Gå til innhold

mauser som jaktvåpen


Anbefalte innlegg

jaja, vet det er tusenvis av tråder om dette fra før av, men hear me out

 

Har sett gjennom maaaange tråder om dette, men ser aldri noe konkret pris.

Har lyst på en mauser 98k som jaktvåpen, men blir litt forvirra, fordi alle sier at man skal kjøpe ferdig ombygd. Føler det blir lettere om jeg bare kjøper en fin original og får den ombygd (til .308/.30-06/6.5x55?) og får ordna kikkertfeste.

 

meeeeen, her er det egentlige spørsmålet: hva vil det koste totalt? Regner med selve våpenet koster en tusenlapp, bryr meg lite om å bytte stokk etc, så lenge det skyter og treffer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, det er vanskeligere å få tak i en original enn uorginal m98. Årsaken er at de fleste er fra Heimevernet, hvor de fikk endret kaliber til 7.62x63 (.30-06) etter krigen. Derfor er kaliber sjeldent noe å tenke på, siden det stort sett allerede er klar for bruk. Er den original fra krigen (7.92), kan du fremdeles bruke den til storviltjakt.

 

Jeg er usikker på prisen hvis du skal få montert kikkertsikte, hvor det ikkeermontert montasje fra før av. Kanskje noen få tusenlapper? Hør gjerne med en børsemaker før du kjøper.

 

Det er kanskje like greit å kjøpe en med kikkertmontasje fra før av, så slipper du å tenke på det. Du sparer trolig ikke noe på å montere det selv. Disse får du uansett fra 1000-2000 kr. Treffer gjør de også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til "alle" sier man bør kjøpe ferdigbygd, er at det er billigere enn å bygge om selv. M98 med montasje og brukt kikkertsikte finner man fra 2500-3500 på finn.

Bygge selv:

Rifle: 1000

Montere montasje er vel ca : 700-1000

Montasjen: 700 og oppover

 

I tillegg må kanskje annet arbeid utføres:

Sveise på ny hevearm: ca 1000

Ny Sikring: 900 og oppover

 

 

Så eneste grunnen til å bygge selv, er egentlig hvis du ønsker å bygge en rifle, akkurat som du ønsker. Men økonomisk er det bedre å kjøpe en ferdig.

Lenke til kommentar

Krag er da vel OK så lenge man bruker litt rolig ammo vel?

 

Men som du sier, det enkleste og ofte lureste valget for en fersk budsjettjeger er antagelig en rimelig ferdigpakke ny fra butikk, iallefall om man er mer interessert i jakta enn våpenet. Om TS har andre grunner enn de rent fornuftige til å ønske en gammel Mauser, så burde det være godt nok til å kjøpe en. I verste fall blir det en tabbe som koster et par tusen i ny søknad og verditap.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En Mauser gjør jobben. Jeg har selv en original tysk Mauser i kaliber 8x57JS (7,92x57) som jeg bruker på jakt. Det eneste som er gjort med den er montering av kikkertsikte. Kjøpte en sidemontasje fra krigens dager for å ikke "ødelegge" utseendet. Særlig dyrt ble det heller ikke. Sidemontasjen kostet 600 kr + 800 kr for å få den montert hos børsemaker. Med sidemontasje kan du også bruke jernsiktene, greit dersom kikkerten får seg en smell i skogen eller om du må skyte på nær avstand.

 

Bilde av en i stort sett likens montasje som den jeg har:

image004%20(7).jpg

Endret av Diskusjonist
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 1/14/2018 at 8:44 PM, Diskusjonist said:

En Mauser gjør jobben. Jeg har selv en original tysk Mauser i kaliber 8x57JS (7,92x57) som jeg bruker på jakt. Det eneste som er gjort med den er montering av kikkertsikte. Kjøpte en sidemontasje fra krigens dager for å ikke "ødelegge" utseendet. Særlig dyrt ble det heller ikke. Sidemontasjen kostet 600 kr + 800 kr for å få den montert hos børsemaker. Med sidemontasje kan du også bruke jernsiktene, greit dersom kikkerten får seg en smell i skogen eller om du må skyte på nær avstand.

 

Bilde av en i stort sett likens montasje som den jeg har:

image004%20(7).jpg

Jeg har også en HV-Mauser men i 30-06 så det var fristende.
Men hvor kjøpte du den sidemontasjen?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...