Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utilitarisme, ExPhil


Anbefalte innlegg

Hei, 

jeg holder på å skrive en oppgave om utilitarisme og må ta med minst én innvending. 

 

...men hva er egentlig en innvending? 

Umiddelbart tenker jeg å dra inn selvgående biler, og dilemmaet at hvis to biler er på kollisjonskurs, og det som kan unnvike en kollisjon er å sende en av bilene i fjellveggen. (Men er dette en innvending?)

http://natgeobloggen.no/2015/06/19/ville-du-satt-deg-inn-i-en-bil-som-med-viten-og-vilje-kan-velge-a-ta-livet-av-deg/

 

Eller hva med selvgående fly? Kan det være noe å skrive om? 

Håper på hjelpsomme svar! 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Det blir sikkert godkjent som en innvending, hvis du skriver en liten setning hvor du oppsummerer metaforbruken/analogien med bilene. For eksempel: I et utilitaristisk perspektiv er det problematisk at individ blir tilsidesatt, eller at det blir gjort noen valg som har et uheldig utfall for individier, mens "gruppen" er ivaretatt. Slik jeg har forstått det, er utilitarismen noe som kommer folk flest til gode, men at mindre grupper eller individ kan få svi.

 

Det i kursiv er altså bare et eksempel skrevet i farten for å få din prosess til å gå lettere. Du klarer sikkert utmerket godt å formulere noe bedre! :)

Lenke til kommentar

Hvis totalt mengde lykke er større av å velge A enn å velge B, så er A det rette valget, ifølge utilitarismen. 

Altså, riktig handling = handling som er velferdsmaksimerende. 

Innvendinger vil så være ; 
(1) Teorien gir ikke rom for spesielle moralske forpliktelser. Eksempelet av Pjallkåre var bra! 
(2) Teorien har moralsk uakseptable konsekvenser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...