Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC(7700k / 1080ti) - lav performance - CPU problem?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig kjøpt ny PC  og sliter med performance. Det merkes godt i spill som PUBG hvor jeg nå har lavere fps enn min 8 år gamle pc. Jeg har lest litt rundt og kjørt 3D mark test (basic), der ser det ut som at CPU scorer mye lavere enn hva man kan forvente. Jeg er ingen ekspert på dette men temperaturer ser greie ut (73 under 100% load for cpu):

 

https://www.3dmark.com/3dm11/12416393 

 

Specs:

NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Intel Core i7-7700K

ASUS TUF Z270 MARK 2

2 x 16,384 MB Corsair DDR4 @ 2,138 MHz

750 GB SSD

(144hz 1080p monitor)

 

Slik jeg ser det på testene så scorer GPU som forventet, men CPU er langt under det den burde være (7907 sammen lignet med 13800~ på tilsvarende cpuer på 3D Mark)

 

Hva mer kan jeg gjøre for å finne problemet?

Endret av Robinvi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle driverne siste? bios det samme.

Men når du spiller merker du forskjell, eller er det de syntetiske testene som ikke stemmer i forhold til din cpu :)

Siste skjermdrivere, windows 10 siste oppdatering. I spill merker jeg også svært lav fps (Divinity original sin 2 og spesiellt pubg)

Lenke til kommentar

Vanskelig for oss å hjelpe deg når du ikke kommer med mer informasjon om din PC. Har du bygd den selv, eller kom den som en ferdig PC fra Komplett/Elkjøp? Hvis du bygde den selv, tok du å formaterte SSD'n og installerte Windows på nytt, eller bare bootet du opp med din gamle installasjon av Windows? Har du sjekket at det ikke ligger masse crapware i oppstarten av Windows som jobber i bakgrunnen og stjeler ressurser? Du nevnte 73 grader max på CPU, var det under 3DMark, spill eller en CPU stresstest? Har du flashet til siste BIOS for hovedkortet ditt?

 

Mange spørsmål jeg kom med her, men som regel er slike problemer brukerfeil. Du har 2133 Mhz RAM brikker, noe som gjør at du ikke får all ytelsen du kan få ut av en 7700K. 3000/3200 Mhz RAM brikker er anbefalt. Men det er nok ikke derfor du sliter med ytelsen i dette tilfellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig for oss å hjelpe deg når du ikke kommer med mer informasjon om din PC. Har du bygd den selv, eller kom den som en ferdig PC fra Komplett/Elkjøp? Hvis du bygde den selv, tok du å formaterte SSD'n og installerte Windows på nytt, eller bare bootet du opp med din gamle installasjon av Windows? Har du sjekket at det ikke ligger masse crapware i oppstarten av Windows som jobber i bakgrunnen og stjeler ressurser? Du nevnte 73 grader max på CPU, var det under 3DMark, spill eller en CPU stresstest? Har du flashet til siste BIOS for hovedkortet ditt?

 

Mange spørsmål jeg kom med her, men som regel er slike problemer brukerfeil. Du har 2133 Mhz RAM brikker, noe som gjør at du ikke får all ytelsen du kan få ut av en 7700K. 3000/3200 Mhz RAM brikker er anbefalt. Men det er nok ikke derfor du sliter med ytelsen i dette tilfellet.

Veldig gode spørsmål, Betroz.

Spesielt "Hvis du bygde den selv, formaterte du den og installerte Windows på nytt?"

Lenke til kommentar

Vanskelig for oss å hjelpe deg når du ikke kommer med mer informasjon om din PC. Har du bygd den selv, eller kom den som en ferdig PC fra Komplett/Elkjøp? Hvis du bygde den selv, tok du å formaterte SSD'n og installerte Windows på nytt, eller bare bootet du opp med din gamle installasjon av Windows? Har du sjekket at det ikke ligger masse crapware i oppstarten av Windows som jobber i bakgrunnen og stjeler ressurser? Du nevnte 73 grader max på CPU, var det under 3DMark, spill eller en CPU stresstest? Har du flashet til siste BIOS for hovedkortet ditt?

 

Mange spørsmål jeg kom med her, men som regel er slike problemer brukerfeil. Du har 2133 Mhz RAM brikker, noe som gjør at du ikke får all ytelsen du kan få ut av en 7700K. 3000/3200 Mhz RAM brikker er anbefalt. Men det er nok ikke derfor du sliter med ytelsen i dette tilfellet.

 

 

-Jeg har bygd den selv. Formaterte SSD og gjorde en clean install av Windows. Jeg har noen litt eldre HDD for lagring som ikke er formaterte.

 

-Det er lite program på pcen generelt siden den er relativt ny, og jeg har stort sett bare nødvendige/ønskelige programmer som starter opp ved oppstart.

 

-Når jeg kjørte IntelProcessor diagnostic tool test, så var CPU oppe i 79 grader under 100% load (73 grader var under 3DMark). Muligens litt høyt siden jeg har en Noctua kjøler?

 

-BIOS er ikke flashet (versjon 0906, nyeste er 1009,  BIOS versjoner )

 

-Angående RAM så har jeg "Corsair Vengeance® LPX 32GB (2x16GB) DDR4 DRAM 3000MHz C15", men jeg ser dette har en SPD speed på 2133Mhz, med en tested speed på 3000MHz. Det var ingen informasjon om dette hos forhandleren jeg kjøpte dette fra. Dette må vel overklokkes? Har ingen erfaring med det.

Endret av Robinvi
Lenke til kommentar

-Når jeg kjørte IntelProcessor diagnostic tool test, så var CPU oppe i 79 grader under 100% load (73 grader var under 3DMark). Muligens litt høyt siden jeg har en Noctua kjøler?

 

Ja, det var litt høy temp for en 7700K ved stock hastighet, men ikke noe farlig temp heller, så er nok ikke der problemet ligger. Du kan dog prøve å remontere Noctua kjøleren på nytt, kanskje den ikke har god nok kontakt? Hatt for lite kjølepasta på kanskje?

 

-Angående RAM så har jeg "Corsair Vengeance® LPX 32GB (2x16GB) DDR4 DRAM 3000MHz C15", men jeg ser dette har en SPD speed på 2133Mhz, med en tested speed på 3000MHz. Det var ingen informasjon om dette hos forhandleren jeg kjøpte dette fra. Dette må vel overklokkes? Har ingen erfaring med det.

 

Gå inn i BIOS og last "XMP profil" slik at RAM brikkene kjøres på 3000 Mhz, noe de er godkjent for. Bra brikker de der, men ingen vits å prøve å overklokke dem noe mer.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Takk for tips ang ram, det fungerte.

 

Temperatur er nok pga for lite/mye kjølepasta, så det skal jeg fikse, men som du sier så er det nok ikke der problemet mitt ligger.

 

Jeg kjørte en liten overklokking på CPU med Asus sin preset for overklokking (EZ), og da fikk jeg bedre performance i 3D Mark (CPU fysikk) og i PuBG. Det kan vel tyde på at CPU kan være problemet? 3D mark resultatet er fortsatt en god del under det en gjennomsnittlig 7700k yter (ifølge 3D mark)

 

Er det noe mer jeg kan gjøre for å feilsøke cpu relaterte problemer? Kan det rett og slett være at CPU ikke fungere som den skal eller er det mer sannsynlig at det er noe annet som er problemet?

 

Takk for all hjelp så langt.

Endret av Robinvi
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Da har jeg flashet bios, første gang gikk noe galt (brukte ASUS ez flash tool i windows) så jeg måtte resette cmos og flashe på nytt, da fungerte det Jeg har også fått ned temperaturen. Ingen forandring på performance. 

 

Jeg kjørte tester med PassMark, og da fikk jeg et lavt resultat for min CPU med ca 75% av hva som er gjennomsnittet for 7700k. Jeg ser at cpuen scorer veldig lavt på "Prime Numbers" (49% av forventet performance) og på "Physics" (63% av forventet performance). De andre testene ligger på 83%-98% av average. Jeg vet ikke helt hva disse tallene betyr (Prime numbers?) eller hvor politelig Passmark er, men det virker ihvertfall som om noe er galt?

 

Jeg har også hatt problem med at PCen ikke poster et par ganger, både før og etter jeg flashet bios (etter at jeg la på ny kjølepasta). CPU vifte starter ikke, men jeg får ingen feilmelding på HK LED's. Etter at jeg kuttet strøm helt og vente til standby slo seg av, så startet PC'en igjen.

 

Angående 1080p så har jeg ikke skjerm som støtter større for øyeblikket, hvis ikke noe annet fører frem så skal jeg låne meg en skjerm for å teste.

Lenke til kommentar

Har du koblet inn 8-pin strømkabel for CPU? (øverst på hovedkortet) Begge 8-pin PCI-E kabler i skjermkortet? Har du sjekket at CPU kommer opp i max turbo hastighet og ikke throttler? Sikker på at RAM brikkene kjører i dual channel og ikke singel channel mode?

 

Jeg eller noen andre her kan liksom ikke helt vite hva du har gjort eller ikke gjort galt, så vanskelig da å kunne hjelpe deg. En billig trøst er at man lærer mye av slike problemer da hvis man er villig til å feilsøke og lære av feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...