Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kvinner i arbeidslivet...  

18 stemmer

  1. 1. Er kvinner og menn likestilte idag. Har kvinner like muligheter som menn, (2017).

    • Ja
      12
    • Nei
      5
    • Usikker
      1


Anbefalte innlegg

Kvinner i arbeidslivet...

 

Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på...

 

1. Tjener kvinner idag like mye som menn, (Lønn)??

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i norge...

 

2. Utdanning... Har kvinner og menn like muligheter til utdanning??

«Kvinner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling.»

 

3. Dagens arbeid... Føler kvinnene at de har de samme mulighetene som menn (nå), blir de respektert osv... (på jobb)???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nei kvinner tjener generelt dårligere enn menn. Dette er jo ikke alle yrker.

Men menn er flinkere til å be om lønnsforhøyelse - i følge artikler jeg har lest.

Men typiske kvinneyrker er ofte dårligere betalt enn typiske mannsyrker.

F.eks har jeg en lederstilling og ansvar for MYE, jeg er i et typisk kvinneyrke. Mannen min derimot har ikke ansvar for noen og tjener en god del mer enn meg. Han har et yrke der det er mange menn, begynner å jevne seg mer ut der da.

 

2. Jeg liker å tro det??

 

3. Jeg føler det. Joda jeg har blitt snakket til på ikke grei måte (seksuelt) på tidligere jobb, men har sagt ifra at det finner jeg ikke aktuelt så det stoppet med en gang.

Jeg var på et julebord for mange år siden der en kvinnelig sjef gikk å tok sine mannlige ansatte på rumpa og ut over kvelden slikket hun dem i ansiktet. Det er ikke noe bedre enn når kvinner blir utsatt for dette

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kvinner i arbeidslivet...

 

Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på...

 

1. Tjener kvinner idag like mye som menn, (Lønn)??

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i norge...

 

2. Utdanning... Har kvinner og menn like muligheter til utdanning??

«Kvinner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling.»

 

3. Dagens arbeid... Føler kvinnene at de har de samme mulighetene som menn (nå), blir de respektert osv... (på jobb)???

 

1. Kvinner tjener mindre enn menn i gjennomsnitt, men det er hovedsakelig på grunn av personlige valg. Om arbeidsgivere kunne betalt kvinner mindre for likt arbeid, så ville mange bedrifter bare ansatt kvinner fordi de er billigere.

 

2. Her har kvinner en viss fordel sammenlignet med menn, Skolesystemet er bedre designet for kvinner og i tilegg kan kvinner få ekstrapoeng for diverse studier. Resultatet er at flere kvinner enn menn tar høyere utdanning.

 

3. Det varierer fra person til person.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

1. Nei kvinner tjener generelt dårligere enn menn. Dette er jo ikke alle yrker.

Men menn er flinkere til å be om lønnsforhøyelse - i følge artikler jeg har lest.

Men typiske kvinneyrker er ofte dårligere betalt enn typiske mannsyrker.

F.eks har jeg en lederstilling og ansvar for MYE, jeg er i et typisk kvinneyrke. Mannen min derimot har ikke ansvar for noen og tjener en god del mer enn meg. Han har et yrke der det er mange menn, begynner å jevne seg mer ut der da.

 

2. Jeg liker å tro det??

 

3. Jeg føler det. Joda jeg har blitt snakket til på ikke grei måte (seksuelt) på tidligere jobb, men har sagt ifra at det finner jeg ikke aktuelt så det stoppet med en gang.

Jeg var på et julebord for mange år siden der en kvinnelig sjef gikk å tok sine mannlige ansatte på rumpa og ut over kvelden slikket hun dem i ansiktet. Det er ikke noe bedre enn når kvinner blir utsatt for dette

 

 

Jeg er ikke direkte uenig, men det er mye å utdype på her.

 

"F.eks har jeg en lederstilling og ansvar for MYE, jeg er i et typisk kvinneyrke. Mannen min derimot har ikke ansvar for noen og tjener en god del mer enn meg. Han har et yrke der det er mange menn, begynner å jevne seg mer ut der da."

 

Dette er ikke et veldig brukbart eksempel. Hvis dere jobber i helt forskjellige bransjer og sektorer, for eksempel, så er det en mye større grunn til lønnsavvik enn det faktum at dere er to forskjellige kjønn.

 

Hvis en kvinne jobber som daglig leder på Rimi, mens en mann jobber som systemutvikler for et teknologifirma, så er det ikke kjønn som tilsier at det burde være lønnsforskjell til fordel for mannen. Utdanning og ansiennitet er nok først og fremst det som avgjør. Forskjellige bedrifter vil også ha forskjellige lønnsforhold internt.

 

Men typiske kvinneyrker er ofte dårligere betalt enn typiske mannsyrker.

 

Kan du vise til statistikk på dette? Jeg har ikke tenkt å spikke flis over hva som er det ene og det andre, men det ville vært interessant å se hvilke bransjer det er snakk om, og kanskje drøfte hvorfor det er så store forskjeller i lønn. Kanskje det kan forklares på andre måter enn å bare si "kvinner får dårligere betalt". Markedskonkurranse og bedrifters interne lønnsforhold kan også være med på å forklare det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Ja i de fleste tilfeller. Kvinner i lederstillinger der de i større grad forhandler om lønn på individuelt basis har vel i snitt litt lavere lønn. Det påstås også at typiske kvinneyrker er lavtlønnsyrker, men det gir ikke så mye mening å sammenlikne lønnen i ulike yrker. Det gis lik lønn for likt arbeid.

 
2. Ja i de fleste tilfeller. Kvinner har tildels litt bedre muligheter til utdanning da det fortsatt gis kjønnspoeng ved noen studier.
 
3. Det varierer vel fra arbeidsplass til arbeidsplass, men det er fortsatt enkelte menn som har problemer med kvinnelige sjefer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

1. Ja i de fleste tilfeller. Kvinner i lederstillinger der de i større grad forhandler om lønn på individuelt basis har vel i snitt litt lavere lønn. Det påstås også at typiske kvinneyrker er lavtlønnsyrker, men det gir ikke så mye mening å sammenlikne lønnen i ulike yrker. Det gis lik lønn for likt arbeid.

 
2. Ja i de fleste tilfeller. Kvinner har tildels litt bedre muligheter til utdanning da det fortsatt gis kjønnspoeng ved noen studier.
 
3. Det varierer vel fra arbeidsplass til arbeidsplass, men det er fortsatt enkelte menn som har problemer med kvinnelige sjefer. 

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

 

Kvinner i arbeidslivet...

 

Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på...

 

1. Tjener kvinner idag like mye som menn, (Lønn)??

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i norge...

 

2. Utdanning... Har kvinner og menn like muligheter til utdanning??

«Kvinner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling.»

 

3. Dagens arbeid... Føler kvinnene at de har de samme mulighetene som menn (nå), blir de respektert osv... (på jobb)???

 

1. Kvinner tjener mindre enn menn i gjennomsnitt, men det er hovedsakelig på grunn av personlige valg. Om arbeidsgivere kunne betalt kvinner mindre for likt arbeid, så ville mange bedrifter bare ansatt kvinner fordi de er billigere.

 

2. Her har kvinner en viss fordel sammenlignet med menn, Skolesystemet er bedre designet for kvinner og i tilegg kan kvinner få ekstrapoeng for diverse studier. Resultatet er at flere kvinner enn menn tar høyere utdanning.

 

3. Det varierer fra person til person.

 

 

1. Bedrifter er ikke 100% rasjonelle i sine valg, som enkelte later til å tro (jeg lurer avogtil om folk faktisk har jobbet i det private næringsliv), så det følger ikke

 

AtW

Lenke til kommentar

1. Bedrifter er ikke 100% rasjonelle i sine valg, som enkelte later til å tro (jeg lurer avogtil om folk faktisk har jobbet i det private næringsliv), så det følger ikke

 

AtW

Jeg har aldri hevdet at bedrifter må være 100% rasjonelle. Det eneste punkt 1 krever er at nesten alle bedrifter ikke gjør samme feil. Tror du nesten alle bedrifter vil foretrekke å ansette menn selv om det fører til at de taper penger?

 

Om det ikke er tilfellet, men diskrimineringen er stor nok til at kvinner tjener vesentlig mindre enn menn, da vil mange bedrifter utnytte situasjonen og velge å ansette kvinner fordi de er billigere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...