Gå til innhold

Disse VR-brillene har allerede samlet inn mer penger enn Oculus Rift på Kickstarter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult at noen fortsetter å pushe grensene for VR, men jeg tror man skal forberede seg på å måtte vente en god del lenger enn januar før enheter faktisk begynner å sendes ut. Pimax har lovet øyesporing som ett av ekstra-målene ($3.000.000), som de allerede har nådd. Sånn jeg har skjønt på de andre VR-produsentene, som allerede har snust en del på dette, så er dette en ikke-triviell problemstilling. Å kaste det på som et ekstra-mål og utsette den opprinnelige leveringsdatoen med bare én måned, virker i overkant optimistisk på meg.

 

Utrolig bra om jeg blir motbevist på det, men jeg skal ikke holde pusten ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvilke PC'r som skal drive spill i 2 x native 4K oppløsning. Da snakker vi smalt marked. Slik jeg ser det må bildet bare bli oppskalert, noe som i og for seg kan fungerer bra.

 

Man kan si det samme for 4k og 8k dataskjermer. Skjermer er jo noe som varer lenge, og regner med de fleste som kjøpte de første 4k skjermene ikke akkurat fikk spilt de mest krevende spillene sine i 4k oppløsningen fra dag 1.

 

Selv hadde det passet meg fint å kjøpe et 4K/8K headsett, og brukt det i lavere oppløsning til maskinen er sterk nok. Fremtidssikret, på en måte.

Lenke til kommentar

Ingen som har vært borti Primax 4k?

Hvis dem er skikkelig bra, så kanskje jeg tørr å satse 500$ på et kickstarter prosjekt...

 

Jeg har 4K versjonen, men det er ikke helt sammenlignbart fordi "8K" brillene vil bruke en ny og annen LCD teknologi som er bedre enn den som er i 4K versjonen. 4K versjonen er mørk og dunkel i forhold til LED HTC Vive, med betydelig dårligere farger og belysning enn LED. Men det jeg kan si er at 4K LCD er betydelig bedre enn HTC Vive på nettingeffekten (screen door). Man skal anstrenge seg en del for å se noen nettingeffekt, så oppløsningsproblemet er da mer et blurr-problem - dog er den blurr-effekten absolutt merkbar.

 

Som andre her sier, og også PiMax sier, så må du nok belage deg på ha *to* 1080 i SLI (eventuelt to 1080Ti i SLI) for å kunne bruke 4K+4K (som er det 8K brillene er), Dvs. to 4K skjermer, altså 4K på hvert øye - eller om jeg har forstått det riktig akkurat det samme som 4K brillene bare med dobbel FOV. Disse må kobles til med *to* Displayport connections for å kunne brukes i 90Hz.

 

Et annet problem er at med 240° FOV (som sikkert er awesome) er det langt i fra alle VR-spill og programmer som støtter så bred FOV nå. Dette løser PiMax ved software-modulering slik at de strekker kantene av 120° FOV, men det er altså ikke perfekt. Kanskje er derfor 5K som er to LED skjermer et bedre valg?

 

Hadde jeg hatt penger til å kjøpe et 1080 kort til og samtidig betale 7-8000 for et "8K" (som det nok blir med porto/toll/mva) så hadde jeg nok gjort det, om ikke annet for å traske rundt i Nature Trek VR i stuen med bedre oppløsning og naturlig FOV. Men bruksområdet er kanskje enn så lenge begrenset - også er det jo ikke wireless på noen måte (men så blir det spennende å se om Intel sin WiGig for VR løser akkurat det problemer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"I februar i år skrev vi om et nytt par VR-briller som skal konkurrere med Oculus Rift og HTC Vive kalt Pimax"

 

Kan være greit og gjere litt research. Pimax som selskap fins allerede og dei har blant anna briller med ein 4k skjerm ute. Har lest meg litt opp på brillene ettersom eg sterkt vurderer dei som et alternativ til ein ny skjerm og bortsett frå litt kromatiske avvik som oppstår når du forsøker å sjå veldig skrått gjennom linsene virker det som folk stort sett er fornøgd med desse brillene i forhold til prisen. Netting effekten er ikkje helt vekke, men dei fleste påpeiker at den er langt bedre enn det du finner på Oculus og HTC sine alternativ. Prismessig er dei jo ein heil del billigere. Kansje tek.no kan koste på seg ein review?

 

https://www.gearbest.com/pc-headset/pp_423476.html

Lenke til kommentar

 

Ingen som har vært borti Primax 4k?

Hvis dem er skikkelig bra, så kanskje jeg tørr å satse 500$ på et kickstarter prosjekt...

 

Jeg har 4K versjonen, men det er ikke helt sammenlignbart fordi "8K" brillene vil bruke en ny og annen LCD teknologi som er bedre enn den som er i 4K versjonen. 4K versjonen er mørk og dunkel i forhold til LED HTC Vive, med betydelig dårligere farger og belysning enn LED. Men det jeg kan si er at 4K LCD er betydelig bedre enn HTC Vive på nettingeffekten (screen door). Man skal anstrenge seg en del for å se noen nettingeffekt, så oppløsningsproblemet er da mer et blurr-problem - dog er den blurr-effekten absolutt merkbar.

 

Som andre her sier, og også PiMax sier, så må du nok belage deg på ha *to* 1080 i SLI (eventuelt to 1080Ti i SLI) for å kunne bruke 4K+4K (som er det 8K brillene er), Dvs. to 4K skjermer, altså 4K på hvert øye - eller om jeg har forstått det riktig akkurat det samme som 4K brillene bare med dobbel FOV. Disse må kobles til med *to* Displayport connections for å kunne brukes i 90Hz.

 

Et annet problem er at med 240° FOV (som sikkert er awesome) er det langt i fra alle VR-spill og programmer som støtter så bred FOV nå. Dette løser PiMax ved software-modulering slik at de strekker kantene av 120° FOV, men det er altså ikke perfekt. Kanskje er derfor 5K som er to LED skjermer et bedre valg?

 

Hadde jeg hatt penger til å kjøpe et 1080 kort til og samtidig betale 7-8000 for et "8K" (som det nok blir med porto/toll/mva) så hadde jeg nok gjort det, om ikke annet for å traske rundt i Nature Trek VR i stuen med bedre oppløsning og naturlig FOV. Men bruksområdet er kanskje enn så lenge begrenset - også er det jo ikke wireless på noen måte (men så blir det spennende å se om Intel sin WiGig for VR løser akkurat det problemer).

Håper personlig dei kjem med ein Pimax 4k v2 basert på dei nye skjermane som dei bruker to av i 8k versjonen. Vil jo gjerne ha ein bedre innsynsvinkel enn dagens teknologi, men trenger ikkje 240 grader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støttet 8k varianten uten basestasjoner og kontrollere, har en Vive fra før av så da passet denne fint. Om den viser seg å bli en skuffelse så kan jeg falle tilbake på Vive. 

 

I skrivende stund ser kickstarteren slik ut:

 

$4,030,467 pledged of $200,000 goal
5,750 backers
hours to go
Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Huh ... Kickstarteren virker veldig ryddig gjennomført.

Fra sida:

 

 

Eye tracking
We have 3 partners, one of them have already produced commercial level eye tracking module for vive, the other one is Adhawk introduced by our backer. We are evaluating the technical solutions and the detailed schedule, our target is to ship the modules from Q2 2018.
Risk level: low

 

I stand corrected :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...