Gå til innhold

Årsstudium- Hva er det enkleste/minst krevende studiumet?


Ingriiidd

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er siste året hvor jeg kan bruke førstegangsvitnemålet mitt og jeg vil derfor utnytte det for å få poeng (og for å komme meg litt bort, møte nye folk og miljøer). Hva jeg vil bli eller hva jeg vil studere aner jeg ikke, men jeg vil få de 2 ekstra poengene og derfor så lurer jeg på hva som er det «enkleste» årsstudiumet å ta? Da mener jeg et fag hvor det ikke krever masse bøker og mye lesestoff, og som man ikke må jobbe all verdens for å få en grei karakter. Jeg skjønner at dette er veldig individuellt da vi har ulike interesser og ferdigheter, men jeg vil gjerne høre deres mening :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt vil jeg nok påstå at realfaglige studier krever en god del innsats for å i det hele tatt bestå, med mindre man er over gjennomsnittlig intelligent. Høyskoler pleier som regel å være lettere for gjennomsnittspersonen, da man på universitetet ofte er mer overlatt til seg selv og må finne sine egne veier. Dersom du tenker å studere på universitetet kan det jo være en ide å ta et årsstudium innen ditt ønskede fagområde, og sørge for å få tatt exphil og exfac dersom dette er påkrevd for eventuelle senere studier, da dette er fag man som regel ikke ønsker å bruke mye tid på. 

 

Viktigst av alt er at du velger noe du tror er interessant, gjerne basert på tidligere erfaringer fra skole/jobb. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Hva er ExPhil og ExFac egentlig? Hvordan fungere det? Jeg trodde man måtte ha en master/bachelor for å kunne ta det? Eller?

Ex.Phil og Ex.Fac inngår i alle universitetsgrader. Det er en innføring i akademiske tradisjoner, diskurser og tankemåter. De utgjør til sammen 20 studiepoeng (et årsstudium er på 60 studiepoeng) og trenger bare tas én gang, selv hvis man skal bytte bachelor eller liknende.
Lenke til kommentar

 

Ex.Phil og Ex.Fac inngår i alle universitetsgrader. Det er en innføring i akademiske tradisjoner, diskurser og tankemåter. De utgjør til sammen 20 studiepoeng (et årsstudium er på 60 studiepoeng) og trenger bare tas én gang, selv hvis man skal bytte bachelor eller liknende.

 

 

Det er jo knall hvis dette stemmer! Så hvis jeg, som nå tar en bachelorgrad ved et universitet, har lyst til å ta en bachelorgrad ved et annet studiested må jeg ikke ta exfac på nytt ved det nye stedet? :) 

Lenke til kommentar

Det er jo knall hvis dette stemmer! Så hvis jeg, som nå tar en bachelorgrad ved et universitet, har lyst til å ta en bachelorgrad ved et annet studiested må jeg ikke ta exfac på nytt ved det nye stedet? :)

Nå har jeg ikke oversikt over absolutt alt, men det er inntrykket jeg har. Eks.: "Innføringsemner og frie studiepoeng kan vanligvis inngå i begge bachelorgradene." I og med at det står "vanligvis" kan jeg tenke meg at det finnes enkelte unntak, men at det i all hovedsak er slik.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...