Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alkohol og peth test


Fezzy1

Anbefalte innlegg

Hei jeg har blitt fratatt førerkort pga høyt ukentlig forbruk av alkohol (helgefyll) og må gå på såkalte peth tester for å vise at jeg ikke drikker alkohol for få tilbake førerkortet etter 6 mnd testing. Prøvene tar jeg en gang månedlig. De to siste månedene har jeg ikke drukket noe og prøvene har dermed vært NEGATIVE (som er bra). Men igår (27 okt) var jeg ute og drakk fire øl. Jeg tok sist test forrige mandag (23 okt) denne kom som sagt tilbake negativ. 

 

Spørsmålet mitt er hvis jeg skal ta ny PETH prøve la oss si rundt den 15-20 november. Vil disse fire øl jeg drakk påvises på prøven? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk sett henger metabolittene det testes for igjen i rundt 3 uker etter inntak av alkohol. Poenget med testen er å avdekke høyt alkoholforbruk, så det beste du kan gjøre er å holde deg unna all form for alkohol før du tar testen på nytt. Hvis du velger å fortsette å drikke vil du få positivt utslag på prøvene dine.

Lenke til kommentar

Teknisk sett henger metabolittene det testes for igjen i rundt 3 uker etter inntak av alkohol. Poenget med testen er å avdekke høyt alkoholforbruk, så det beste du kan gjøre er å holde deg unna all form for alkohol før du tar testen på nytt. Hvis du velger å fortsette å drikke vil du få positivt utslag på prøvene dine.

 

Skjønner. Men tror du fire øl gir høye nok verdier til å avdekke inntaket hvis jeg må inn å ta en test før det har gått tre uker? 

 

Det er veldig vanskelig å finne informasjon om dette på google da peth er en forholdsvis ny metode for å teste for alkohol.

Endret av Fezzy1
Lenke til kommentar

Det vil jo tiden vise. Ingenting annet å gjøre nå enn å vente.

 

Testen er veldig sensitiv så de ser nok at det er utslag på alkohol i forhold til de 2 forrige gangene hvis du var helt alkoholfri da (baseline sammenligning), men spørsmålet er om du når opp til grenseverdien og om målet er at du skal være 100% alkoholfiri i 6 mnd. Kommer an på kriteriene de stiller.

Lenke til kommentar

Det vil jo tiden vise. Ingenting annet å gjøre nå enn å vente.

 

Testen er veldig sensitiv så de ser nok at det er utslag på alkohol i forhold til de 2 forrige gangene hvis du var helt alkoholfri da (baseline sammenligning), men spørsmålet er om du når opp til grenseverdien og om målet er at du skal være 100% alkoholfiri i 6 mnd. Kommer an på kriteriene de stiller.

 

Tilnærmet avhold står det i brev fra fylkeslegen. Man kan jo tolke det som at en øl eller to en sjelden gang kan godtas da. Er jo noe som heter full avhold og tilnærmet avholds. Men legen min sa for en måned siden at alt som gir rus er et brudd. 

Lenke til kommentar

Hvis det er helgefyll for din del er det vel mest unødvendig sosial drikking og derfor burde det vel være overkommelig å kontrollere da du ikke virker som en person som ikke klarer å stoppe å drikke når du først drikker. Du burde vel sikte mot å drikke minst mulig. Legen din er vel velmenende striks med deg for å få deg til å innse alvoret. Tipset sånn sett er vel å sikte mot dette etter beste evne. Poenget er at du kan vise at du har kontroll over drikkingen din slik at du kan regnes som trafikksikker nok til å få tilbake førerkortet, så det fordrer igjen at du må tenke over forbruket ditt og hvilke konsekvenser fyllekjøring kan få får deg og andre. Skjer det noe alvorlig p.g.a fyllekjøring kan jeg garantere deg at du kommer til å angre deg mer enn du klarer å forestille deg pr. nå. Dømmekraften av konsekvensen det har å fyllekjøre skjønner du ikke når du er beruset, men konsekvensen av dem følger deg når du blir edru.

Lenke til kommentar

Hvis det er helgefyll for din del er det vel mest unødvendig sosial drikking og derfor burde det vel være overkommelig å kontrollere da du ikke virker som en person som ikke klarer å stoppe å drikke når du først drikker. Du burde vel sikte mot å drikke minst mulig. Legen din er vel velmenende striks med deg for å få deg til å innse alvoret. Tipset sånn sett er vel å sikte mot dette etter beste evne. Poenget er at du kan vise at du har kontroll over drikkingen din slik at du kan regnes som trafikksikker nok til å få tilbake førerkortet, så det fordrer igjen at du må tenke over forbruket ditt og hvilke konsekvenser fyllekjøring kan få får deg og andre. Skjer det noe alvorlig p.g.a fyllekjøring kan jeg garantere deg at du kommer til å angre deg mer enn du klarer å forestille deg pr. nå. Dømmekraften av konsekvensen det har å fyllekjøre skjønner du ikke når du er beruset, men konsekvensen av dem følger deg når du blir edru.

Føler selv jeg klarer å kontrollere inntaket. Har vært på fester og slik de siste to månedne hvor jeg ikke har drukket og klart å holde meg unna. Ikke lett når andre er fulle, men har klart det. Bortsett fra igår da jeg var med ut å tok fire øl. Men det var planlagt fra meg på forhånd at jeg skulle. Håper bare at det ikke blir problemer ang det med prøver å slik.

 

Jeg har aldri kjørt i fylla, og kommer aldri til å gjøre det. Tørr ikke tenke på hvordan skyldfølelse man får i ettertid dersom man gjør det og kommer ut for en ulykke. huff. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...