Gå til innhold

Slik var det å bruke Chrome OS for første gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte for et par års tid siden en Asus Chromebox med Chrome OS.

Det kanskje mest irriterende med Chrome OS er at man må logge inn med Google passordet hver eneste gang.

 

Dette alene gjorde boksen helt ubrukelig for meg.

Legg til de svært begrensede mulighetene for å gjøre noe som helst uten en "Google-app", og innen et par dager var det installert Linux i stedet på dingsen.

 

Det er jo et fiffig OS for de som ikke trenger mer, å vil ha noe som er rimelig og starter raskt.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Chrome er vel et Linux system? 

 

Joda, det er riktignok basert på en Linux kernel i bunn, men bruker Chrome nettleseren som det eneste brukergrensesnittet.

 

Det er altså ikke likt BSD eller GNU i det hele tatt, som er det de fleste er vant til som Linux OS. Chrome OS er helt annerledes, selv om det benytter samme kernel.

Lenke til kommentar

 

Chrome er vel et Linux system? 

 

Joda, det er riktignok basert på en Linux kernel i bunn, men bruker Chrome nettleseren som det eneste brukergrensesnittet.

 

Det er altså ikke likt BSD eller GNU i det hele tatt, som er det de fleste er vant til som Linux OS. Chrome OS er helt annerledes, selv om det benytter samme kernel.

 

 

Ja, som sagt, Linux/Chrome. For meg er Linux/Android et mareritt. Det er GNU som gjør et Linux system fritt. Chrome virker som et fengsel hvor man kun får tilgang til dårlige bøker. Klaustrofobisk som artikkelen sier vil i mitt tilfelle være en sterk underdrivelse. Jeg liker frihet, jeg liker også et brukergrensesnitt hvor man fritt kan velge hvordan det skal fungere. Selv Windows er klaustrofobisk for min del. Jeg tenker Chrome vil være et mareritt, på samme måte som Ios og Android. Begge disse mobile systemene har griseirriterende brukergrensesnitt, svært primitive.

 

Men ja, Linux betyr ikke frihet, GNU betyr frihet. Det er GNU/Linux som er "Linux". Linux i seg selv er ingenting, bare en kjerne, og andre Linux kombinasjoner er i min formening dårlige.

Lenke til kommentar

Det kanskje mest irriterende med Chrome OS er at man må logge inn med Google passordet hver eneste gang.

 

Dette alene gjorde boksen helt ubrukelig for meg.

 

Dette er noe du kan justere i innstillinger. Jeg har innstilt slik at man går rett inn i OS uten å logge på når man starter maskinen.

 

Enig med artikkelforfatter at innstillingene kunne vært lettere å finne frem i. Det som derimot ikke nevnes er at Google har en utrolig god søkemotor på plass, også i innstillingene. Dette gjør at jeg sjelden "leter meg" frem, men heller søker opp den innstillingen jeg vil gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Dette er noe du kan justere i innstillinger. Jeg har innstilt slik at man går rett inn i OS uten å logge på når man starter maskinen.

 

Det må i så fall være helt nytt, for jeg søkte vidt og bredt for et par år siden, men kom til konklusjonen at når man har knyttet Chrome OS til en Google konto, så må man taste inn passordet hver gang, det er ikke mulig å slå det av.

 

https://productforums.google.com/forum/#!msg/chromebook-central/M1jgcUpNHX4/CFH_U792KPcJ

https://productforums.google.com/forum/#!topic/chromebook-central/qxofyQz4r2w

Lenke til kommentar

 

Dette er noe du kan justere i innstillinger. Jeg har innstilt slik at man går rett inn i OS uten å logge på når man starter maskinen.

 

Det må i så fall være helt nytt, for jeg søkte vidt og bredt for et par år siden, men kom til konklusjonen at når man har knyttet Chrome OS til en Google konto, så må man taste inn passordet hver gang, det er ikke mulig å slå det av.

 

https://productforums.google.com/forum/#!msg/chromebook-central/M1jgcUpNHX4/CFH_U792KPcJ

https://productforums.google.com/forum/#!topic/chromebook-central/qxofyQz4r2w

Har hatt en Chromebook noen år. Der er det for eksempel mulig å sette opp smart-lock mot f.eks. mobiltelefonen (muligens kun Android?), slik at Chromebook-en automatisk logger seg inn hvis mobilen din er innen bluetooth-rekkevidde og opplåst. Det er i alle fall ingen ny funksjon.
Lenke til kommentar

Har hatt en Chromebook noen år. Der er det for eksempel mulig å sette opp smart-lock mot f.eks. mobiltelefonen

 

Det er riktig, men du kan ikke slå av passord helt, du kan derimot bruke mobiltelefon eller en pin som et alternativ på enkelte plattformer, slik som Chromebook.

Lenke til kommentar

Kjøpte for et par års tid siden en Asus Chromebox med Chrome OS.

Det kanskje mest irriterende med Chrome OS er at man må logge inn med Google passordet hver eneste gang.

 

Dette alene gjorde boksen helt ubrukelig for meg.

Legg til de svært begrensede mulighetene for å gjøre noe som helst uten en "Google-app", og innen et par dager var det installert Linux i stedet på dingsen.

 

Det er jo et fiffig OS for de som ikke trenger mer, å vil ha noe som er rimelig og starter raskt.

 

Du kan ganske enkelt lage en 4-sifferet pinkode og bruke som innlogging i stedet for hele Google-passsordet ditt.

Lenke til kommentar

Du kan ganske enkelt lage en 4-sifferet pinkode og bruke som innlogging i stedet for hele Google-passsordet ditt.

 

 

...du kan derimot bruke mobiltelefon eller en pin som et alternativ...

 

Om man taster inn en pin kode eller passordet er et fett for meg, irriterende er det uansett at man ikke kan slå det av.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en Acer Chromebook i noen år nå og bruker den hver dag. Jeg slår aldri av datan, jeg klapper ned skjermen og setter den på lading etter en arbeidsdag, etter middag er batteriet fulladet. Meget praktisk da vi benytter Google-system på jobb for å motta rapporter og skjema... Greit å ikke måtte bruke en liten skjerm hele tiden. Så for mitt bruk passer den helt utmerket. Til andre ting så har jeg vanlig windows pc'er på både kjøkken, stue og soverom :p

Lenke til kommentar

Det man fra før gjorde i nettleseren gikk kjapt og greit på Chromebook, mens mye kontorarbeid ble litt tregere og litt mer knotete enn i Windows og Office. I tillegg er jeg mye utenfor nett. Kanskje kunne jeg satt meg bedre inn i Googles offline-funksjoner. Jeg tok meg feks tid til å lete opp og slå av flere online-funksjoner i Office og Onedrive for å tvinge maskinen til å jobbe mot lokal harddisk. I Google gikk jeg ikke like dypt da jeg testet. Windows er også overlegent på flere åpne vinduer, kopier, klipp og lim og Ctrl N, syntes jeg.

Lenke til kommentar

 

Du kan ganske enkelt lage en 4-sifferet pinkode og bruke som innlogging i stedet for hele Google-passsordet ditt.

 

 

...du kan derimot bruke mobiltelefon eller en pin som et alternativ...

 

Om man taster inn en pin kode eller passordet er et fett for meg, irriterende er det uansett at man ikke kan slå det av.

Touch id for the win!

Lenke til kommentar

 

 

Du kan ganske enkelt lage en 4-sifferet pinkode og bruke som innlogging i stedet for hele Google-passsordet ditt.

 

 

...du kan derimot bruke mobiltelefon eller en pin som et alternativ...

 

Om man taster inn en pin kode eller passordet er et fett for meg, irriterende er det uansett at man ikke kan slå det av.

Touch id for the win!

 

 

Eller la folk bestemme selv for the win.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...