Gå til innhold

Bygd raser mot kunstverk til 400 000 kroner


VRK18

  

40 stemmer

  1. 1. Liker du kunstverket?

    • Ja
      1
    • Nei
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes kunst bør vurderes i en viss grad etter kunsterens evner, tanker bak verket, presisjon og innsats. Innen de kriteriene ser jeg markant forskjell på disse to verkene:

 

kunst.jpg

 

1200px-%27David%27_by_Michelangelo_Fir_J

 

Og for å kaste en større brannfakkel - innen de samme kriteriene ser jeg også store forskjeller på disse to:

T03978_10.jpg

Lhermitte_1882_Paying-the-Harvesters.jpg

 

Verkene til kunsteren bak det øverste eksempelet, Jackson Pollock, kan gå for 100 millioner dollar, mens verk av den nedereste(Lhermitte) kan gå for 30-80.000 dollar.

 

Jeg er ikke en komplett ignorant når det kommer til kunst, men jeg kan fortsatt ikke se hvorfor markedet priser det øverste 1000 ganger høyere enn det nederste, når det nederste tilsynelatende har krevd betydelig høyere innsats og evner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Fra VG i dag: Hærverk mot omstridt kunstverk i Kvam politianmeldes.

 

Ellers er vel denne saken et primaeksempel på hva som kan skje når man skal bruke penger man ikke har noe eierskap til. Lurer på om Rune Støstad ville brukt 400 000 kroner på denne "kunsten" om det var hans egne penger. Ville han brukt 100 000 på det? 50 000? Hvordan kan han forsvare at kommunens skattebetalere skal måtte betale 400 000 kroner for dette "mesterverket"?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

 

Nå må VG slutte å være så ignorante. Det er ikke hærverk, det er bare folk som uttrykker seg kunstnerisk og tilfører verket mer verdi og dybde. Og det har jo fått både medieoppslag og debatt så da er Gavekort sine kriterier for kunst ihvertfall oppfyllt....

 

Jeg vil oppfordre alle i nærheten til å mane frem sin indre kunstner og la den komme til uttrykk på dette utendørs galleriet. Ikke la noen hemninger stoppe deg. Desto mer debatt og oppslag du kan generere desto mer kunst er det jo... Motorsag, hageavfall, innholdet i søpplekassa di, alt kan tas i bruk i dette kunstprosjektet.

Lykke til!

Endret av StormEagle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personleg så meiner eg at kunst, som minimum må være av ein slik kunstnerisk karakter at det vises at nokon bevist har plassert kunsten der den skal stå.

Så kan ein meine mykje om kva som er kunst, men dersom det ikkje er åpenbart om det er snakk om eit kunstverk som skal få stå i fred, eller forsøpling som grunneigaren har plikt til å fjerne så har kunsten ein alt for dårlig fagleg kvalitet.

 

 

Når det gjeld denne saka så er eg umiddelbart enig i at dette verket virker lite kunstnerisk og overprisa, men etter det eg har fått med meg frå media så er dette berre ein liten del av eit større verk som til saman kostar 400 000 kr. Stokken og møkkaspreiaren kosta ikkje 400 000 kr i seg sjølv.

Eg ser også frå enkelte bilder at denne stokken har ein form for utskjæring på toppen, så eg håpar og trur at dette kunstverket kanskje hadde blitt stilig dersom det blei fullført.

Å plassere ut landbruksmaskiner i kronologisk rekkefølge frå gamle primitive maskiner til moderne datastyrte maskiner ville kunne få ein nesten museumsliknande verdi.

 

Men basert på media sin framstilling så var det lite med denne delen av verket som bar preg på at det var kunst og ikkje skrot.

Reagerer blant anna bruken av jekkestropper, burde ein ikkje her ha brukt metallremser eller liknande som tjener same funksjon samtidig som det skill seg ut visuelt og har lang levetid?

Permanente kunstustillingar som står utandørs bør vell ikkje bestå av ubehandla treverk og fiber som kan råtne og bli øydelagt av vær og vind?

Lenke til kommentar

 

Graffiti er kunst det også, på folkemunne kalt "tagging"

To be fair, tagging og grafitti er to forskjellige ting..

 

Tagging:

811c9b76242511e290cd22000a1f90d7_7.jpg

 

Grafitti:

newtown-grafitti-1-of-31.jpg

 

Relativt store kvalitets/innsatsforskjeller på disse to sjangerne.

 

Hva om det er den øverste grafittien som er best kunst -- og den oppnår milliardklassen av verdi, og veggen rammes inn i glass og fredes, og havner på kulturarvlisten..?

 

Som du nevner selv..:

 

Og for å kaste en større brannfakkel - innen de samme kriteriene ser jeg også store forskjeller på disse to:

T03978_10.jpg

Lhermitte_1882_Paying-the-Harvesters.jpg

 

Verkene til kunsteren bak det øverste eksempelet, Jackson Pollock, kan gå for 100 millioner dollar, mens verk av den nedereste(Lhermitte) kan gå for 30-80.000 dollar.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jeg elsker mange av Pollock sine malerier, men dette er langt ifra det jeg liker best av ham. Tror ikke jeg har sett det før engang. Og jeg er ingen ekspert, men jeg foretrekker det allikevel fremfor Lhermitte sitt maleri. Jeg elsker mye abstrakt kunst.

 

Ellers ser jeg på både kunstverket i denne bygden og tagging som forsøpling, egentlig.

 

Bortkastet tid og penger. Det er utrolig mye svinn og bortkastede ressurser på kunst generelt, men spesielt i offentlig sammenheng, virker det som.

 

Hva med dette? (Jeg elsker det) White on White

 

 

 

 

1200px-White_on_White_(Malevich%2C_1918)

 

Lenke til kommentar

Jeg elsker mange av Pollock sine malerier, men dette er langt ifra det jeg liker best av ham. Tror ikke jeg har sett det før engang. Og jeg er ingen ekspert, men jeg foretrekker det allikevel fremfor Lhermitte sitt maleri. Jeg elsker mye abstrakt kunst.

 

Ellers ser jeg på både kunstverket i denne bygden og tagging som forsøpling, egentlig.

 

Bortkastet tid og penger. Det er utrolig mye svinn og bortkastede ressurser på kunst generelt, men spesielt i offentlig sammenheng, virker det som.

 

Hva med dette? (Jeg elsker det) White on White

 

 

 

 

1200px-White_on_White_(Malevich%2C_1918)

 

Gi meg 10 min i Photoshop..

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Vel, det er faktisk et maleri, og ikke bare et 2d bilde slik vi ser det her.

 

Ikke at jeg har sett det i virkeligheten noengang, men det er 79x79cm med faktisk fysisk tekstur også.

 

Jeg foreslår litt flere minutter enn bare 10 i photoshop. Også noen timer med en 3d printer, kanskje?

 

Kek

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...