Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig pendlesykkel med sportslige ambisjoner


Primer4

Anbefalte innlegg

Kjørte opp til MC i høst og har så langt funnet ut at gsx600f ikke er noe for meg. 

 

(Savner først og fremst høyere sete, smalere, lavere styre og høyere fothvilere, "glattere"/rundere sete og en tank som det er lettere å forankre seg i. (Prøvde en fz8n og syntes den var spot on hva gjelder tank/sete/fothviler ergonomi men ikke vindskjerming eller styre-posisjon))

 

Planlegger innkjøp av ny bruktsykkel til våren og er interessert i å bruke så lite som mulig.

(25 000-50 000 klassen)

 

 

Alternativene mine så langt er først og fremst 

 

YZF600R

CBR600F4

ZX6R (g&j)

 

Er ikke så opptatt av komfort, når det er sagt blir sykkelen brukt til mye jobbpendlig (3,5 mil) og er derfor skeptisk til gsx r600/r6 (for ekstrem?)

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

YZF600R har jeg, og den er mer "sport" enn GSXF600, og MYE sprekere. Nå er jeg litt lei av sport og fremoverlent, så jeg har mest lyst til å bytte ut min, og jeg ser da på sykler med mer oppreist sittestilling. Jeg ville kjørt en sesong på GSXF, for du trenger minst en hel sesong for å egentlig finne ut hva du liker. 

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

YZF600R har jeg, og den er mer "sport" enn GSXF600, og MYE sprekere. Nå er jeg litt lei av sport og fremoverlent, så jeg har mest lyst til å bytte ut min, og jeg ser da på sykler med mer oppreist sittestilling. Jeg ville kjørt en sesong på GSXF, for du trenger minst en hel sesong for å egentlig finne ut hva du liker. 

 

Update, kjørte en (kort) sesong på GSX-F600

 

Etterfulgt av (snart) en hel sesong på GSX-R600

 

Neste år blir det GSX-R750 K4/K5 eller Aprilia RSV1000R (04-08 begynner blir rimelig nå) Evt. 990 superduke, sv1000s(med eller uten kåpe og clipons) 

 

Liker hvordan litt eldre sykler beveger seg såpass lite i verdi, at man kan kjøre en sesong, selge og bytte ut i noe litt dyrere uten å tape mer enn man brukte på vedlikehold/forsikring og omreg. 

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Jeg skal sannsynligvis selge min sv1000n til våren hvis du fortsatt er hypp :)

 

Og ellers så er jeg litt i samme situasjon som deg, bare at jeg vil prøve noe annet. For min del har jeg sett en del på VFR 800, FZS1000, CBF1000, CBR600F, FJR1300. Mest lyst til å teste en annen motorkonfigurasjon, men er litt redd for å gå ned til 600 I4 etter en 1000 twin  :mellow:

 

Vil også gjerne ha noe med kåpe så har utelukket de fleste nakne. Hvordan synes du der er å kjøre lengre med GSX-R600 sammenlignet med feks. gsxf'en? Kunne godt tenkt meg en R-sykkel egentlig men frykter sittestillingen vil ødelegge gleden på litt lengre turer.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig svak for V-twin karakteristikken. Nå for tiden kjører jeg billigsykkel, en førstegen SV650S som er avkledd. Jeg hadde nesten glemt hvor forferdelige rekkefirerne kunne være fram til nylig når jeg prøve kjørte en GSXF600 for en kompis. Seriøst, min SV650 går langt bedre allerede på 3'000rpm enn 600Fen gjore på 6'000rpm. SV og TL og Honda VTR F får man billig og de har motorer som ikke må på 80% av maxturtall før de gidder å dra. 

Edit: Har hatt en Honda VTR Fire Storm og to VTR SP1 tidligere, etter dem skuffer rekkefirerne.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Jeg er veldig svak for V-twin karakteristikken. Nå for tiden kjører jeg billigsykkel, en førstegen SV650S som er avkledd. Jeg hadde nesten glemt hvor forferdelige rekkefirerne kunne være fram til nylig når jeg prøve kjørte en GSXF600 for en kompis. Seriøst, min SV650 går langt bedre allerede på 3'000rpm enn 600Fen gjore på 6'000rpm. SV og TL og Honda VTR F får man billig og de har motorer som ikke må på 80% av maxturtall før de gidder å dra. 

 

Edit: Har hatt en Honda VTR Fire Storm og to VTR SP1 tidligere, etter dem skuffer rekkefirerne.

Jeg har selv kjørt både SV650 og GSX 600F og er enig med deg. Sistnevnte er kanskje den kjedeligste motoren i en motorsykkel jeg har prøvd noen gang. SV 650 oppleves kvikkere. 

 

Men om SV650 faktisk er raskere på en quarter mile vet jeg ikke. Men Twin karakteristikken gjør at den oppleves langt morsommere og sterkere på lave turtall. Bakdelen er at man må gire mer.

 

Rekkefirer kan gi deg både i pose og sekk, men da må du opp i literklassen. 

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjørt både SV650 og GSX 600F og er enig med deg. Sistnevnte er kanskje den kjedeligste motoren i en motorsykkel jeg har prøvd noen gang. SV 650 oppleves kvikkere. 

 

Men om SV650 faktisk er raskere på en quarter mile vet jeg ikke. Men Twin karakteristikken gjør at den oppleves langt morsommere og sterkere på lave turtall. Bakdelen er at man må gire mer.

 

Rekkefirer kan gi deg både i pose og sekk, men da må du opp i literklassen. 

Har ikke vært borti en rekkefirer som har hatt halvparten så mye mellomregister som v-twin med samme slagvolum. Men motsatt så har jeg prøvd v-twin med toppeffekt også. Har en kompis som har en Ducati 1299 Panigale, trimma... Da jeg kjørte den var den om jeg ikke husker feil 236hk (!!!) Det var rimelig absurd når speedometret gikk fra 299 til - - - og motoren enda drog som faen. Jeg har kjørt rundt 20'000 biler men ingenting har vært så borti staur og vegger motorisert som den ducen. 500-hesters Audi og Mercer blir nærmest søvndyssende i forhold :p

Lenke til kommentar

Har ikke vært borti en rekkefirer som har hatt halvparten så mye mellomregister som v-twin med samme slagvolum. Men motsatt så har jeg prøvd v-twin med toppeffekt også. Har en kompis som har en Ducati 1299 Panigale, trimma... Da jeg kjørte den var den om jeg ikke husker feil 236hk (!!!) Det var rimelig absurd når speedometret gikk fra 299 til - - - og motoren enda drog som faen. Jeg har kjørt rundt 20'000 biler men ingenting har vært så borti staur og vegger motorisert som den ducen. 500-hesters Audi og Mercer blir nærmest søvndyssende i forhold :p

Man finner alltid ytterpunkter på begge sider. Man har også KTM 1290 SuperDuke R med 180HK'er. Også et beist, men det blir for mye krefter og temme da det er mye "cetchup effekt". Men rått er det okke som. Ducatien har jeg ikke prøvd, men tviler ikke på at denne er en råtass også.

 

Det jeg mente var at hvis man skal ha i pose og sekk når det kommer til firesylindret så bør man opp i 1000 kubikk eller mer. 

 

En bil med 500HK'er har vel uansett ikke nubbesjans mot de fleste MC'er med 1000 kubikk eller mer (unntak finnes). Min sykkel har 165K'er på 200 kg. Tar man vekten med i beregningen så har min sykkel godt over 1000HK'er hvis den hadde veid like mye som en mercedes med en slik motor. Dette er rått parti.

 

Men en sykkel ala GSX 600F vil nok ha problemer med å holde følge med slik bil. Dette gjelder også en SV650. Den er alt for kortpustet til å holde følge i høyere hastigheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der er vi forholdsvis enige, skal man ha rekkefirer bør man absolutt ha såpass som 1000-kubikker om det skal være kjørbart og ikke bare hylbart :)

En GSX 600F er kanskje den minst spennende sykkelen motormessig jeg har kjørt. En fryktelig kjedelig motor. Faktisk ble jeg skuffet over Yamaha R6 også. Man kan slenge på så mange "R'er" man bare vil. Men en 600 R sykkel appelerer vertfall ikke til meg. Det hyler fælt, men det stopper der... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...