Gå til innhold

Hvordan kan noen ringe fra falskt nummer men ikke spores?


FruFin

Anbefalte innlegg

I går fikk keg en snodig telefon fra ei dame som påsto at jeg stjal internettet hennes. Ho kjefta og sto i og det var egentlig ikke mulig å snakke med henne. Etter en stund la ho på. Hun nevnte at hun hadde funnet navn og nummer via brukernavn eller noe. Så jeg stussa veldig på dette fordi jeg oppfattet det ikke som svindel da hun aldri krevde noe før hu la på.

 

Telefonnummeret var ikke mulig å ringe tilbake til. Og etter litt søk fant jeg jo ut at dette telefonnummeret ikke er tildelt noen. Og etter enda mer så viser det seg at denne damen har vist gjort dette før samt lignende ting som at noen har bulket bilen hennes osv.

 

Så jeg lurer på hvordan det er mulig at folk oppretter falle telefonnr (den delen har jeg nesten forstått i forhold til tjenester man kan kjøpe i utlandet) men jeg forstår ikke hvorfor eller om det er mulig å spore dette på noe vis?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Falske A-nummer er ikke noe nytt. «Microsoft support» har gjort det hele tiden. Ikke spør meg hvordan det gjøres, men de bruker det aktivt for at folk skal lures til å svare.

Lenke til kommentar

I går fikk keg en snodig telefon fra ei dame som påsto at jeg stjal internettet hennes. Ho kjefta og sto i og det var egentlig ikke mulig å snakke med henne. Etter en stund la ho på. Hun nevnte at hun hadde funnet navn og nummer via brukernavn eller noe. Så jeg stussa veldig på dette fordi jeg oppfattet det ikke som svindel da hun aldri krevde noe før hu la på.

 

Telefonnummeret var ikke mulig å ringe tilbake til. Og etter litt søk fant jeg jo ut at dette telefonnummeret ikke er tildelt noen. Og etter enda mer så viser det seg at denne damen har vist gjort dette før samt lignende ting som at noen har bulket bilen hennes osv.

 

Så jeg lurer på hvordan det er mulig at folk oppretter falle telefonnr (den delen har jeg nesten forstått i forhold til tjenester man kan kjøpe i utlandet) men jeg forstår ikke hvorfor eller om det er mulig å spore dette på noe vis?

Jeg og vennene mine pleide å tulleringe, før da, vi gjør ikke det lenger!

Og folk kunne ikke ringe oss tilbake elle spore oss, og det er fordi vi skrev, #31# også telefonnummeret.

Da kan ingen ringe deg tilbake eller spore deg, selv politiet også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet kan alltid spore deg.

#31# skjuler bare nummeret for den du ringer, du får ikke ett annet nummer.

For operatøren din er det også synlig uansett. 

 

For å spoofe ett annet sitt nummer må det må man ha en telefonsentral/hussentral og antagelig ett abonnement som støtter slikt.

Lenke til kommentar

Politiet kan alltid spore deg.

#31# skjuler bare nummeret for den du ringer, du får ikke ett annet nummer.

For operatøren din er det også synlig uansett. 

 

For å spoofe ett annet sitt nummer må det må man ha en telefonsentral/hussentral og antagelig ett abonnement som støtter slikt.

Hmmm...

"#31# skjuler bare nummeret for den du ringer, du får ikke ett annet nummer."

Sant det, man får ikke et annet nummer, men tror ikke politiet kan spore deg...

Har du bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Politiet kan alltid spore deg.

#31# skjuler bare nummeret for den du ringer, du får ikke ett annet nummer.

For operatøren din er det også synlig uansett. 

 

For å spoofe ett annet sitt nummer må det må man ha en telefonsentral/hussentral og antagelig ett abonnement som støtter slikt.

Hmmm...

"#31# skjuler bare nummeret for den du ringer, du får ikke ett annet nummer."

Sant det, man får ikke et annet nummer, men tror ikke politiet kan spore deg...

Har du bevis.

 

 

Ja, du kan taste #31# og ringe gratis! ingen kan spore deg /s

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Politiet kan alltid spore deg.

#31# skjuler bare nummeret for den du ringer, du får ikke ett annet nummer.

For operatøren din er det også synlig uansett. 

 

For å spoofe ett annet sitt nummer må det må man ha en telefonsentral/hussentral og antagelig ett abonnement som støtter slikt.

Hmmm...

"#31# skjuler bare nummeret for den du ringer, du får ikke ett annet nummer."

Sant det, man får ikke et annet nummer, men tror ikke politiet kan spore deg...

Har du bevis.

 

 

Ja, du kan taste #31# og ringe gratis! ingen kan spore deg /s

 

Det er det jeg prøver å si, men noen kjønner ikke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingen beviser nei, og gidder ikke legge noe jobb for å prøve å overbevise deg heller.

Men det er naivt å tro at man ved å taste inn noen tall som operatøren aktivt har lagt inn kan gjøre man er helt usynlig for alle.

 

A-nummeret, som blir skjult, er vel det nettet bryr seg minst om når det gjelder identifisering, ettersom det enkelt kan både spoofes og skjules. F.eks er kortnummer på mobiler mye bedre å bruke til identifisering da dette ikke endres eller skjules. Om man gjør det så får man ikke ringt lengre.

 

Blir som å sende ett brev, men å i stedet for å skrive navn som avsender så skriver man personnummer ;)

 

Det er en drøss med info som blir med når man ringer.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen beviser nei, og gidder ikke legge noe jobb for å prøve å overbevise deg heller.

Men det er naivt å tro at man ved å taste inn noen tall som operatøren aktivt har lagt inn kan gjøre man er helt usynlig for alle.

 

A-nummeret, som blir skjult, er vel det nettet bryr seg minst om når det gjelder identifisering, ettersom det enkelt kan både spoofes og skjules. F.eks er kortnummer på mobiler mye bedre å bruke til identifisering da dette ikke endres eller skjules. Om man gjør det så får man ikke ringt lengre.

 

Blir som å sende ett brev, men å i stedet for å skrive navn som avsender så skriver man personnummer ;)

 

Det er en drøss med info som blir med når man ringer.

Alle har sin mening om dette, og jeg respekterer det!  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ring telenor eller politiet å snakk med de om det, de har sin "mening" om det de også ;)

 

Jeg har selv vært involvert i saker der politiet har sporet nummeret til folk som har ringt med skjult nummer, men det er vel bare min mening det også..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Jeg har ingen beviser nei, og gidder ikke legge noe jobb for å prøve å overbevise deg heller.

Men det er naivt å tro at man ved å taste inn noen tall som operatøren aktivt har lagt inn kan gjøre man er helt usynlig for alle.

 

A-nummeret, som blir skjult, er vel det nettet bryr seg minst om når det gjelder identifisering, ettersom det enkelt kan både spoofes og skjules. F.eks er kortnummer på mobiler mye bedre å bruke til identifisering da dette ikke endres eller skjules. Om man gjør det så får man ikke ringt lengre.

 

Blir som å sende ett brev, men å i stedet for å skrive navn som avsender så skriver man personnummer ;)

 

Det er en drøss med info som blir med når man ringer.

Alle har sin mening om dette, og jeg respekterer det!  :wee:

 

 

Hehe, jeg håper virkelig du troller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...