Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ladbar Hybrid bil?


Xebeche_

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg går over til ny jobb i mitt firma. Selger i et stort område. Jeg kommer til å kjøre 40- 50 000 km pr år. kanskje også litt til. 

KM etter statens satser er dekningen her + en liten sum i fastgodgjørelse som legger seg på toppen. 

 

Jeg lurer litt på EL bil for å "kutte" ut drivstoff utgifter. Men kommer ikke til å KJØPE noen TESLA det er for dyrt.

Opel Ampera er et alternativ når den er tilgjengelig. 

 

Men. Jeg har også tenkt litt på ladbare hybrider. Grunnen til dette er at nesten i alle områdene jeg kommer til å kjøre finnes det ladestasjoner hos mine kunder. Og ofte er kundebesøkene 10-30 minutter. 

 

 

Er det noen som har efaring med ladbare hybrider?

 

PS. Jeg har ikke NOE bilmerke preferanse overhodet. Jeg har aldri vært spesielt interressert i bil. Så jeg kan i grunnen velge og vrake uten å tenke så mye på dette. 

Eneste krave er grei komfort pga kjørelengde samt forutsigbart bilhold. 

 

Så spørsmålene er:

 

Hva er deres erfaring med ladbare hybrider?

Hvilke merker kan man anbefale?

 

Hvordan er det øknomiske bak disse?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en BMW 330e som min daglige kjørebil, og synes den fungerer veldig fint som det. Vel og merke kjører jeg "bare" rundt 16000km/år.

Da den er basert på den vanlige 3-serien(F30) er det alt du forventer av en BMW, selv når batteriet er "tomt" vil du oppleve lavere forbruk enn bensinbil med identisk motor(som vil være en 320i) til nesten identisk innkjøpspris.

 

Og jeg tror det er som alternativ til bensin du må se bilen, ikke som ett alternativ til elbil. For med så mye kjøring vil du ikke ha tid til å lade opp batteriet veldig mye, og da er eneste hybriden kan gjøre å redusere forbruket.

Hybrider er også dårligere å hurtiglading enn rene elbiler så de 30 min med lading her og der er bedre egna til å avlaste bensinmotoren enn å kjøre helelektrisk.

 

Jeg som ikke kjører så mye klarer meg fint med å kjøre helelektrisk i hverdagen, når jeg fylte tanken for en langtur i helga var det over 2 måneder siden jeg fylte forrige gang. Jeg lader for øvrig batteri hver kveld, dette som noen bruker som argument at man glemmer å plugge inn laderen er en non-issue. Det går automatisk etter ett par dager.

 

Du vil selvfølgelig få enda bedre drivstofføkonomi av en liten/lett bensinbil med en gjerrig 3-sylinder eller en ikke ladbar hybrid som Auris, men 330e leverer som sagt all komforten du forventer av en BMW samtidig som du har litt lavere drivstoffutgifter.

Lenke til kommentar

Dersom du kjører 40-50kkm/år er neppe ladbar hybrid noe for deg, da du kjører over 200 km pr dag. Du vil måtte kjøre med bensin/diesel det meste av tiden, og vil da måtte dra på en tung batteripakke i tilllegg. Det er sjelden jeg anbefaler diesel, men i ditt tilfelle vil det sannsynligvis være det beste alternativet mtp økonomi. Spesielt dersom du kjøper en brukt dieselbil i Osloområdet i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom du kjører 40-50kkm/år er neppe ladbar hybrid noe for deg, da du kjører over 200 km pr dag. Du vil måtte kjøre med bensin/diesel det meste av tiden, og vil da måtte dra på en tung batteripakke i tilllegg. Det er sjelden jeg anbefaler diesel, men i ditt tilfelle vil det sannsynligvis være det beste alternativet mtp økonomi. Spesielt dersom du kjøper en brukt dieselbil i Osloområdet i dag.

 

Takk jeg ante ikke at det var treg ladetid. 

 

Dersom jeg skal kjøre elektrisk og ikke vil ha dyr tesla er kanskje Opel Ampera et alternativ.

 

Kjører idag Huyndai I40 2011 mod. kun kjørt 90 000. Kommer til å kjøre den minst 1 år til. før jeg selger den videre. Egentlig en helt grei bil. 

 

Det beste med å ikke være interressert i merke eller bil er mulighetene er større

Lenke til kommentar

Kjør Hyundaien videre og vurdér mulighetene på nytt om ett år. Er mye som skjer på bilmarkedet nå.

 

gjør nok det. har en onkel av kona som er god på å mekke biler. han tar service. Pr dags dato ikke tull med Huyndaien bortsett for rust på taket som huyndai ikke svarer på . .... 

Lenke til kommentar

Ikke for å hijacke tråden, tror dette kan være nyttig for trådstarter også.

 

Men jeg har selv sett på hybridbiler da jeg tenker de er mest økonomiske og fremtidsrettede. Har blant annet sett på Volvo V60 som en fin bil.

 

Jeg er dessuten enig med Zanta over. I mitt hode er en hybridbil bra for de som skal pendle opp til 50km(eller eventuell el-rekkevidde), men vil også ha muligheter til å reise langt av og til uten å måtte lade på veien.

 

Eneste jeg er usikker på er om det er noen ulemper ved å kjøpe hybridbile med dieselmotor kontra en med bensinmotor med tanken på fremtiden og lover og slik?

Lenke til kommentar

Ikke for å hijacke tråden, tror dette kan være nyttig for trådstarter også.

 

Men jeg har selv sett på hybridbiler da jeg tenker de er mest økonomiske og fremtidsrettede. Har blant annet sett på Volvo V60 som en fin bil.

 

Jeg er dessuten enig med Zanta over. I mitt hode er en hybridbil bra for de som skal pendle opp til 50km(eller eventuell el-rekkevidde), men vil også ha muligheter til å reise langt av og til uten å måtte lade på veien.

 

Eneste jeg er usikker på er om det er noen ulemper ved å kjøpe hybridbile med dieselmotor kontra en med bensinmotor med tanken på fremtiden og lover og slik?

 

ja jeg tenker på elbiler også faktisk. Men de må ha lang rekkevidde. Og Tesla er latterlig dyrt! Opel Ampera kanskje. Men holder på gammel bil i 1-2 år nå, for i løpet av den tiden skjer det veldig mye! 

Lenke til kommentar

Synes det høres litt merkelig ut at regnestykket ditt sier "Tesla er latterlig dyrt" med den kjørelengden.

Kommer du til å passere mange bomringer, ta ferger e.l utenom det du får gjennom jobb?

 

Men som du skriver så skal du jo beholde eksisterende bil i 1-2 år til, så da ville jeg vel kanskje reservert en Model 3 og satset på å få den Q1 2019.

Lenke til kommentar

Jeg synes nå Tesla er for dyrt med tanke på hva som må lånes av penger. 

Jeg kommer heller ikke til å kjøre så mange bomringer, gjør jeg dette så dekkes det alikevel av jobben)

 

Opel Ampera kan jeg muligens få til en god pris under dagens 314 000... 

 

Har nok landet på at jeg skal kjøre min eksisterende bil lenge nok før jeg vurderer hva som skal komme. 

Lenke til kommentar

Har du vurdert en brukt Tesla? Skjønner over hodet ikke argumentet dyrt når du regner med å kjøre 40-50 000 km i året. En eldre Tesla med gratis superlading er perfekt for å gi lave km-kostnader tidseffektiv langkjøring. Med statens satser blir det rene gullgruva sammenlignet med PHEV. Noe høyere kjøpesum veies fort opp med lavere drivstoffutgifter når du kjører så mye. Klart mindre elbiler kan ha noe lavere strømforbruk men da må du regne med lengre og hyppigere ladepauser som spiser opp unødvendig mye tid enten det er betalt eller ubetalt reisetid. I tillegg til superladernettverket regner jeg med du får tilgang til destinasjonslading (230V 16A) på nesten alle hoteller i landet om du spør. De eneste stedene med litt ladeutfordringer er utover Lofoten/Vesterålen og Finnmark fylke. Dvs. du må regne med å bruke vanlige hurtigladere om du skal reise over 4-500 km på en dag i disse områdene.

 

Kjapt regnestykke: En brukt Tesla model S 85 kWh koster ca 100 000 mer enn Opel Amperaen. Med 50 000 km/året fordelt på ca 250 arbeidsdager blir det ca 200 km/dag. Det er langt ut over den elektriske rekkevidden til Opel Amperaen. Med ca 1,1 kr/km forskjell i drivstoffutgifter sparer du inn ca 55 000 kr i året på å kjøre Teslaen 50 000 km. Det er langt mer enn både økning i verditap (grunnet økt verdi) og økte lånerentekostnader (også grunnet økt verdi).

 

Mitt råd: Ta fram regnearket og finregn på det for både Teslaen, Opelen og evt andre interessante valg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dersom du kjører 40-50kkm/år er neppe ladbar hybrid noe for deg, da du kjører over 200 km pr dag. Du vil måtte kjøre med bensin/diesel det meste av tiden, og vil da måtte dra på en tung batteripakke i tilllegg. Det er sjelden jeg anbefaler diesel, men i ditt tilfelle vil det sannsynligvis være det beste alternativet mtp økonomi. Spesielt dersom du kjøper en brukt dieselbil i Osloområdet i dag.

 

Jeg har en Golf GTE og samboer en Peugeot 1.9 HDI hvor vi begge kjører inntil 45'km året og GTEn har lavere forbruk enn Peugeoten.

 

GTE kobler ut, i hybridmodus (også i GTE, men noe senere) ottomotoren når det er lite pådrag (eller ingen). Jeg har et gjenomsnittelig forbruk på 0,32L/mil.

Lenke til kommentar

Jeg har en Golf GTE og samboer en Peugeot 1.9 HDI hvor vi begge kjører inntil 45'km året og GTEn har lavere forbruk enn Peugeoten.

 

GTE kobler ut, i hybridmodus (også i GTE, men noe senere) ottomotoren når det er lite pådrag (eller ingen). Jeg har et gjenomsnittelig forbruk på 0,32L/mil.

 

Lykke til med å bruke dette argumentet mot anti-hybrid personer :p 

 

Har samme erfaring med bmw 330e(hybrid) og 320i/320d(bensin/disel) som er tilnærmet identiske biler med unntak av elmotor og batteri(hybriden veier 160kg mer), ladbare hybrider er mer intelligente en mange tror men som sagt kan du bare glemme å få det inn hos de som er overbevist om at en hybrid er en tyngre bensin/disel-bil.

Lenke til kommentar

Mulig det, dessverre. Er alltids noen som ikke klarer å se hele bildet, men er innbitt på at nytt er forferdelig. Mytene om batteri og forurensing lever i beste velgående, også angående resirkulering osv. Til og med i Kina, hvor hoveddelen av strømproduksjon går på kullkraft, viser det seg at en elbil har 15% mindre utslipp enn tilsvarende fossilbil. (Kilde, pkt. 10)

 

Dette var forbruket mitt da jeg trakk en favn med ved, 2 mil på motorvei, 2 mil på innenlandsvei tot 4 mil:

 

XZ7SNhn.jpg

 

Da var batteriet flatt. Synes ikke det er så ille.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Har du vurdert en brukt Tesla? Skjønner over hodet ikke argumentet dyrt når du regner med å kjøre 40-50 000 km i året. En eldre Tesla med gratis superlading er perfekt for å gi lave km-kostnader tidseffektiv langkjøring. Med statens satser blir det rene gullgruva sammenlignet med PHEV. Noe høyere kjøpesum veies fort opp med lavere drivstoffutgifter når du kjører så mye. Klart mindre elbiler kan ha noe lavere strømforbruk men da må du regne med lengre og hyppigere ladepauser som spiser opp unødvendig mye tid enten det er betalt eller ubetalt reisetid. I tillegg til superladernettverket regner jeg med du får tilgang til destinasjonslading (230V 16A) på nesten alle hoteller i landet om du spør. De eneste stedene med litt ladeutfordringer er utover Lofoten/Vesterålen og Finnmark fylke. Dvs. du må regne med å bruke vanlige hurtigladere om du skal reise over 4-500 km på en dag i disse områdene.

 

Kjapt regnestykke: En brukt Tesla model S 85 kWh koster ca 100 000 mer enn Opel Amperaen. Med 50 000 km/året fordelt på ca 250 arbeidsdager blir det ca 200 km/dag. Det er langt ut over den elektriske rekkevidden til Opel Amperaen. Med ca 1,1 kr/km forskjell i drivstoffutgifter sparer du inn ca 55 000 kr i året på å kjøre Teslaen 50 000 km. Det er langt mer enn både økning i verditap (grunnet økt verdi) og økte lånerentekostnader (også grunnet økt verdi).

 

Mitt råd: Ta fram regnearket og finregn på det for både Teslaen, Opelen og evt andre interessante valg.

 

Jeg kan ikke låne mer en 300 000 til bil. 

Men jeg har regnet på at jeg sparer 20-30 000 kr med å kjøre elbil vs fossil.

Hos nesten alle mine kunder finnes det ladere. så lading ved besøk er mulig. 

 

Huyndai Kona kommer til sommeren med rekkevidde på 500. Den er jeg interressert i. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...