Gå til innhold

Pilotløse fly – ja, takk! Eller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En automatisk bil kan jo bare stoppe hvis noe går galt.

Mid Atlantic i et fly med brann i de elektriske systemer vil gjøre stick and rudder-kunnskaper til det eneste som kan redde passasjerene. Et strømløst fly kan ikke fly av noen automatikk.

 

I ein automatisk bil må datamaskina også gjere nokon vurderingar. Heller ikkje i ein bil er det berre å høgge i bremsa uansett kva som skjer. Ein skal tross alt bremse ned på ein slik måte at det ikkje er bråbremsen som tek livet av passasjerane, derfor må bilen nødvendigvis ha mange meter med nedbremsing, og under denne nedbremsinga skal bilen helst holde seg på vegen og ikkje kollidere inn i hindringar.

 

 

Og ja eg er heilt enig i at kun ha autopilot dersom ein får brann vil være katastrofalt om det ikkje er backup system.

Men ein pilot vil også ha begrensa med handlingsrom dersom det oppstår brann i cockpiten. Sjølv med friskluftsmaske (og la oss hive på full brannbekledning også) så vil piloten i eit slikt scenario være kraftig forhindra på grunn av dårleg sikt og vanskeligheiter med å sjå instrumentpanelet.

 

Så dersom det oppstår brann så så kan eg ikkje sjå at det er nevneverdig stor forskjell på pilot og autopilot.

Den store forskjellen på kven som klarer å berge flyet ligg då i tilfeldigheitene. Ved ein brann som ikkje er kraftig nok til å brenne av elektriske kablar og datautstyr vil ein autopilot som kan flyge utan å ha sikt være det beste.

Og ved ein kraftig brann som øydelegg elektronikken, men som ikkje skadar piloten så vil piloten ha beste forutsettningane for å berge flyet.

Lenke til kommentar

Man må huske på at vi ikke prøver å lage noe feilfritt, men heller prøver å erstatte noe som allerede er upålitelig, nemlig mennesker. Om det så hadde vært slik at alt det elektriske, inkludert alle backup-systemer, skulle svikte, så vil dette trolig ta færre liv enn overarbeidde piloter som ikke sover.

Lenke til kommentar

 

Hva får deg til å tro at strøm er et problem?

Hvor mange flytimer har du i tung luftfart?

Elektrisk brann trener vi på stadig vekk.

Glem automatikken.

Den virker ikke da, men det kan være piloten som redder livet ditt.

 

 

Jeg er ikke interessert i disse appeal to authority argumentene dine. Hvor mye erfaring har du med automasjon, robotikk og kunstig intelligens?

 

Elektrisk brann kan også behandles automatisk. Det er ikke noe poeng i å glemme automatikken når automatikk fint kan fikse alle disse problemene du drar frem. Og igjen så står mennesker for 70% av flyulykker, så å lage noe som er bedre enn dette skal være mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei Gavekort.

Hvorfor falsk profil? Provokatør, eller troll?

Ingen tvil om at du har peiling på kunstig intelligens.

Men den behøver strøm, ikke sant.

Så hvis all strøm blir borte ved en elektrisk brwnn, hvordan går det da med den kunstige intelligensen din?

Da er det newton som styrer, og pilotene kan ta ned flyet med basic instrumenter og stick and rudder, som i første verdenskrig.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok teknologioptimistene er litt for, ja.... optimistiske når det kommer til pilotløse fly, samtidig som de åpenbart mangler kunnskap om hvordan rutefly opererer i dag. Å automatisere passasjerfly ligger mange tiår frem i tid, det er rett og slett altfor mye som må fornyes, utvikles, testes og sertifiseres både i lufta og på bakken før det blir en realitet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...