Jump to content
Kurt Lekanger

Intels nye brikke skal være et gjennombrudd innenfor kvantedatamaskiner

Recommended Posts

Derfor er millikelvin den størrelsen som man her enklere forstår, gitt at man vet hvor mye 0 grader Kelvin er, og gitt at man vet hva SI-prefikset milli står for. La meg oversette størrelsen til Kelvin:

 

20 millikelvin (mK) = 0,02 kelvin (K)

 

Fikk denne siden som svar når jeg googlet millikelvin  :p artig

https://www.oxford-instruments.com/products/cryogenic-and-superconducting-magnet-research-tool/systems-for-millikelvin-temperatures

Edited by G
  • Like 4

Share this post


Link to post
Annonse

 

250 ganger kaldere enn temperaturen i verdensrommet. What!!!

 

Enig i reaksjonen din. Mye hadde vært på på plass om man skrev "..til sammenligning er det 250 ganger varmere i verdensrommet".

Enig i at det er litt klønete formulert, men det er altså slik Intel beskriver det: «This fragility requires them to operate at about 20 millikelvin – 250 times colder than deep space.»

Share this post


Link to post

En svært merkelig ordlegging:

"20 millikelvin, som er 250 ganger kaldere enn temperaturen i verdensrommet."

Joda, jeg skjønner, men det er bedre måter å ordlegge seg på.

Temperaturen i rommet ligger ca 3 grader over det absolutte nullpunkt, -273,15°C (0 Kelvin)

Share this post


Link to post

temperatur på rundt 20 millikelvin, som er 250 ganger kaldere enn temperaturen i verdensrommet.

Bra at det ikke var bare meg som reagerte på den utydelige sammenlikningen. Hadde vært bedre å skrive "20 mK , rett overfor den absolutte nullpunktet" (= -273.13 C)

 

Det er et ingeniørmessig bragd i å ha et så god temperaturkontroll. Nå ble jeg nysgjerrig på det laveste temperaturet brikken kan brukes på...

 

Jeg ser at medier har et fysikk-/matte-fobi, utledet fra National Geographic (eller hva det nå heter), og jeg merker at en føler seg helt idiot etter å ha sett sånne programmer med fiktive måleenheter som fotballbane.

 

Ved å unngå standardiserte måleenheter får folk ikke et dypere forståelse av SI-systemet og det vil overføres til barna.

 

(takk til 'G' for wikilinken SI-systemet, sånt burde skrives ut og deles ut til barn istedenfor godterier!)

  • Like 3

Share this post


Link to post

 

(takk til 'G' for wikilinken SI-systemet, sånt burde skrives ut og deles ut til barn istedenfor godterier!)

 

"Jaja gutten min, nå er det endelig lørdag. Ta med deg SI-tabellen din du så setter vi oss foran peisen og koser oss"

HAHAHAHa, tror jeg dauer :D :D :D

  • Like 5

Share this post


Link to post

Longshot her, men mistenker at det systemet der koster litt kronasjer. 

 

Finnes det noen muligheter for å konvertere om den beregningshastigheten der til klassiske Ghz? (Eller til SI-systemet  :dribble: )

Share this post


Link to post

Kvantemaskiner har vel ikke så veldig stor kapasitet regnet i antall operasjoner. Det er mer kompleksiteten av operasjonen som er styrken. Problemer vi i dag bare kan brute force kan kvantemaskiner i noen tilfeller løse i en eneste operasjon slik jeg har forstått det. Disse problemene kalles vel gjerne NP-complete og NP-hard. Eksempler er type faktorisering av tall og travelig salesman problemet. Faktorisering av tall er til eksempel problemet som skal løses når en knekker PKI. Der er det to store primtall som er multiplisert og problemet er å finne disse to tallene. Det er veldig enkelt hvis du vet det ene tallet, men ekstremt mye jobb hvis du ikke vet noen av dem. Travelig sales man består i å finne korteste reiserute mellom et antall punkter når du er innom alle punktene nøyaktig en gang. Kvantemaskiner er antatt å bli veldig god på å løse slike problemer. Kraften ligger imidlertid i antall qbits ikke i frekvensen. Fordi antall qbits begrenser størrelsen på problemet som kan løses.

 

PS er ingen ekspert på området, men som de sier er den beste måten å finne korrekt svar på Internett ikke å stille et spørsmål, men å gi feil svar. Så får vi se. :)

Edited by Anders Jensen
  • Like 1

Share this post


Link to post

Er det jeg som misforstår noe? Jeg får 0,020 K til å være 135 ganger mindre enn temperaturen i verdensrommet, ca. 2,7 K. Skal Intel oppnå en temperatur som er 250 ganger kaldere enn i verdensrommet, så må de havne på 0,0108 K.

Share this post


Link to post

Er det jeg som misforstår noe? Jeg får 0,020 K til å være 135 ganger mindre enn temperaturen i verdensrommet, ca. 2,7 K. Skal Intel oppnå en temperatur som er 250 ganger kaldere enn i verdensrommet, så må de havne på 0,0108 K.

 

Hvis temperaturen er 5 K i verdensrommet, så er jeg enig i at 0,020 K er 250 ganger kaldere. Hva er da det riktige?

Share this post


Link to post
Guest Slettet-376f9

Det er ikke noe som heter x ganger mindre enn y. Det heter y/x. Faen heller.

Share this post


Link to post

Hvis romtemperaturen er 2700 mK, og tempen på dette 20 mK, så blir romtemperaturen 135 ganger varmere. Eventuelt kan man si at 20 mK er 0,74% av temperaturen i rommet.

Share this post


Link to post

48dB kaldere enn i verdensrommet. Sånn, da var det klart for alle.

 

Haha :)

 

Bare at det egentlig er 24 dB (om man ikke av en eller annen grunn regner med temperaturen i andre).

 

AtW

Share this post


Link to post

 

 

 

(takk til 'G' for wikilinken SI-systemet, sånt burde skrives ut og deles ut til barn istedenfor godterier!)

 

"Jaja gutten min, nå er det endelig lørdag. Ta med deg SI-tabellen din du så setter vi oss foran peisen og koser oss"

HAHAHAHa, tror jeg dauer :D :D :D

 

Jo, sant at sånn info fort kan bli litt kjedelig. Men det kommer an på hvor fantasifull man er, og på fortellerstil. Du kan lage et praktisk eksempel for å vise at det er 1000 av en hel måleenhet. Er jo ikke verre en å starte med meteren, som er rimelig enkel å visualisere. Kan ta det i milliliter også. Også har "barnet" lært at milli kan brukes om ganske mye annet rart, til og med temperatur  ;)

 

En liten "hvem som raskest kan måle opp 20 av 1000"-leken eller hvordan pokker man skal gjøre ting noe mer interessant, ja den får en "marsipanstang" eller hva nå ungen måtte like. Så kan du gi vinneren i omgang en et lite tidsmessig forsinket start, så de andre tregere også har sjansen å vinne. Så kan du forklare kort i forkant og i noe i etterkant om betydning. Kanskje det glir inn da? Tror at en 5-6 åring vil overraske barnehage/skole litt om slikt har glidd inn tidlig.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...