Gå til innhold

Intels nye brikke skal være et gjennombrudd innenfor kvantedatamaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Derfor er millikelvin den størrelsen som man her enklere forstår, gitt at man vet hvor mye 0 grader Kelvin er, og gitt at man vet hva SI-prefikset milli står for. La meg oversette størrelsen til Kelvin:

 

20 millikelvin (mK) = 0,02 kelvin (K)

 

Fikk denne siden som svar når jeg googlet millikelvin  :p artig

https://www.oxford-instruments.com/products/cryogenic-and-superconducting-magnet-research-tool/systems-for-millikelvin-temperatures

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

250 ganger kaldere enn temperaturen i verdensrommet. What!!!

 

Enig i reaksjonen din. Mye hadde vært på på plass om man skrev "..til sammenligning er det 250 ganger varmere i verdensrommet".

Enig i at det er litt klønete formulert, men det er altså slik Intel beskriver det: «This fragility requires them to operate at about 20 millikelvin – 250 times colder than deep space.»

Lenke til kommentar

temperatur på rundt 20 millikelvin, som er 250 ganger kaldere enn temperaturen i verdensrommet.

Bra at det ikke var bare meg som reagerte på den utydelige sammenlikningen. Hadde vært bedre å skrive "20 mK , rett overfor den absolutte nullpunktet" (= -273.13 C)

 

Det er et ingeniørmessig bragd i å ha et så god temperaturkontroll. Nå ble jeg nysgjerrig på det laveste temperaturet brikken kan brukes på...

 

Jeg ser at medier har et fysikk-/matte-fobi, utledet fra National Geographic (eller hva det nå heter), og jeg merker at en føler seg helt idiot etter å ha sett sånne programmer med fiktive måleenheter som fotballbane.

 

Ved å unngå standardiserte måleenheter får folk ikke et dypere forståelse av SI-systemet og det vil overføres til barna.

 

(takk til 'G' for wikilinken SI-systemet, sånt burde skrives ut og deles ut til barn istedenfor godterier!)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kvantemaskiner har vel ikke så veldig stor kapasitet regnet i antall operasjoner. Det er mer kompleksiteten av operasjonen som er styrken. Problemer vi i dag bare kan brute force kan kvantemaskiner i noen tilfeller løse i en eneste operasjon slik jeg har forstått det. Disse problemene kalles vel gjerne NP-complete og NP-hard. Eksempler er type faktorisering av tall og travelig salesman problemet. Faktorisering av tall er til eksempel problemet som skal løses når en knekker PKI. Der er det to store primtall som er multiplisert og problemet er å finne disse to tallene. Det er veldig enkelt hvis du vet det ene tallet, men ekstremt mye jobb hvis du ikke vet noen av dem. Travelig sales man består i å finne korteste reiserute mellom et antall punkter når du er innom alle punktene nøyaktig en gang. Kvantemaskiner er antatt å bli veldig god på å løse slike problemer. Kraften ligger imidlertid i antall qbits ikke i frekvensen. Fordi antall qbits begrenser størrelsen på problemet som kan løses.

 

PS er ingen ekspert på området, men som de sier er den beste måten å finne korrekt svar på Internett ikke å stille et spørsmål, men å gi feil svar. Så får vi se. :)

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det jeg som misforstår noe? Jeg får 0,020 K til å være 135 ganger mindre enn temperaturen i verdensrommet, ca. 2,7 K. Skal Intel oppnå en temperatur som er 250 ganger kaldere enn i verdensrommet, så må de havne på 0,0108 K.

 

Hvis temperaturen er 5 K i verdensrommet, så er jeg enig i at 0,020 K er 250 ganger kaldere. Hva er da det riktige?
Lenke til kommentar

 

 

 

(takk til 'G' for wikilinken SI-systemet, sånt burde skrives ut og deles ut til barn istedenfor godterier!)

 

"Jaja gutten min, nå er det endelig lørdag. Ta med deg SI-tabellen din du så setter vi oss foran peisen og koser oss"

HAHAHAHa, tror jeg dauer :D :D :D

 

Jo, sant at sånn info fort kan bli litt kjedelig. Men det kommer an på hvor fantasifull man er, og på fortellerstil. Du kan lage et praktisk eksempel for å vise at det er 1000 av en hel måleenhet. Er jo ikke verre en å starte med meteren, som er rimelig enkel å visualisere. Kan ta det i milliliter også. Også har "barnet" lært at milli kan brukes om ganske mye annet rart, til og med temperatur  ;)

 

En liten "hvem som raskest kan måle opp 20 av 1000"-leken eller hvordan pokker man skal gjøre ting noe mer interessant, ja den får en "marsipanstang" eller hva nå ungen måtte like. Så kan du gi vinneren i omgang en et lite tidsmessig forsinket start, så de andre tregere også har sjansen å vinne. Så kan du forklare kort i forkant og i noe i etterkant om betydning. Kanskje det glir inn da? Tror at en 5-6 åring vil overraske barnehage/skole litt om slikt har glidd inn tidlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...