Gå til innhold

Ble provosert av slappe miljøkrav: Nå har de kommet frem til løsning som gjør kystruta utslippsfri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt en god idé og sikkert 98% gjennomførbar. Det eneste jeg tviler på er at de vil velge en så dyr metode for hydrogenproduksjon i stedet for å kjøpe det til lavere pris (med fossilt opphav).

 

Relevant problemstilling! Hvis vi bare tenker på kystruta - som Hurtigruten ASA forlanger vi skal kalle den - kan det gå på rimeligere måter. Tenker vi helt ny infrastruktur for ferger, hurtigbåter, kystfartøy og trailere - bør det være produksjon så mange plasser som mulig. Vil lette innfasing - tror jeg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt mål er at vi skal redusere dagens forbruk av diesel og fossilt drivstoff. Hurtigruta står for cirka én prosent av våre utslipp. Med infrastruktur for hydrogen langs kysten, kan enda flere skip og fartøy og trailere fylle hydrogen. De positive virkningene på Norges utslipp vil gå langt ut over den ene prosenten.

 

 

71 millioner liter er en del diesel. Dette er bra for kyst-Norge, og bra for alle turistfjorder som  også vil ha muligheter for nullutslipp i fjordene, gjennom drift med batteri og Hydrogen av turistskip og båter.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Absolutt en god idé og sikkert 98% gjennomførbar. Det eneste jeg tviler på er at de vil velge en så dyr metode for hydrogenproduksjon i stedet for å kjøpe det til lavere pris (med fossilt opphav).

 

Mens totale produksjonskostnader for hydrogen lå på 2,70-4,00 dollar kiloen i 2015, ventes de ned mot 1,30-2,70 dollar i 2020 og 1,00-1,30 dollar kiloen om ti år.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2017/10/Grepene-som-skal-faa-fart-paa-Nel-inntjeningen

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må nesten oversette de tallene for å skjønne proporsjonene. Toyota Mirai, verdens mest solgte hydrogenbil, har en EPA rekkevidde på 503 km med 5 kg hydrogen på tanken. Det vil si at:

 

2015: 2,7-4 USD/kg gir 22-33 øre/km

2020: 1,3-2,7 USD/kg gir 11-22 øre/km

2027: 1-1,3 USD/kg gir 8-11 øre/km

 

Det påpekes at dette er produksjonspriser og ikke utsalgspriser hverken fra fabrikken eller hydrogenstasjoner. De jobber jo ikke gratis og investorene skal ha sitt, transportørene sitt og stasjonseiere sitt. Pumpeprisen kan bli rundt det dobbelte.

 

Til sammenligning koster dagens gjennomsnittlige bensin/dieselbiler ca 120 øre/km (ca 60 øre/km fra raffineriet) mens gjennomsnittlige elbiler koster ca 12 øre/km i utsalg og ca 6 øre/km ut fra kraftselskapet. Konkurranseevnen til hydrogen øker og nærmer seg strøm fram mot 2027.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett utrekningane. Det kan ikkje vere mykje meir batteri og ladekapasitet som skal til før dei kan droppe fleire av hydrogenstasjonane. Bergen-Florø, Kristiansund-Trondheim, Trondheim-Rørvik og Bodø-Stamsund er kneikane. Då skulle det halde med fem hydrogenstasjonar, der berre Trondheim og Bergen må vere i akkurat dei hamnene. Dei tre andre har mange alternative plasseringar, og eg reknar med framlegga er som dei er for å ha nok tid til å fylle. Eit alternativ for Nord-Vestlandet er Molde eller Kristiansund med hydrogen i røyr eller med skip frå testanlegget for hydrogenproduksjon med CO2-separasjon på Nyhamna. Om dei får lagra CO2-gassen på fornuftig vis, då.

 

Det kan hende dei allereie har dimensjonert for dette, men har lagt til tre hydrogenstasjonar for å ha reservekapasitet til dagar med full storm imot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke grønn energi som kommer inn gjennom ladepluggen? Har ikke vi solgt mesteparten av vår grønne energi til Europa? Grønne sertifikater? Vi kan vel ikke selge strømmen vår to ganger?

Passer nok dårlig i forurensings regnskapet!

 

Det er vel berre å kjøpe opphavsgarantiar for straumen det, så kan Hurtigruta også marknadsføre seg med nullutslepp. Opphsvsgarantiar er svært billige og vil ikkje utgjere nokon stor kostnad.

 

For det norske utsleppsrekneskapet har opphavsgarantiar uansett ikkje noko å seie. Det skal utslepp frå norsk elproduksjon brukast, og den ligg i følge NVE på 16g CO2-ekvivalentar pr. kWh.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Island og sydlige land kan bruke sine ressurser som varmekilder og sol som kilde til å produsere hydrogen og det helt uten bruk av strøm som finnes i dag. Transport er løst og der jobbes pr i dag om å få lagret hydrogen i fast form.

Om så det blir dyrere med hydrogen så spiler det liten rolle for det er ikke det diskusjonen går på. Her er det snakk om å endre drivstoff. I dag produseres nesten alt i Asia og sendes rundt kloden pga rimelige produksjons og frakt kostnader. Dette vil ikke være tilfelle i så stor grad om drivstoffet blir litt dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Island og sydlige land kan bruke sine ressurser som varmekilder og sol som kilde til å produsere hydrogen og det helt uten bruk av strøm som finnes i dag.

Dei kan det, men det er alt for dyrt. Difor vert hydrogen til gjødselproduksjon produsert av olje. Gjødselproduksjon treng ammoniakk, produsert av hydrogen og nitrogen, og ammoniakk er lett å frakte. Gjødselproduksjon med hydrogen frå fornybare kjelder kjem til å vere lønsamt lenge før det er lønsamt å bruke hydrogen frå fornybare kjelder til transport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står hurtigruta for 1% av norges utslipp?

 

Det høres ikke riktig ut.

Hmm.. jeg prøver å sjekke tallene.

 

250 tonn per rundtur a dager. * 365/11 rundturer i året * 12 hurtigruteskip = ~100 000 tonn i året, noe som skulle bety ca 120 millioner liter i året (tettheten til diesel er ca 0,83). I artikkelen står det 71 millioner liter, noe som sikkert skyldes litt landligge mellom turene, landligge i lavsesonger med mer. Til sammenligning kjører personbiltrafikken i landet ca 35 milliarder km i året. Med et drivstofforbruk på ca 0,08 liter/km i gjennomsnitt blir det 2,8 milliarder liter drivstoff (nå regner jeg for enkelhets skyld 100% diesel-biler). For hver kg diesel som forbrennes slippes ut ca 2,5 kg CO2. Dvs. 7 milliarder tonn CO2 fra personbiltrafikken. Personbiltrafikken utgjør ca 40% av norske CO2-utslipp. Dvs. hele landet slipper ut ca 17,5 milliarder tonn CO2. Hurtigruteskipenes 71 millioner tonn diesel slipper ut ca 178 millioner tonn CO2. Altså om lag 1% av norges samlede CO2-utslipp. Det ser altså ut til å stemme ganske bra for CO2. Merk at tallene er avrundede og unøyaktige.

 

For NOx og andre stoffer aner jeg ikke, men jeg tror skip generelt slipper ut mye mer NOx per liter drivstoff enn det biler gjør, så det forundrer meg ikke om prosentandelen er høyere.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært bedre med flytende hydrogen for såpass store skip? Energitettheten til flytende hydrogen er såpass mye større at det burde mer enn kompensere for den ekstra isolasjonen som trengs. Spillvarmen fra nedkjølingen av hydrogenet kan brukes til fjernvarme i de byene hvor hydrogenet produseres/fylles.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig bakgrunnen for at TU konsekvent omtaler dette som "kystruta"?

Hurtigruta forsøker å fremstille seg som et offentlig kollektivtilbud for å sikre videre subsidier. Dersom befolkningen betrakter det som et offentlig kollektivtilbud så vil også politikerne måtte innrette seg etter det. Sannheten er at kollektivtilbuds-idéen har gått ut på dato. Nå er det nesten bare et rent cruise som møter konkurranse fra andre cruise-selskaper uten subsidier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Står hurtigruta for 1% av norges utslipp?

 

Det høres ikke riktig ut.

Hmm.. jeg prøver å sjekke tallene.

 

250 tonn per rundtur a dager. * 365/11 rundturer i året * 12 hurtigruteskip = ~100 millioner tonn i året, noe som skulle bety ca 120 millioner liter i året (tettheten til diesel er ca 0,83). I artikkelen står det 71 millioner liter, noe som sikkert skyldes litt landligge mellom turene, landligge i lavsesonger med mer. Til sammenligning kjører personbiltrafikken i landet ca 35 milliarder km i året. Med et drivstofforbruk på ca 0,08 liter/km i gjennomsnitt blir det 2,8 milliarder liter drivstoff (nå regner jeg for enkelhets skyld 100% diesel-biler). For hver kg diesel som forbrennes slippes ut ca 2,5 kg CO2. Dvs. 7 milliarder tonn CO2 fra personbiltrafikken. Personbiltrafikken utgjør ca 40% av norske CO2-utslipp. Dvs. hele landet slipper ut ca 17,5 milliarder tonn CO2. Hurtigruteskipenes 71 millioner tonn diesel slipper ut ca 178 millioner tonn CO2. Altså om lag 1% av norges samlede CO2-utslipp. Det ser altså ut til å stemme ganske bra for CO2. Merk at tallene er avrundede og unøyaktige.

 

For NOx og andre stoffer aner jeg ikke, men jeg tror skip generelt slipper ut mye mer NOx per liter drivstoff enn det biler gjør, så det forundrer meg ikke om prosentandelen er høyere.

Takk for den, er totalen virkelig med all annen skipstrafikk i Norge da?

Når jeg leste det så tenkte jeg med en gang, hva med alle fergene, godsskip både kort og langtur, fiskeflåte, supply? Det er jo tusenvis av skip her?

 

Det virket på meg som at det skulle være 1% av skipstrafikken, men av dine tall så blir jo det helt feil.

 

Men uansett så er elektrifisering av skipstrafikk uansett, og ideene i artikkelen veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...