hei

 

Kan noen hjelpe meg med komplett oppsett av oppdatert stasjonær pc.

 

Vedlagt er specc på slik pcen er i dag.

 

Ønsker en PC som fungerer greit til vanlig bruk, litt bilde/filmredigering, samt noe gaming (CS:GO primært).

 

Tror ikke mye av det som er i pcen i dag er brukenes videre, men kanskje strømforsyningen og harddiskene? Kan SSD disken med installert WIN10 på dyttes rett inn i ny PC å fungere?

 

Ønsker en pc som ikke lager for mye lyd, å derfor kanskje et kabinett som er ok polstret?

 

Ser for meg en plass mellom 6-8.000,-.

 

På forhånd takk :-)

 

 

Ut ifra det du skal bruke maskinen til og har nevnt i løpet av tråden, er dette oppsettet det beste etter min mening. (Vet det ble nevnt misnøye med komplett, men valgte bare å lage listen på deres side). 

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/bdca1532-156c-493e-ac6d-e6fff965d20f

 

Her tar jeg utgangspunkt i at du kan bruke den eksisterende strømforsyningen og harddiskene/ssd-ene. Nå vet jeg ikke om du trenger Wifi-kort, men har lagt det med. Om man ønsker å senke prisen ytterligere kan man gå for et kit med 8gb ram og heller oppgradere senere til 16gb ved å kjøpe et kit til. 

 

Om du ikke ønsker å bygge selv har de også et veldig bra tilbud på Komplett a50: 

 

https://www.komplett.no/product/11280/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-a50?offerId=KOMPLETT-310-11280# 

 

Eneste ulempene med denne er at hovedkortet som følger med denne gjør at du ikke kan overklokke prosessoren, men om det er noe du vet du ikke har tenkt til å gjøre uansett har det ingenting å si. Denne har heller ikke wifi-kort. I tillegg er det 8gb ram som følger med, og om du vil ha ca samme specs som den komponentlisten jeg skrev først blir dette resultatet: 

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/2958e0d1-c2aa-4ec6-9b7e-ea04b858bfcf

 

Her følger i tillegg Windows 10 med. Jeg er usikker om du får brukt den gamle windows nøkkelen på et nytt hovedkort, men det tror jeg andre enn meg er bedre til å svare på  :)

Lenke til kommentar

Jeg finner ikke de HyperX Fury på kompabilitetslisten. Hvorfor bruke 4 * 4Gb 2400MHz brikker når 2 * 8Gb 3000MHz brikker er billigere?

Ifølge kingston selv skal de passe: https://media.kingston.com/pdfs/hx-product-memory-ddr4-amd-ryzen-and-hx-compatibility-us.pdf

 

Men jeg er i grunn helt enig, bedre å gå for 2x8gb istedenfor. Eneste jeg tenkte var at hvis han heller har lyst til å oppgradere til 16gb senere fungerer Ryzen best ved bruken av 2 eller 4 ram slots.

 

Også enig i at det er mer riktig å kjøpe minne med 3000mhz eller mer for å få mest ut av cpu-en, også mtp pris.

Endret av mossefix
Lenke til kommentar

 

Større vifter flytter mere luft pr RPM. Om det er veldig forskjell mellom 120mm og 140mm tror jeg ikke, men større er alltids bedre :)

 

Det der stemmer ikke helt at større vifter er alltid bedre. 200mm vifter har mye dårligere statisk trykk enn det 120/140 mm vifter har, og egner seg dermed dårlig til å kjøle ned harddisker som står bak et støvfilter i et kabinett, og dårlig til å kjøle ned en radiator til vannkjøling. 

 

Jo, større vifter flytter mere luft, han sa ingenting om statisk trykk, eller radiator og vann kjøling :)

Har en 200 kab vifte, den kjenner jeg flytter mere luft og er stille :wee:

Lenke til kommentar

Jo, større vifter flytter mere luft, han sa ingenting om statisk trykk, eller radiator og vann kjøling :)

 

Har en 200 kab vifte, den kjenner jeg flytter mere luft og er stille :wee:

 

Jeg hadde et kabinett som hadde 4 stk 200mm vifter, 2 inn i front og 2 ut i topp + 1 140mm vifte ut bak. Hverken CPU temp eller skjermkort temps var bedre i det kabinettet, heller dårligere/høyere  ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...