Gå til innhold

Bygge stasjonær PC til foreldre


Anbefalte innlegg

Har plukket disse komponentene så langt:

post-167058-0-52854600-1508261162_thumb.png

Laptopen til foreldrene mine, en Acer Aspire 6930G, har nå etter 9 år begynt å få store problemer med å starte opp.
 

Specs:
CPU - Intel Core 2 Duo T6400 / 2 GHz

RAM - 4GB DDR2 667 MHz

GPU - Intel GMA 4500MHD (integrert)

Lagring - 320GB HDD
Skjerm - 16" 1368x768p

Så og si hva som helst av moderne komponenter blir jo monster-oppgradering! 
Og det for mamma og pappa som egentlig er fornøyd med ytelsen av den gamle laptopen :rofl:
Det er lite støy og "mest for pengene" som er målene ved dette prosjektet.

 

Foreldrene mine bruker dataen kun til typisk "foreldre-bruk" (internett, youtube, MS Office, PDF).
Pappa har veldig lyst til å kunne se YouTube 4K (de har mer enn bra nok internetthastighet; 50-70Mb/s ned).

De har brukt laptopen som en stasjonær.
Tenker derfor at det kan være lurt å bygge en stasjonær data nå, sånn at jeg kan oppgradere enkeltkomponenter når det skulle bli behov for det.

Hva tror dere om komponentene jeg har valgt?

Forslag til 4k 60Hz monitorer?
 

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytte ut PSU med en Corsair RM650x 650W, som også er litt billigere enn den du satt opp. Bytte ut SSD'n du satt opp med en Samsung 850 EVO 250GB.

 

Angående 4K skjerm, så er det like greit å kjøpe en 4K TV vel, og koble PC til den.

Den PSUen ser fin ut!

Billigere, fullt modulær, og burde forbli totalt stille på systemet :w00t: 

Noen andre grunner til at du anbefaler Corsair RM650x?

 

Hvorfor bytte ut 1.190 kr Samsung 960 EVO M.2 SSD med 928 kr Samsung 850 EVO, når førstnevnte i følge UserBenchmark er mellom 128-160% raskere (http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-960-Evo-NVMe-PCIe-M2-250GB-vs-Samsung-850-Evo-250GB/m200373vs2977)?

 

Ja, for YouTube vil vel kanskje en 4K TV gjøre en god nok jobb. Er bare engstelig for at scrolling, flytting av vinduer, og generell databruk vil føles treg. Forskjellen mellom TVer og PC-skjermer er vel blant annet responstid og bilder/sek ("FPS"/Hz)?

Lenke til kommentar

"Typisk foreldrebruk"

Går kanskje under det jeg også.

 

Er kabinettet lite?

Jeg kjøpte et micro kabinett som gikk under sofan og byttet ut alle viftene med de mest stillegående jeg fant.

 

Kanskje det også er en tanke for dine? Eneste ledningen som er synlig er den som går til skjermen som er montert på et stativ på hjul som kan rulles bort.

Lenke til kommentar

Noen andre grunner til at du anbefaler Corsair RM650x?

 

Den kom ut bra i test. Skal være bra den til en slik maskin.

 

Hvorfor bytte ut 1.190 kr Samsung 960 EVO M.2 SSD med 928 kr Samsung 850 EVO, når førstnevnte i følge UserBenchmark er mellom 128-160% raskere (http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-960-Evo-NVMe-PCIe-M2-250GB-vs-Samsung-850-Evo-250GB/m200373vs2977)?

 

Du sparer ~200 kr som kan brukes til noe annet. Altså til en slik PC trenger du ikke all den ytelsen til en M.2 SSD.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

"Typisk foreldrebruk"

Går kanskje under det jeg også.

 

Er kabinettet lite?

Jeg kjøpte et micro kabinett som gikk under sofan og byttet ut alle viftene med de mest stillegående jeg fant.

 

Kanskje det også er en tanke for dine? Eneste ledningen som er synlig er den som går til skjermen som er montert på et stativ på hjul som kan rulles bort.

Det høres ut som en fiffig løsning :dremel: 

 

NZXT S340 Elite er et "ATX Mid Tower", og omtales som et noe lite ATX-kabinett.

Mams og paps har plass til kabinettet under PC-bordet, så tenker at det kan være lettere å oppnå god lufting med et større kabinett? Mindre luftmotstand = lavere viftehastigheter? :) 

 

Den skjermen på hjul er jo bare utrolig stilig! :grin2:  

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor bytte ut 1.190 kr Samsung 960 EVO M.2 SSD med 928 kr Samsung 850 EVO, når førstnevnte i følge UserBenchmark er mellom 128-160% raskere (http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-960-Evo-NVMe-PCIe-M2-250GB-vs-Samsung-850-Evo-250GB/m200373vs2977)?

 

Du sparer ~200 kr som kan brukes til noe annet. Altså til en slik PC trenger du ikke all den ytelsen til en M.2 SSD.

 

Pga. anbefalingen din har jeg lest litt mer om forskjellen mellom SATA og PCIe M.2 SSDer. 

Jeg så meg kanskje litt blind på benchmarks. 

De eneste områdene M.2 SSDer skinner på virker å være video-redigering og kopiering av store filer fra en M.2 SSD til en annen: "That's not to say PCIe SSDs are useless. More speed is more speed. Just don't expect it to make as much difference in real-world use as the benchmarks (especially sequential-only benchmarks) might suggest. The few real-world tasks where PCIe SSDs really shine are real-time video editing (loading/scanning large video files), and copying large files (e.g. movies) from one PCIe SSD to another."

Leste også et annet sted, at noen nevnte raskere virus-skanning?

 

Vil den raskere M.2 SSDen kunne hjelpe å digitalisere real-time Hi8-video?

 

Hva med en Intel Nuc? De er små, har god ytelse for bruken beskrevet over og støyer lite. Prismessig kommer man også ut bra ift eksemplet over.

 

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/boards-kits/nuc/kits/nuc7i5bnh.html

 

attachicon.gifSkjermbilde.PNG

Prisen på den Nucen er jo veldig fin! :w00t: 

Tror bare det blir vanskelig å kjøre 2 X 4K skjermer fra den?

I tillegg så tenker jeg kanskje at en budsjett-stasjonær vi være mer "fremtids-sikret"? 

Lenke til kommentar

 

Vil den raskere M.2 SSDen kunne hjelpe å digitalisere real-time Hi8-video?

 

Det har jeg ingen erfaring med, så kan ikke si hvor rask IO ytelse man trenger der. Men skal du/dere drive med slikt, så blir jo også 250GB litt lite etterhvert også.

 

Ja, da fyller man raskt 250GB.

Vi har foreløpig 2x3TB eksterne HDD (speilet) som brukes for å lagre familie bilder og -video :) 

Én Hi8-video av gangen tar ikke så mye plass.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor bytte ut 1.190 kr Samsung 960 EVO M.2 SSD med 928 kr Samsung 850 EVO, når førstnevnte i følge UserBenchmark er mellom 128-160% raskere (http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-960-Evo-NVMe-PCIe-M2-250GB-vs-Samsung-850-Evo-250GB/m200373vs2977)?

 

Du sparer ~200 kr som kan brukes til noe annet. Altså til en slik PC trenger du ikke all den ytelsen til en M.2 SSD.

 

Pga. anbefalingen din har jeg lest litt mer om forskjellen mellom SATA og PCIe M.2 SSDer. 

Jeg så meg kanskje litt blind på benchmarks. 

De eneste områdene M.2 SSDer skinner på virker å være video-redigering og kopiering av store filer fra en M.2 SSD til en annen: "That's not to say PCIe SSDs are useless. More speed is more speed. Just don't expect it to make as much difference in real-world use as the benchmarks (especially sequential-only benchmarks) might suggest. The few real-world tasks where PCIe SSDs really shine are real-time video editing (loading/scanning large video files), and copying large files (e.g. movies) from one PCIe SSD to another."

Leste også et annet sted, at noen nevnte raskere virus-skanning?

 

Vil den raskere M.2 SSDen kunne hjelpe å digitalisere real-time Hi8-video?

 

Hva med en Intel Nuc? De er små, har god ytelse for bruken beskrevet over og støyer lite. Prismessig kommer man også ut bra ift eksemplet over.

 

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/boards-kits/nuc/kits/nuc7i5bnh.html

 

attachicon.gifSkjermbilde.PNG

Prisen på den Nucen er jo veldig fin! :w00t: 

Tror bare det blir vanskelig å kjøre 2 X 4K skjermer fra den?

I tillegg så tenker jeg kanskje at en budsjett-stasjonær vi være mer "fremtids-sikret"? 

 

Den støtter dette via en HDMI* 2.0 port 4K at 60 Hz og en Thunderbolt™ 3 port med støtte for USB* 3.1 Gen 2, DisplayPort* 1.2 og 40 Gb/s Thunderbolt

 

Når det kommer til fremtidssikring så holdt jo deres bærbare lenge. Jeg har selv en nuc i stua med 4 gen intel prosessor og det vil holde i mange år til surfing, kontorapp, mail og film. Hvis jeg skulle rendre eller gjøre noe annet tyngre arbeid så gjør jeg heller det på min ryzen 1700.

Lenke til kommentar

 

"Typisk foreldrebruk"

 

Det høres ut som en fiffig løsning :dremel: 

 

NZXT S340 Elite er et "ATX Mid Tower", og omtales som et noe lite ATX-kabinett.

Mams og paps har plass til kabinettet under PC-bordet, så tenker at det kan være lettere å oppnå god lufting med et større kabinett? Mindre luftmotstand = lavere viftehastigheter? :) 

 

Den skjermen på hjul er jo bare utrolig stilig! :grin2:  

 

 

:)

 

jeg har fractal design 304 mini itx og kjøpte noctua vifter.

maskinen er ganske nære hodet når jeg ligger slengt i sofan og jeg hører ingenting.

hender ofte at jeg slår av maskinen når jeg skal bruke den fordi jeg tror den er av.

 

 

 

 

post-389336-0-37134600-1508281799_thumb.jpg

 

Nå er min litt voldsom, da, siden brettet mitt er ganske tungt og det må tåle at jeg lener meg på det og teleskoperer det ganske langt ut for å sitte komfortabelt.

 

men siden du har pc benk å jobbe med så blir jo ikke noe slikt nødvendig ;p

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...