Gå til innhold

Det tok kun 24 timer å knekke kopibeskyttelsen til Middle-earth: Shadow of War


Anbefalte innlegg

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

 

Stjele? Tjaaa. Kanskje ikke, men man må vel innse at det blir litt som å snike seg inn på kino. Man får tilgang på noe som man egentlig skulle betale for.

Også likte du filmen så godt at du tok med deg vennegjengen for å se den en gang til. Hva skjer da rett økonomisk sett?

 

Sier ikke at piratkopiering er ok, men det å bevise at piratkopiering står for tap er vanskelig å bevise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

 

Å laste ned et digitalt produkt som i utgangspunktet har en verdi er tyveri. Dette kan ikke sammenlignes med å snike på kino. Da har ikke du produktet i ditt eierskap. Om du laster ned har du tatt eierskap på noe du ikke har betalt for. Så nei AtW dette er ikke to forskjellige ting.

 

http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Stjele&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

Lenke til kommentar

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Å laste ned et digitalt produkt som i utgangspunktet har en verdi er tyveri. Dette kan ikke sammenlignes med å snike på kino. Da har ikke du produktet i ditt eierskap. Om du laster ned har du tatt eierskap på noe du ikke har betalt for. Så nei AtW dette er ikke to forskjellige ting.

 

http://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=Stjele&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge

 

 

Fra leksikonet:

 

Tyveri, i straffeloven definert som den handling å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen (§ 321).

 

Å piratkopiere er ikke tyveri, like lite som voldtekt, mord, svindel osv er det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

 

Skjønner ikke hva du mener her? om du vil krangle på hvilke lovbestemmelse og ordlyd det skal brukes på det anser jeg deg som smållig, bruk av fremmedord gjør det ikke bedre.

 

Klart man kan putte det i kategorien Tyveri, selv om det sikkert i ordboken kan finnes mer passende beskrivelse.

Lenke til kommentar

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Skjønner ikke hva du mener her? om du vil krangle på hvilke lovbestemmelse og ordlyd det skal brukes på det anser jeg deg som smållig, bruk av fremmedord gjør det ikke bedre.

 

Klart man kan putte det i kategorien Tyveri, selv om det sikkert i ordboken kan finnes mer passende beskrivelse.

 

 

Det er smålig å bruke riktig ord? Mens det ikke er "smålig" å bruke feil ord da? Og hvilke fremmedord?

 

Kan man putte vold i kategorien "tyveri" også? Hva med å kjøre bil, er det "tyveri"? Det finnes sikkert mer passende beskrivelser, men hvorfor bruke de?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Ta Stardew Valley, for eksempel. Én fyr satt og jobbet med det i flere år. Det var et enormt arbeid han la inn i det, og det kostet enormt mye tid og krefter, for ikke å snakke om økonomisk. Så da spillet endelig kom ut, ble det spredt på piratsider omtrent fra dag én, og fyren satt igjen uten en krone for alt strevet. "Alle" er enige om at spillet er et mesterverk, men fyren som lagde det får ingenting igjen for det. Hvordan tror du han føler det nå?

 

Nå gikk det heldigvis ikke sånn med han, og han er godt i gang med neste prosjekt. Men det er realiteten når vi snakker om piratkopiering. Samme hva man kaller det, handler det om å ta ting som ikke er ditt, og drite i å betale for det. Det får enorme konsekvenser - inkludert for deg selv, når du sitter der med always online osv. Når man leser om utviklere som går konkurs er det lett å tenke huffda, det var kjipt. Men det er også lett å glemme at dette er folk som har jobbet i årevis med noe de er svært engasjerte med, og nå sitter de der plutselig uten jobb. Og du klarer likevel å forsvare piratkopiering?

For det første er det ingen her som har forsvart piratkopiering, bare påpekt at det ikke er å stjele. At det ikke er å stjele er, som det også har blitt påpekt, ikke et argument for at det er greit.

 

Så til fantasihistorien din… Det er veldig liten sammenheng mellom piratkopiering og salg eller mangel på salg. Bransjens påstand om at hver piratkopi er et tapt salg er rett og slett feil.

 

Dette er forøvrig heller ikke et forsvar for piratkopiering.

???

 

At hver piratkopiering er tapt salg stemmer ikke, da ikke alle ville vurdert det som verdt det å kjøpe det om det i utgangspunktet ikke var mulig å laste ned gratis. men om det ikke var tilgjengelig i det hele tatt på noen annen måte enn å kjøpe det så jo, det er jo klinkende klart det fører til tapte inntekter. går ikke ann å diskutere dette på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

 

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Skjønner ikke hva du mener her? om du vil krangle på hvilke lovbestemmelse og ordlyd det skal brukes på det anser jeg deg som smållig, bruk av fremmedord gjør det ikke bedre.

 

Klart man kan putte det i kategorien Tyveri, selv om det sikkert i ordboken kan finnes mer passende beskrivelse.

 

 

Det er smålig å bruke riktig ord? Mens det ikke er "smålig" å bruke feil ord da? Og hvilke fremmedord?

 

Kan man putte vold i kategorien "tyveri" også? Hva med å kjøre bil, er det "tyveri"? Det finnes sikkert mer passende beskrivelser, men hvorfor bruke de?

 

AtW

Til forskjell fra deg trenger jeg ikke å være pinlig korrekt på internett for å føle meg bedre.

 

Du kan jo alvorlig ikke sitte her å sammenligne piratkopiering/tyveri med mord/tyveri. Det er jo ikke i samme solsystem engang.

Lenke til kommentar

 

 

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Skjønner ikke hva du mener her? om du vil krangle på hvilke lovbestemmelse og ordlyd det skal brukes på det anser jeg deg som smållig, bruk av fremmedord gjør det ikke bedre.

 

Klart man kan putte det i kategorien Tyveri, selv om det sikkert i ordboken kan finnes mer passende beskrivelse.

 

 

Det er smålig å bruke riktig ord? Mens det ikke er "smålig" å bruke feil ord da? Og hvilke fremmedord?

 

Kan man putte vold i kategorien "tyveri" også? Hva med å kjøre bil, er det "tyveri"? Det finnes sikkert mer passende beskrivelser, men hvorfor bruke de?

 

AtW

Til forskjell fra deg trenger jeg ikke å være pinlig korrekt på internett for å føle meg bedre.

 

Du kan jo alvorlig ikke sitte her å sammenligne piratkopiering/tyveri med mord/tyveri. Det er jo ikke i samme solsystem engang.

 

 

Jeg foretrekker å være korrekt når jeg kan, jeg anbefaler deg det samme. Det er lite å tjene på å være ukorrekt. Og det er ihvertfall lite å tjene på å mene det er "smålig" å være korrekt. Å bruke riktig begrep letter kommunikasjon og diskusjon.

 

Så du er faktisk opptatt av å bruke korrekt begrep? Godt å høre.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot.

 

Nei, det er det ikke, det er to forskjellige ting, hvorfor insisterer så mange på denne feilaktige banaliseringen?

 

AtW

Skjønner ikke hva du mener her? om du vil krangle på hvilke lovbestemmelse og ordlyd det skal brukes på det anser jeg deg som smållig, bruk av fremmedord gjør det ikke bedre.

 

Klart man kan putte det i kategorien Tyveri, selv om det sikkert i ordboken kan finnes mer passende beskrivelse.

 

 

Det er smålig å bruke riktig ord? Mens det ikke er "smålig" å bruke feil ord da? Og hvilke fremmedord?

 

Kan man putte vold i kategorien "tyveri" også? Hva med å kjøre bil, er det "tyveri"? Det finnes sikkert mer passende beskrivelser, men hvorfor bruke de?

 

AtW

Til forskjell fra deg trenger jeg ikke å være pinlig korrekt på internett for å føle meg bedre.

 

Du kan jo alvorlig ikke sitte her å sammenligne piratkopiering/tyveri med mord/tyveri. Det er jo ikke i samme solsystem engang.

 

 

Jeg foretrekker å være korrekt når jeg kan, jeg anbefaler deg det samme. Det er lite å tjene på å være ukorrekt. Og det er ihvertfall lite å tjene på å mene det er "smålig" å være korrekt. Å bruke riktig begrep letter kommunikasjon og diskusjon.

 

Så du er faktisk opptatt av å bruke korrekt begrep? Godt å høre.

 

AtW

Humor på internett har du ihvertfall.

Nesten like morsomt som å prøve å maskere et forsvar av piratkopiering med setningen "dette er ikke forsvar av piratkopiering" og heller vri det over på hvilke ord de valgte.

 

eller å signere forumposter i 2017.

Lenke til kommentar

"You wouldn't steal a car, would you?"

Fuck yeah I would. If I could look at the car and print my own car and the person who owned the car got to keep the car :tease:

 

Det er feil å kalle det tyveri. Det er også feil å kalle det piratvirksomhet. Det er ulisensiert kopiering og bruk. Noe bedrifter, inkludert de som lager programvare, også driver med hver dag. Det er ikke så enkelt som at èn nedlasting tilsvarer ett salg, langt mindre av full verdi med moms osv.

 

Intellektuelle rettigheter og patenter står i dag mer i veien for utvikling enn de bidrar med, og lovene som regjerer dem er latterlige, åpenbart skrever av lobbyister, oversatt til norsk, og så limt direkte inn i Norges Lover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tyveri,er i straffeloven definert som den handling å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, med forsett om å skaffe seg selv eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen. Altsåper definisjon så kan pirarkopiering og å stikke av fra regningen gå under tyveri.

 

Nei, det kan det ikke. Tyveri er å borta en gjenstand, det gjør du ikke når du kopierer eller stikker av fra regninga.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tyveri,er i straffeloven definert som den handling å bortta en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen, med forsett om å skaffe seg selv eller andre en uberettiget vinning ved tilegnelsen. Altsåper definisjon så kan pirarkopiering og å stikke av fra regningen gå under tyveri.

Å stikke av fra en regning er bedrageri, og i akkurat ditt innlegg sikter du til å stikke av fra regningen på en restaurant. Det er ikke tyveri :)

Lenke til kommentar

Som vanlig så ender slike diskusjoner i akkurat det vi ser her; semantikk. Gudskjelov er loven blind og bryr seg ikke om stråmansargumentasjon som "det kan ikke settes likhetstegn ved stjeling og piratkopiering". Piratkopierer du så bryter du loven og kan bli holdt ansvarlig og straffet etter strafferammene som ligger i åndsverkloven. Akkurat som ved stjeling så kan du bli holdt ansvarlig og straffet etter strafferammene som ligger i straffeloven.

 

Hvis du ikke ser at det, prinsipielt, kan settes likhetstegn mellom stjeling og piratkopiering så lever jeg fint med det. Lovbrudd = reaksjon.

Lenke til kommentar

Som vanlig så ender slike diskusjoner i akkurat det vi ser her; semantikk. Gudskjelov er loven blind og bryr seg ikke om stråmansargumentasjon som "det kan ikke settes likhetstegn ved stjeling og piratkopiering". Piratkopierer du så bryter du loven og kan bli holdt ansvarlig og straffet etter strafferammene som ligger i åndsverkloven. Akkurat som ved stjeling så kan du bli holdt ansvarlig og straffet etter strafferammene som ligger i straffeloven.

 

Hvis du ikke ser at det, prinsipielt, kan settes likhetstegn mellom stjeling og piratkopiering så lever jeg fint med det. Lovbrudd = reaksjon.

 

Ganske fantastisk å kalle det stråmannsargumentasjon når det er du som kommer med stråmannsargumentasjonen, nemlig "ikke tyveri er det samme som ikke lovbrudd". Hvem er det som har sagt det?

 

Piratkopiering er ikke tyveri, mord er ikke tyveri.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig så ender slike diskusjoner i akkurat det vi ser her; semantikk. Gudskjelov er loven blind og bryr seg ikke om stråmansargumentasjon som "det kan ikke settes likhetstegn ved stjeling og piratkopiering". Piratkopierer du så bryter du loven og kan bli holdt ansvarlig og straffet etter strafferammene som ligger i åndsverkloven. Akkurat som ved stjeling så kan du bli holdt ansvarlig og straffet etter strafferammene som ligger i straffeloven.

 

Hvis du ikke ser at det, prinsipielt, kan settes likhetstegn mellom stjeling og piratkopiering så lever jeg fint med det. Lovbrudd = reaksjon.

Forskjellen ligg i at forskjellige forbrytelsar har forskjellig straff utifrå alvorligheitsgrad.

 

Nedlasting er ikkje tjuveri berre fordi det i ein svart/kvit verden ser likt ut.

 

Sjølv om piratkopiering kjennes ut som eit slag i ansiktet for utviklaren, så betyr ikkje det at nedlastaren er ein voldsmann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...