Jump to content
Alf Ivar

Skifte av reg.reim samtidig som vannpumpe

Recommended Posts

Selv om det ikke var lenge siden den var byttet sist så er det ingen dum idé å bare bytte den på nytt når jobben likevel skal gjøres. Selve reimen er ikke særlig dyr (verkstedet kan dog finne på å overprise denne delen). Er vel bare å spørre dem om å gjøre det mens de først er i gang.

• Like 2

Jeg skiftet vannpumpe, skal selge bilen, og får spørsmål om registerreim er skiftet samtidig. Det er en nyere bil v

Får sjekke i morgen. Bare litt gira når salget kanskje går i boks ?

Det er ikke alle biler som har vannpumpe som dras av registerreimen. Men de fleste som har vannpumpe som går på registerreimen anbefaler å bytte pumpen samtidig som reim og diverse hjul. På enkelte biler følger vannpumpen "alltid" med når man kjøper registerreimsett.
Så det hele er veldig individuelt. Noen har vannpumpe som varer hele bilens levetid, mens andre "må" byttes i.f.m registerreimen.
Hvilken bil/motor er det snakk om?

Hver gang det skal skiftes vannpumpe, så lønner det seg å skifte register reimen.

Altså, for å komme til vannpumpe så må reimen av uansett.

Det burde da ikke påløpe noe ekstra kostnader ettersom reima skal av og på pga. vannpumpe.

Rett meg om jeg tar feil, ekstra kostnaden må bli selve reimen da.

Hver gang det skal skiftes vannpumpe, så lønner det seg å skifte register reimen.

Det burde da ikke påløpe noe ekstra kostnader ettersom reima skal av og på pga. vannpumpe.

Ja, ekstrakostnaden skal ikke bli noe videre mer enn selve prisen på reimen. Fremdeles forutsatt at reimen driver vannpumpen. Ikke alle biler som har den løsningen. "Digitalstyrt vannpumpe" er en ukjent verden for meg.

• Like 1

Ja, ekstrakostnaden skal ikke bli noe videre mer enn selve prisen på reimen. Fremdeles forutsatt at reimen driver vannpumpen. Ikke alle biler som har den løsningen. "Digitalstyrt vannpumpe" er en ukjent verden for meg.

Ja, mulig de driver hver for seg ettersom det er digitalstyrt vannpumpe, med andre ord: Reima driver ikke den.

Nytt for meg også, må google litt rundt for å undersøke om dette stemmer. 

Edit: Hadde vært litt fint med litt mer info enn bare Skoda Octavia, regner med det er:

Skoda Octavia 2014 modell

Edited by funkweb

motor.jpg

Regner med de fleste motorene er f.eks WV motor, f.eks: 1.2 - 1.6 - 2.0 TDi

Som bilde viser, så er det faktisk belte som driver vannpumpen.

Dette er kun illustrasjon og ikke fakta, dette må jeg google mer om.

Er det elektrisk vannpumpe så ser det ikke ut som belte driver den.

Dette er 1.8 - 2.0 VW elektrisk pumpe:

vw-1-8t-2-0t-engine-cooling-water-pump-a

Uansett, jeg vil anta at beltet må ut likevel for å komme til vannpumpen.

Du må nesten høre med dem.

Takk for alle innspill. Snakket med verkstedet som forteller at normalt vil ikke reg.reim bli skiftet, men det ble likevel gjort det i dette tilfellet da reima hadde ligget og badet i kjølevæske og ikke så bra ut. Den har ellers et intervall på 210.000 km.

• Like 1