Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tester R7S (118mm) LED pærer - lampe vil ikke kutte stømmen? Farlig?


Anbefalte innlegg

Har tre slike Kingston Uplight lamper fordelt i to stuer. Vært vant til å bruke 300w halogen pærer som Philips sier gir ca 4900 lumen.

Likevel, siden jeg kjører LED på alt annet her hjemme, kjøpte jeg et par typer R7S 118mm LED pærer på Ebay, der jeg alltid har kjøpt alt annet av LED pærer jeg bruker.

 

De gir jo langt fra så mye lys som de gamle 300w pærene, men faktisk før var det jo som å slå på solen om jeg kjørte to slike uplights i den ene stuen. Nå er det mer levlig. ;)

 

Har testet en av de to typene i en uke, og i dag fikk jeg den andre typen. Fungerte også helt fint, til jeg slo av lampen. Da står pæren og lyser svakt enda. Det problemet hadde jeg ikke med den første LED typen.

 

Hvordan kan lampen lyse når bryteren er slått helt ned? (vridd helt tilbake?) Ut i fra lysstyrken er det kanskje toppen 1w som går der nå, men likevel...er det noe farlig å la lampen lyse slik 24/7?

Er jo ikke noe varme, kan holde hånden direkte på LED pæren uten at det er noe ubehagelig.

 

Eller er det tryggere å gå tilbake til den første LED typen, som faktisk slo seg av når jeg skrudde av lampen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt lekasjestrøm og er ikke farlig. Skal utrolig lite strøm til for at en LED begynner å lyse.

Har samme "problemet" på en ledlampe som er koblet til et Nexa relè som bare bryter ene fasen. 

 

Takker, og det gir jo mening. Eneste negative er vel at den da "brenner" levetid?

Den første typen jeg testet hadde levetid på ca 25.000 timer, mens denne typen jeg tester nå har levetid på 50.000+ timer. Det betyr at ved at den lyser hele tiden, vil slutte å fungere om 5.7 år :D, mens om den kun lyste når jeg brukte lampen, ville den type vart "livet ut". (de regner vel at en slik lampe blir brukt i snitt 2.7 timer per dag, som da gir en levetid på 50+ år)

Lenke til kommentar

Brenner nok ikke så mye av levetiden. Bruker fra noen microampere til 1-2milliampere med strøm. 

 

Supert, kan være problemet løser seg selv om et par uker, da kommer den 3. typen R7S 118mm LED pære jeg skal teste ut, som lover enda mer lumen (dog ikke mer enn ca 1550-1600). Ser ut som dette er max for øyeblikket, i alle fall på kina varer.

Broren min kjøpte en Phillips pære som lovet 2.000 lumen - men den kostet jo 500+ kroner og hadde 20.000 timer.

 

Planen min er å fortsatt bruke halogen i spisestuen - der er det kjekt med litt ekstra lys (rundt poker bordet ;) ) til jeg går tom for halogenpærer (altså om noen år). Da har kanskje led teknologien blitt bedre på R7S pærer også.

 

Så i dagligstuen, kjører jeg led på de to uplightene jeg har der - for jeg trenger ikke "solen" der inne. Og da funker 1500-1600 lumen x 2 fint sammen med de andre lampene jeg har der.

 

Var å kikket på slike LED uplight hos en forhandler som hadde salg, de var jo finere enn mine gamle Kingston's, men de lyste jo ikke mer enn de LED pærene jeg nå har kjøpt fra Kina, og de kostet jo over dobbelt som mye som de gamle (ca 1300 og oppover) og per dags dato, fikk man ikke kjøpt nye pærer til dem, fordi beregnet levetid (2.7 timer per dag) var 25 år. Vet ikke om de brukte 118mm eller noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...