Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg leier og har problemer med huseier.


tuppa94

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har drevet og krangla litt med huseieren. 

hun ringte idag og sa plutselig at hun skal selge huset, vi har bodd her over i ett år. og alltid betalt på tiden osv, men greit nok vi må flytte ut men jeg leier for 10 000 kr og jeg ga 20 000 kr i depositum den dagen jeg flytta inn + de 10 000kr for  første mnd.  så skal jeg betale husleia den 10.  nå om 7 dager, så jeg betaler fram til den 10 desember. så har jeg ikke rett til bo her fram til den 10 feb? har jo betalt for de 2 mnd i oppsigelse tiden. jeg nevnte dette her for hun men ho sa nei dette ikke stemte og det var 10 Januar jeg måtte flytte ut? plis noen svar skal treffe ho til mandag så vil ikke drite meg ut! 

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med at "du har betalt for de 2 måneder i oppsigelsestiden"? Depositumet skal vel kun gjelde hvis for eksempel du ikke klarer å finne noen som kan flytte inn, hvis det etter avtalen bestemmes at du skal flytte ut? Det er ingen rettighet å få bo der basért på depositumet for din del. Den gjelder kun som en forsikring for utleier ... såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Det som skrives over her er riktig.

Salg av boligen er ikke gyldig grunn for å kaste deg ut. En ny eier kan derimot si opp avtalen med deg, hvis han skal pusse opp, bo der selv, eller noen i familien hans skal bo der. Men, han kan jo først si opp avtalen etter at han har overtatt boligen.

Og du skal ha normal oppsigelsestid. Det skal være spesifisert i kontrakten din. Hvis det ikke er det, så er det vel 3 måneder, siden du har bodd der ett år.

Depositum er per definisjon ditt, og du skal ha det tilbake med renter når du er helt ferdig med leieforholdet. Det er en sikkerhet utleier har hvis du ramponerer stedet eller ikke betaler leie.

Lenke til kommentar

At de selger huset betyr ikke at du trenger å flytte ut. Kontrakten gjelder for de nye huseierne.

 

Hvis det ender med at du flytter så må du vite at oppsigelsen vanligvis gjelder fra den 1. måneden etter du blir sagt opp (med mindre en annen dato er spesifisert i kontrakten). Da har du rett til å bo der ut oppsigelsestiden. Også får du depositumet tilbake når du flytter ut.

Lenke til kommentar

Du har til syvende og sist rett til å bo i leiligheten til oppsigelsestiden er over.

 

Huseieren skal ikke uten videre kunne ta depositumet ditt. Depositumet skal stå på en nøytral konto ingen part kan ta penger fra.

 

Du kan bruke depositumet til husleie de siste månedene om du og huseier blir enige om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er vis jeg betaler husleia nå den 10. Nå om 7 dager og hun tar de 20 000kr som hun har fått i depositum og bruker det som husleie for de 2 siste månedene har jeg ikke rett til bo her til 10 februar?

De 20,000kr skal ikke brukes til husleie. Det er depositum og skal brukes dersom du/dere har påført skader som må utbedres. (sikkerhet for huseier) Du skal betale vanlig husleie på den datoen du vanligvis gjør. De 20,000 får du tilbake når leieforholdet er over. som skrevet over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er vis jeg betaler husleia nå den 10. Nå om 7 dager og hun tar de 20 000kr som hun har fått i depositum og bruker det som husleie for de 2 siste månedene har jeg ikke rett til bo her til 10 februar?

Har du betalt inn depositumet direkte til utleier eller på en egen depositumskonto?

Hvis førstnevnte kan du kreve å få dette utbetalt siden det er et irregulært depositum, du har også krav på forsinkelsesrente for tiden utleier har hatt pengene på konto.

 

Depositum skal ALLTID inn på en depositumskonto i leietakers navn, det er utleier som skal betale for å opprette kontoen.

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet mitt er vis jeg betaler husleia nå den 10. Nå om 7 dager og hun tar de 20 000kr som hun har fått i depositum og bruker det som husleie for de 2 siste månedene har jeg ikke rett til bo her til 10 februar?

Har du betalt inn depositumet direkte til utleier eller på en egen depositumskonto?

Hvis førstnevnte kan du kreve å få dette utbetalt siden det er et irregulært depositum, du har også krav på forsinkelsesrente for tiden utleier har hatt pengene på konto.

 

Depositum skal ALLTID inn på en depositumskonto i leietakers navn, det er utleier som skal betale for å opprette kontoen.

 

 

Stemmer det, men om TS ikke har en offisiell depositumskonto, så er de 20,000 kronene forhåndsbetalt leie.

Lenke til kommentar

Med mindre annet er avtalt er det tre måneders oppsigelsestid, så hvis huseieren din sa opp leieforholdet i denne måneden tror jeg oppsigelsen starter å gjelde fra desember. Går man da ut ifra tre måneder oppsigelse kan du bo der ut februar.

Når det gjelder betaling, regner jeg med at du forskuddsbetaler, så denne måneden betaler du for desember. Huseier kan velge om de ønsker å godta depositumet som betaling for januar og februar, men det er ikke noe du kan kreve. Depositumet er ment å være en sikkerhet for huseieren ved skade på leilighet/hus eller manglende betaling.

Lenke til kommentar

hun ringte idag og sa plutselig at hun skal selge huset,

Salgsplaner har i nyere praksis fra Husleietvistutvalget blitt akseptert som saklig grunn til oppsigelse fordi salg med leieboer kan virke prisdempende.

 

vi har bodd her over i ett år. og alltid betalt på tiden osv, men greit nok vi må flytte ut men jeg leier for 10 000 kr og jeg ga 20 000 kr i depositum den dagen jeg flytta inn + de 10 000kr for  første mnd.  så skal jeg betale husleia den 10.  nå om 7 dager, så jeg betaler fram til den 10 desember. så har jeg ikke rett til bo her fram til den 10 feb? har jo betalt for de 2 mnd i oppsigelse tiden. jeg nevnte dette her for hun men ho sa nei dette ikke stemte og det var 10 Januar jeg måtte flytte ut? plis noen svar skal treffe ho til mandag så vil ikke drite meg ut! Tusen takk!!

Utgangspunktet er at med mindre noe annet er avtalt er oppsigelsestiden tre måneder til utløp av måneden. For leie av enkeltrom med adgang til annens bolig er oppsigelsesfristen én måned fra dato til dato, igjen med mindre noe annet er avtalt.

 

Hvis du har betalt mer enn det utleier har krav på i leie får du rett til å få det overskytende tilbakebetalt, du får ikke rett til lengre botid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det vi kom fram til at jeg kunne vaske ut den 10 og gi fra meg nøkkelen at det var greit, men jeg viste ikke at ho hadde planer om å beholde de 20 tusen som de 2 siste mnd i oppsigelsen, ble ihvertfall slik ar ho tenker å beholde pengene som de 2 siste mnd og ho forventer nøkkelen til den 10 nå, står i kontrakten at det er 2 mnd oppsigelse men greit nok men trenger jeg å flytte ut ? Har jeg ikke rett på bo her vis hun tar de 20 tusen for de 2 siste mnd ? Ble plutselig full kaos her..

Lenke til kommentar

Det vi kom fram til at jeg kunne vaske ut den 10 og gi fra meg nøkkelen at det var greit, men jeg viste ikke at ho hadde planer om å beholde de 20 tusen som de 2 siste mnd i oppsigelsen, ble ihvertfall slik ar ho tenker å beholde pengene som de 2 siste mnd og ho forventer nøkkelen til den 10 nå, står i kontrakten at det er 2 mnd oppsigelse men greit nok men trenger jeg å flytte ut ? Har jeg ikke rett på bo her vis hun tar de 20 tusen for de 2 siste mnd ? Ble plutselig full kaos her..

 

 Står depositumet på en depositumskonto eller ikke??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...