Gå til innhold

Dataelektroniker (Hva er det jeg kan bli av det?)


XaviX

Anbefalte innlegg

Akkuratt nå går jeg Data og Elektronikk på Borg Videregående Skole (VG2) og har fortsatt ikke skjønt hva jeg kan bli av å gå "dataelektroniker" veien, det er så J.... lite informasjon om dette faget/yrket og derfor må jeg bare spørre hvor man kan jobbe med det fagbrevet!

 

Vi har blitt utplassert på forskjellige bedrifter nå (Jeg jobber på service hos Lefdal men gjør også masse dritt jobber) og ingen av dem er direkte "data" fokuserte. 

 

Er det noen her som har fagbrev som "dataelektroniker" og faktisk har en normal jobb hvor man kan klatre opp i stillinger ("stigen) og tjene mer penger eller er det noe jeg ikke burde velge? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk i klasse med en hel del folk som trodde data og elektronikk var hovedsakelig om data, det er det ikke.

 

Jeg arbeidet med kopimaskiner, printere osv. En kamerat av meg jobber med kassesystemer, sensorer osv i butikker og en annen kamerat med sonar og lignende.

 

Hva du kan jobbe med er ganske vidt, men rene IT-stillinger er ikke nødvendigvis det som det er flest av. Om du vil klatre i gradene så er det mulig, men det avhenger jo helt klart av bedriften du er ansatt i.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "jobbe med data"? Det kan være så mangt. :)

Vil du administrere PCer for de ansatte? Vil du drifte systemene til en bedrift? Vil du programmere systemer? Vil du fikse printere? Vil du overvåke og rute internettet i Norge? Vil du montere smarthus? Vil du programmere roboter? Vil du lage spill?

 

F. eks: Jeg jobber som IT-konsulent. Det finnes det tusenvis av i Norge, i hovedsak i de større byene. Min hverdag er at jeg sitter ute hos kunde som har leid meg inn og programmerer nye systemer for dem. Jeg tok studiespesialiserende på VGS, og deretter mastergrad ved universitet.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Jeg gikk Dataelektronikk (men tok også vg3. Skal sies at dette er et "tulleår"). Jeg fikk lærlingplass og har nå full stilling i et av Norges mest suksessfulle IT-selskap/teknologiselskap. Jeg kjenner blant annet lærlinger som jobber hos Evry, Forsvaret, Storebrand, så mulighetene er mange :)

Vet ikke hvordan markedet er nå, men Statoil har også tatt inn lærlinger fra Dataelektronikk.

 

EDIT:

Hvis jeg skulle gitt deg noen tips som jeg gjerne skulle visst i i din alder - Begynn med koding og eventuelt Linux hvis du er interessert i det. Koding som Powershell for eksempel. Av det jeg har erfart etter fire år i IT-verdenen i dag er at de som kan koding har helt utrolige muligheter.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Hva mener du med "jobbe med data"? Det kan være så mangt. :)

Vil du administrere PCer for de ansatte? Vil du drifte systemene til en bedrift? Vil du programmere systemer? Vil du fikse printere? Vil du overvåke og rute internettet i Norge? Vil du montere smarthus? Vil du programmere roboter? Vil du lage spill?

 

F. eks: Jeg jobber som IT-konsulent. Det finnes det tusenvis av i Norge, i hovedsak i de større byene. Min hverdag er at jeg sitter ute hos kunde som har leid meg inn og programmerer nye systemer for dem. Jeg tok studiespesialiserende på VGS, og deretter mastergrad ved universitet.

Administrasjon av datamaskiner og server i større firma høres ganske greit ut, det skal vel gå under dataelektroniker når det går ut på service og reperasjon?

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med "jobbe med data"? Det kan være så mangt. :)

Vil du administrere PCer for de ansatte? Vil du drifte systemene til en bedrift? Vil du programmere systemer? Vil du fikse printere? Vil du overvåke og rute internettet i Norge? Vil du montere smarthus? Vil du programmere roboter? Vil du lage spill?

 

F. eks: Jeg jobber som IT-konsulent. Det finnes det tusenvis av i Norge, i hovedsak i de større byene. Min hverdag er at jeg sitter ute hos kunde som har leid meg inn og programmerer nye systemer for dem. Jeg tok studiespesialiserende på VGS, og deretter mastergrad ved universitet.

Administrasjon av datamaskiner og server i større firma høres ganske greit ut, det skal vel gå under dataelektroniker når det går ut på service og reperasjon?

 

Den erfaringen jeg har fått tilsier at det ikke har noenting å si om du går Dataelektronikk eller IKT Servicefag. Hvis du ønsker å gå videre på høyskole/universitet må du i så fall gå påbygg.

Lenke til kommentar

 

 

Hva mener du med "jobbe med data"? Det kan være så mangt. :)

Vil du administrere PCer for de ansatte? Vil du drifte systemene til en bedrift? Vil du programmere systemer? Vil du fikse printere? Vil du overvåke og rute internettet i Norge? Vil du montere smarthus? Vil du programmere roboter? Vil du lage spill?

 

F. eks: Jeg jobber som IT-konsulent. Det finnes det tusenvis av i Norge, i hovedsak i de større byene. Min hverdag er at jeg sitter ute hos kunde som har leid meg inn og programmerer nye systemer for dem. Jeg tok studiespesialiserende på VGS, og deretter mastergrad ved universitet.

Administrasjon av datamaskiner og server i større firma høres ganske greit ut, det skal vel gå under dataelektroniker når det går ut på service og reperasjon?

Den erfaringen jeg har fått tilsier at det ikke har noenting å si om du går Dataelektronikk eller IKT Servicefag. Hvis du ønsker å gå videre på høyskole/universitet må du i så fall gå påbygg.

Hvis du vill bli ingeniør, hold deg unna påbygg. Det er langt bedre ordninger som y-veien og forkurs. Vill en dog bli noe helt annet(noe som virker ussansynlig) går en påbygg.

Lenke til kommentar

Hva mener du med "jobbe med data"? Det kan være så mangt. :)

Vil du administrere PCer for de ansatte? Vil du drifte systemene til en bedrift? Vil du programmere systemer? Vil du fikse printere? Vil du overvåke og rute internettet i Norge? Vil du montere smarthus? Vil du programmere roboter? Vil du lage spill?

 

F. eks: Jeg jobber som IT-konsulent. Det finnes det tusenvis av i Norge, i hovedsak i de større byene. Min hverdag er at jeg sitter ute hos kunde som har leid meg inn og programmerer nye systemer for dem. Jeg tok studiespesialiserende på VGS, og deretter mastergrad ved universitet.

Hva var navnet på masteren du tok? Og hvor mange år var den på?

Lenke til kommentar

 

F. eks: Jeg jobber som IT-konsulent. Det finnes det tusenvis av i Norge, i hovedsak i de større byene. Min hverdag er at jeg sitter ute hos kunde som har leid meg inn og programmerer nye systemer for dem. Jeg tok studiespesialiserende på VGS, og deretter mastergrad ved universitet.

Hva var navnet på masteren du tok? Og hvor mange år var den på?

 

Datateknikk ved NTNU. Heter vel Datateknologi nå. 5 år, da det er en siv.ing linje som er direkte master, så ingen bachelor først.

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med "jobbe med data"? Det kan være så mangt. :)

Vil du administrere PCer for de ansatte? Vil du drifte systemene til en bedrift? Vil du programmere systemer? Vil du fikse printere? Vil du overvåke og rute internettet i Norge? Vil du montere smarthus? Vil du programmere roboter? Vil du lage spill?

 

F. eks: Jeg jobber som IT-konsulent. Det finnes det tusenvis av i Norge, i hovedsak i de større byene. Min hverdag er at jeg sitter ute hos kunde som har leid meg inn og programmerer nye systemer for dem. Jeg tok studiespesialiserende på VGS, og deretter mastergrad ved universitet.

Administrasjon av datamaskiner og server i større firma høres ganske greit ut, det skal vel gå under dataelektroniker når det går ut på service og reperasjon?

 

 

Mere IKT Servicefag enn dataelektronikk, men mulig det går å overlappe. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg har fagbrev som dataelektroniker, hvor jeg hovedsakelig fungerte som IT-ansvarlig for et sett privatskoler.

Mest på serverdrift og reparasjon av datamaskiner, samt dagligdagse data-ting. 

 

Tok privatist-fag på kveldsskole slik at jeg kunne komme ut med fagbrev og generell studiekompetanse parallelt. Jeg kan anbefale dette hvis du har litt pådriv. Det ble riktig nok en del jobb.

Dette medførte at jeg kunne begynne rett på universitetet, hvor jeg begynte å studere Informatikk: Nanoelektronikk & Robotikk. Elektronikk-kompetansen jeg fikk fra VG2 hjelper litt i starten, men man får fort mye tyngre saker teoretisk, men en liten fordel er det.

 

Starter som konsulent i 2018.

 

Jeg vil si at fagbrevet ikke hjalp noe særlig innenfor min karrieresti. De fleste jeg kjenner tok påbygg og gikk en helt annen retning. Andre gikk y-veien, noe de er stort sett fornøyde med, men det krever en del egeninnsats for å komme opp på nivået til de andre.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg lurte også ca på det samme. Er det mange som gikk dataelektronikere vg3 og angrer på at de ikke gikk el energi linjen. Jeg gikk over til dataelektronikk vg2 istedenfor el energi og jeg lurer på om det var et bra valg. Jeg føler IT linjen på studie blir prioritert ovenfor de som går dataelektronikk når det kommer til de bra og godt betalt jobbene. 

Lenke til kommentar
Hei001 skrev (2 minutter siden):

Jeg lurte også ca på det samme. Er det mange som gikk dataelektronikere vg3 og angrer på at de ikke gikk el energi linjen. Jeg gikk over til dataelektronikk vg2 istedenfor el energi og jeg lurer på om det var et bra valg. Jeg føler IT linjen på studie blir prioritert ovenfor de som går dataelektronikk når det kommer til de bra og godt betalt jobbene. 

Og kan man få en jobb der lønnen ligger på 700-800 tusen uten videreutdanning??

Lenke til kommentar
Hei001 skrev (48 minutter siden):

Og kan man få en jobb der lønnen ligger på 700-800 tusen uten videreutdanning??

Alt er mulig, men det er nok for de få. Jeg ligger i det området og har kun fagbrev i automasjon samt en ikke fullført bachelorgrad(2/3). Men jeg har jobbet meg inn i en bransje jeg liker som ingeniør og så over til leder.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Alt er mulig, men det er nok for de få. Jeg ligger i det området og har kun fagbrev i automasjon samt en ikke fullført bachelorgrad(2/3). Men jeg har jobbet meg inn i en bransje jeg liker som ingeniør og så over til leder.

Gikk du da vg2 automasjon?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...