Gå til innhold

Beste tursekk - Str. HÅNDBAGASJE?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg ser etter en ny sekk, for å reise jorda rundt, med kun håndbagasje på fly.

Kriterier (i synkende viktighetsgrad):
1. Mulig å komprimere =/< 55cm x 35cm x 20cm

2. God ryggstøtte + bred (og gjerne polstret) hoftereim

3. Se alminnelig ut (IKKE sekk som skriker DYRT UTSTYR!)

4. God ventilasjon mellom rygg og sekk

5. Holdbarhet/kvalitet

6. Smarte løsninger for organisering (eks. kan åpnes som koffert, tekniske lommer for kabler, osv.)
7. Tyverisikring
 

Har trålet internett så godt jeg kan, og finner bare den ene annonsen etter den andre, av "den perfekte reisesekken".
Mitt største problem er at veldig få brukeromtaler av disse "perfekte reisesekkene" diskuterer #2 på lista mi, nemlig hvor godt de fungerer som...RYGGSEKK! :ohmy: 
Jeg er svært lite interessert i å bære rundt på en koffert med bærereimer :nei: 

Nå ser jeg på Oakley Kitchen Sink. Leser veldig mye bra om denne sekken, men er redd den kan se litt for "fancy" ut (= yndet mål for tyver). Til tross for ganske brede hoftereimer, er jeg ikke helt overbevist hvor god sekken er å bære med 8-10kg, 7-8 timer opp i fjellsida.

Noen som har noen personlige favoritter og/eller klør i Google-fingrene? :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digger organiseringa av begge de sekkene (#6 på lista mi) :w00t: , men ingen av de har verken brede hofte-reimer eller stiv/god støtte for (kors)rygg (#3) :hm: 

Jeg liker å reise dit andre ikke vil. Kan ikke fordra turister og elsker fremmede kulturer. Unngår byer som pesten. 
Når man krabber gjennom gjørmete jungelbunn, klatrer en lokal hellig vulkan, eller vandrer i urgamle teigaskoger så blir bærekomfort med 10 kg oppakning (maks kg håndbagasje hos de fleste flyselskaper) over lengre avstander, og gjerne iført minimalt med klær, mer viktig enn til og fra skolen/jobb.

Med "tyverisikring" mener jeg løsninger som f.eks. FlakSack og PacSafe prøver på :ph34r: 

 

Lenke til kommentar

Kom over denne Kelty-sekken nå: https://www.kelty.com/ruckus-roll-top/
Størrelse: 51 x 25 x 23 cm

Ser ut som den er lett å komprimere, om flyselskapet er ekstra sure en dag :) 

Stort pluss for tykke og gode hoftereimer, god ryggstøtte (tydelig at det er en tursekk), og det smarte rullelokket (både praktisk og tyverisikring)! :w00t:
 

Kelty Ruckus Roll Top er foreløpig favoritten. 

Noen andre forslag, som kanskje matcher prioriteringslista enda bedre? :dremel:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

Bruker selv Osprey Farpoint (40 liter) og er veldig fornøyd.

 

1. Den er laget for å gå innenfor krav til håndbaggasje, så skal være problemfri å reise med

2. Har hoftereim og bryststropp, selv synes jeg den har vært god å gå med og brukt den masse, men anbefaler deg selvfølgelig å prøve selv da vi alle er forskjellige.

3. "Alle" har Osprey i disse dager, så du skiller deg neppe ut

4. Nja, denne er nok ikke suveren på lufting.

5. Osprey er kjent for god kvalitet, har selv dratt med sekkene deres rundt 6 kontinenter i måndesvis og aldri hatt problemer

6. Ingenting revolusjonerende med denne sekken, men den er praktisk innredet.

7. Mulighet for å låse hovedlommen med hengelås.

 

Til jorden rundt brukte jeg selv Osprey Wayfarer. Den er ikke i håndbagasjestørrelse, men har fordelen at du får storsekk + daypack som kan klipses på. Kunne derfor sjekke inn storsekken, bruke daypack på flyet og ved landing klipset jeg de sammen og bar kun rundt på én sekk. Storsekken har også mulighet for å gjemme reimer inni et trekk sånn at det ikke henger seg fast i noe under transport. Usikker på om den sekken passer deg siden du ber om noe som passer håndbagasje, men tenkte det var verdt å nevne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bruker selv Osprey Farpoint (40 liter) og er veldig fornøyd.

 

1. Den er laget for å gå innenfor krav til håndbaggasje, så skal være problemfri å reise med

2. Har hoftereim og bryststropp, selv synes jeg den har vært god å gå med og brukt den masse, men anbefaler deg selvfølgelig å prøve selv da vi alle er forskjellige.

3. "Alle" har Osprey i disse dager, så du skiller deg neppe ut

4. Nja, denne er nok ikke suveren på lufting.

5. Osprey er kjent for god kvalitet, har selv dratt med sekkene deres rundt 6 kontinenter i måndesvis og aldri hatt problemer

6. Ingenting revolusjonerende med denne sekken, men den er praktisk innredet.

7. Mulighet for å låse hovedlommen med hengelås.

 

Til jorden rundt brukte jeg selv Osprey Wayfarer. Den er ikke i håndbagasjestørrelse, men har fordelen at du får storsekk + daypack som kan klipses på. Kunne derfor sjekke inn storsekken, bruke daypack på flyet og ved landing klipset jeg de sammen og bar kun rundt på én sekk. Storsekken har også mulighet for å gjemme reimer inni et trekk sånn at det ikke henger seg fast i noe under transport. Usikker på om den sekken passer deg siden du ber om noe som passer håndbagasje, men tenkte det var verdt å nevne.

Kelty Ruckus ser ut til å ha et mye bedre bæresystem, men den får noen riper i lakken av flere brukere pga. dårlig holdbarhet.

 

Ser nå på Osprey Farpoint 40 (53,3cm høy) og Osprey Porter 30 (50,8cm høy). 

 

Etter det jeg kan lese på nettet så virker Farpoint 40 til å ha et rammesystem for å flytte belastning fra skuldrene til hoftebeltet (som en ordentlig tursekk skal), men finner ikke noe sånn om Porter 30?

Har Porter 30 samme system?

 

Kan toppen av Farpoint 40 bøyes/brettes for å passe i en 50cm høy carry-on grense (Quatar Airlines)?

Ellers så virker det som om Farpoint 40 blir godkjent som håndbagasje av alle andre Europeiske flyselskap, utenom WizzAir (såklart).

 

Det andre jeg liker bedre med Porter 30 er at laptop sleeve er inn mot ryggen, og ikke i ytterlomma (press fra hovedrommet kan bøye laptoppen) som i Farpoint 40.

 

Noen tanker? :)

Lenke til kommentar

Skal gå fotturer på Kapp Verde i slutten av november og var derfor på jakt etter en tursekk som kunne gå som håndbagasje og samtidig være god nok til lange dagsturer. 

 

Kom over denne i går og bestemte meg med en gang for å slå til. Sekken er lett (1 kg), har ryggstøtte (54 cm høy) og magebeltet gav bra støtte. Skal bli spennende å se hvordan det funker i praksis.

 

https://www.bergans.com/catalog/gear/backpacks/hiking-packs/Helium-40

Endret av Jan-E
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Har brukt denne en del på skogstur, men ikke til reising da. Den er rimelig, kan stroppes med alt mulig, har hoftereimer og er komfortabel å ha på. "Ca 51x29x28 cm", står det på nettsiden, og har du lite i den kan du stramme til og få den flat og fin. Lite justeringsmuligheter i skulderreimene er det eneste jeg har å utsette på den. 

https://www.utstyrskontroll.no/products/us-assault-pack-large8

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NvO6MF

 

Bruker selv Osprey Farpoint (40 liter) og er veldig fornøyd.

 

1. Den er laget for å gå innenfor krav til håndbaggasje, så skal være problemfri å reise med

2. Har hoftereim og bryststropp, selv synes jeg den har vært god å gå med og brukt den masse, men anbefaler deg selvfølgelig å prøve selv da vi alle er forskjellige.

3. "Alle" har Osprey i disse dager, så du skiller deg neppe ut

4. Nja, denne er nok ikke suveren på lufting.

5. Osprey er kjent for god kvalitet, har selv dratt med sekkene deres rundt 6 kontinenter i måndesvis og aldri hatt problemer

6. Ingenting revolusjonerende med denne sekken, men den er praktisk innredet.

7. Mulighet for å låse hovedlommen med hengelås.

 

Til jorden rundt brukte jeg selv Osprey Wayfarer. Den er ikke i håndbagasjestørrelse, men har fordelen at du får storsekk + daypack som kan klipses på. Kunne derfor sjekke inn storsekken, bruke daypack på flyet og ved landing klipset jeg de sammen og bar kun rundt på én sekk. Storsekken har også mulighet for å gjemme reimer inni et trekk sånn at det ikke henger seg fast i noe under transport. Usikker på om den sekken passer deg siden du ber om noe som passer håndbagasje, men tenkte det var verdt å nevne.

Kelty Ruckus ser ut til å ha et mye bedre bæresystem, men den får noen riper i lakken av flere brukere pga. dårlig holdbarhet.

 

Ser nå på Osprey Farpoint 40 (53,3cm høy) og Osprey Porter 30 (50,8cm høy). 

 

Etter det jeg kan lese på nettet så virker Farpoint 40 til å ha et rammesystem for å flytte belastning fra skuldrene til hoftebeltet (som en ordentlig tursekk skal), men finner ikke noe sånn om Porter 30?

Har Porter 30 samme system?

 

Kan toppen av Farpoint 40 bøyes/brettes for å passe i en 50cm høy carry-on grense (Quatar Airlines)?

Ellers så virker det som om Farpoint 40 blir godkjent som håndbagasje av alle andre Europeiske flyselskap, utenom WizzAir (såklart).

 

Det andre jeg liker bedre med Porter 30 er at laptop sleeve er inn mot ryggen, og ikke i ytterlomma (press fra hovedrommet kan bøye laptoppen) som i Farpoint 40.

 

Noen tanker? :)

 

 

Har ikke er faring med Porter 30 selv, men ved å se på bildene på nettet så virker det som den er mindre stiv i ryggen, så jeg vil gjette at Farpoint 40 er litt bedre å gå med. Men det er jo noe du lett kan bedømme ved å prøve begge to :-) 

 

Farpoint 40 er ganske stiv, så du klarer nok å presse den sammen bittelitt, men ikke mye. Om du får lov å ha den med ombord for de som er veldig strenge så kommer det nok an på om de aksepterer at du stapper den nedi boksen de bruker til å sjekke eller ikke, for du må nok presse litt.

 

Definitivt en fordel å ha laptoplommen mot ryggen, men jeg har aldri hatt problemer med laptopen min som har blitt stappet ned i sekken ganske mange ganger. Må innrømme at jeg har hatt det litt i tankene da...

 

Til slutt vil jeg legge til at det er en vesentlig forskjell på 30 og 40 liter. Det er uten tvil mulig å reise jorden rundt med mindre enn 40 liter (har sett noen som har vært helt nede i 22), men det er MYE mer praktisk å ha litt mer plass.

 

Litt irrelevant, men veldig nysgjerrig: Hvor går jorden rundt reisen din?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...