Gå til innhold

Likestilling i kvinnelandslaget


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Jeg blir rett og slett flau over å være norsk og at kvinnene får like mye betalt som menn.

 

Dette vedtaket er det samme som å pisse på menn som får sine karrierer ødelagt fordi de ikke kan prestere på topp lenger.

 

Til og med jeg spiller bedre enn det der og jeg sluttet å spille på guttenivå. For en vits!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den videoen der var elendig og jeg har sett like ille greier på mannelandskamper. Få tak i litt bedre materiale og kanskje litt mindre oppbrukt musikk.

 

Skal det være så skal det være. Lik lønn for likt arbeid, uavhengig av kvalitet. Ikke det at vi kan si at mannelandslaget er et kvalitetsprodukt :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den videoen der var elendig og jeg har sett like ille greier på mannelandskamper. Få tak i litt bedre materiale og kanskje litt mindre oppbrukt musikk.

 

Skal det være så skal det være. Lik lønn for likt arbeid, uavhengig av kvalitet. Ikke det at vi kan si at mannelandslaget er et kvalitetsprodukt :whistle:

 

Hallo? Du vil aldri se det du ser i den videon hos menn, på lilleputtlag så ser du det, men ingen herredivisjon i hele Norge vil spille så dårlig. Det er et faktum at kvinnelandslaget taper 5-0 mot 13-14 årige gutter.

 

Og du har sett like ille på herrelandskamper? Hvor da? Hvor er beviset ditt?

 

Jeg sier det som jeg så på twitter angående dette, skal vi betale akkurat like mye for alle bøker i bokhandelen?

 

Og det er ikke likt arbeid, gi meg en uke med en fotball på kunstgresset og jeg går rett inn på kvinnelandslaget, tro meg.

Lenke til kommentar

Det er likt arbeid, fotball er arbeidet og de fotballerer akkurat som mennene. At de suger balle er irrelevant. Om noe så bør det være et insentiv om å få bedre spillere.

 

Poenget er at man ikke kan diskriminere med lønnen i arbeidslivet og selv om en arbeidstaker kanskje er dårligere enn en annen så skal de ha lik lønn for samme arbeid. Alternativet er å gi en person fyken og ansette en annen.

 

Det sier seg selv at landslaget må gå foran som et godt eksempel når det kommer til dette. Sport har stor påvirkningskraft så det er veldig fint at de bruker den :)

 

Edit; Beviser orker jeg ikke å finne nå da jeg ikke er så inni det at jeg kan huske eksakt hvem som spilte hvor og når. Får være måte på hvor mye tid jeg skal bruke for å bygge opp argumentet mitt så det blir fornuftig. Poenget står uansett hvor flinke eller dårlige mennene er.

Endret av Soseks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er likt arbeid, fotball er arbeidet og de fotballerer akkurat som mennene. At de suger balle er irrelevant. Om noe så bør det være et insentiv om å få bedre spillere.

 

Poenget er at man ikke kan diskriminere med lønnen i arbeidslivet og selv om en arbeidstaker kanskje er dårligere enn en annen så skal de ha lik lønn for samme arbeid. Alternativet er å gi en person fyken og ansette en annen.

 

Det sier seg selv at landslaget må gå foran som et godt eksempel når det kommer til dette. Sport har stor påvirkningskraft så det er veldig fint at de bruker den :)

 

Nei her tar du feil, hvis vi skal bruke den logikken alle steder der den prinsipielt skal brukes så vil hele samfunnet kapitulere.

 

Kan du forestille deg hva som ville skjedd hvis vi skal gi alle kokker i hele Norge samme lønn som Arne Brimi? Skal vi da supplementere med oljefondet da? Hvor lenge ville det vart?

Lenke til kommentar

Nå tror jeg du misforstår hele poenget og jeg tror heller ikke du helt har forstått hva lik lønn for likt arbeid betyr. At en bedrift gir de ansatte 100x så mye som en annen identisk bedrift gir sine bryter ikke lik lønn for likt arbeid prinsippet ;)

 

Det er ikke likt arbeid, interessen for kvinnefotball er ikke like god som herrefotball, derfor rettferdiggjør det ikke en lik lønn.

 

Og to kokker gjør akkurat samme arbeid, men det er forskjellig kvalitet på arbeidet, derfor kan ikke en billig restaurant gi høy lønn til kokken akkurat som et dårlig fotballag ikke kan gi høy lønn til sine spillere.

 

Det er sånn med alt arbeid i hele verden: produkt -> interesse

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Og to kokker gjør akkurat samme arbeid, men det er forskjellig kvalitet på arbeidet, derfor kan ikke en billig restaurant gi høy lønn til kokken akkurat som et dårlig fotballag ikke kan gi høy lønn til sine spillere.

Forskjellen er at de kokkene i eksemplet har forskjellig arbeidsgiver, fotballspillerne i Norge har samme arbeidsgiver.

 

Og det er ikke likt arbeid, gi meg en uke med en fotball på kunstgresset og jeg går rett inn på kvinnelandslaget, tro meg.

 

Det kan du si, men det er derfor vi har forskjellige klasser i idrett, bla kjønns klasser og vektklasser.

Du hadde sikkert knust mange av low-skill utøverne i Paralympic også.

Endret av Evelen!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og to kokker gjør akkurat samme arbeid, men det er forskjellig kvalitet på arbeidet, derfor kan ikke en billig restaurant gi høy lønn til kokken akkurat som et dårlig fotballag ikke kan gi høy lønn til sine spillere.

Forskjellen er at de kokkene i eksemplet har forskjellig arbeidsgiver, fotballspillerne i Norge har samme arbeidsgiver.

 

Og det er ikke likt arbeid, gi meg en uke med en fotball på kunstgresset og jeg går rett inn på kvinnelandslaget, tro meg.

 

Det kan du si, men det er derfor vi har forskjellige klasser i idrett, bla kjønns klasser og vektklasser.

Du hadde sikkert knust mange av low-skill utøverne i Paralympic også.

 

 

 

Det er ikke samme arbeidsgiver, for det er tilskuerne som betaler lønnen til både arbeidsgiver og spillere. Akkurat som kundene til restauranten betaler lønnen til arbeidsgiver og kokk. Uten tilskuere vil fotball dø ut og uten kunder vil restauranten dø ut, det er virkelig ikke så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar

 

 

Og to kokker gjør akkurat samme arbeid, men det er forskjellig kvalitet på arbeidet, derfor kan ikke en billig restaurant gi høy lønn til kokken akkurat som et dårlig fotballag ikke kan gi høy lønn til sine spillere.

Forskjellen er at de kokkene i eksemplet har forskjellig arbeidsgiver, fotballspillerne i Norge har samme arbeidsgiver.

 

Og det er ikke likt arbeid, gi meg en uke med en fotball på kunstgresset og jeg går rett inn på kvinnelandslaget, tro meg.

 

Det kan du si, men det er derfor vi har forskjellige klasser i idrett, bla kjønns klasser og vektklasser.

Du hadde sikkert knust mange av low-skill utøverne i Paralympic også.

 

 

 

Det er ikke samme arbeidsgiver, for det er tilskuerne som betaler lønnen til både arbeidsgiver og spillere. Akkurat som kundene til restauranten betaler lønnen til arbeidsgiver og kokk. Uten tilskuere vil fotball dø ut og uten kunder vil restauranten dø ut, det er virkelig ikke så vanskelig å forstå.

 

Fotballen blir vel for det meste betalt i subsidier av skattebetalerne.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og to kokker gjør akkurat samme arbeid, men det er forskjellig kvalitet på arbeidet, derfor kan ikke en billig restaurant gi høy lønn til kokken akkurat som et dårlig fotballag ikke kan gi høy lønn til sine spillere.

Forskjellen er at de kokkene i eksemplet har forskjellig arbeidsgiver, fotballspillerne i Norge har samme arbeidsgiver.

 

Og det er ikke likt arbeid, gi meg en uke med en fotball på kunstgresset og jeg går rett inn på kvinnelandslaget, tro meg.

 

Det kan du si, men det er derfor vi har forskjellige klasser i idrett, bla kjønns klasser og vektklasser.

Du hadde sikkert knust mange av low-skill utøverne i Paralympic også.

 

 

 

Det er ikke samme arbeidsgiver, for det er tilskuerne som betaler lønnen til både arbeidsgiver og spillere. Akkurat som kundene til restauranten betaler lønnen til arbeidsgiver og kokk. Uten tilskuere vil fotball dø ut og uten kunder vil restauranten dø ut, det er virkelig ikke så vanskelig å forstå.

 

Fotballen blir vel for det meste betalt i subsidier av skattebetalerne.

 

 

Ja og hva liker de å se på? Herrefotball, ikke kvinnefotball. Og ikke kom her og si at de fleste støtter kvinner og de i idretten, de sier det kanskje, men de mener det ikke. Kvinner klager over lav interesse, men kvinner flest ser på herrefotball.

Lenke til kommentar

Jeg føler at du kanskje lar et eller annet gå utover fotballdamene herr janbanan123. Er du trist fordi mennene suger balle og innbiller deg at de automagisk blir bedre hvis kvinnene får mindre lønn?

 

Skal vi snakke rettferdighet siden det er skattebetalerne som betaler lønna så burde vi ikke gi de lønn i det hele tatt. Det burde vært finansiert av donasjoner fra de som har interesse av å se på. Skal skatten min gå til fotball så forventer jeg at den blir delt ut rettferdig uavhengig av resultat og prestasjon.

 

Hva hvis de norske jentene plutselig blir verdensmestere? Er det greit da eller er det feil fordi de taper mot guttelag?

Lenke til kommentar

Vel, vi kan godt bare kalle det fotball og sende lagene våre basert på de internasjonale reglene så det kun er på papiret her hjemme at de ikke er definert etter kjønn. Hvordan stiller saken seg da?

 

da måtte kvinnene bli trekt ut til landslaget på samme kriterier som mennene, men i praksis vil aldri kvinner være på landslaget, ikke som reserve heller.

 

Det som faktisk er litt rart er at kvinner kan spille i samme liga som menn, men menn kan ikke spille i samme liga som kvinner.

 

Når man møter paradoks i den matematiske verden så betyr det at det ikke eksisterer en løsning, det vil si at det er umulig å ha rasjonelle argumenter for hvorfor kvinnelandslaget skal få like mye som herrelandslaget.

 

Du ser ikke mannlige modeller klage over at kvinnemodeller tjener mer enn de. 

 

Dette er snakk om matematikk, 1+1 = 2. 1+0,5 er ikke 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Soseks skrev (På 15.10.2017 den 19.40):

Det er likt arbeid, fotball er arbeidet og de fotballerer akkurat som mennene. At de suger balle er irrelevant. Om noe så bør det være et insentiv om å få bedre spillere.

 

Poenget er at man ikke kan diskriminere med lønnen i arbeidslivet og selv om en arbeidstaker kanskje er dårligere enn en annen så skal de ha lik lønn for samme arbeid. Alternativet er å gi en person fyken og ansette en annen.

 

Det sier seg selv at landslaget må gå foran som et godt eksempel når det kommer til dette. Sport har stor påvirkningskraft så det er veldig fint at de bruker den :)

 

Edit; Beviser orker jeg ikke å finne nå da jeg ikke er så inni det at jeg kan huske eksakt hvem som spilte hvor og når. Får være måte på hvor mye tid jeg skal bruke for å bygge opp argumentet mitt så det blir fornuftig. Poenget står uansett hvor flinke eller dårlige mennene er.

Sent svar. Men alt det du skriver her stemmer ikke med virkeligheten i det hele tatt.

Herrelandslaget drar inn mye, mye, mye mer i revenue enn hva damelandslaget gjør, helt ærlig så er damelandslaget ikke noe annet enn en stor utgiftspost for NFF.

Skal man følge din logikk, så skal en lagerarbeider på en eller annen IKEA sjappe tjene like mye som det direktøren av IKEA gjør - de jobber jo tross alt for samme selskap.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (4 timer siden):

Kvinner er ikke dårlige til å spille fotball. De spiller naturligvis annerledes enn det menn gjør grunnet fysikk. Det samme gjelder håndball. Og de blir oftere skadet enn menn grunnet forskjellige kropper.

Det er også stor forskjell på teknikk og taktiske vurderinger.

Men det er det i håndball også, uten at man har den samme forskjellen i popularitet der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...