Gå til innhold

Anførselstegn i Word på Mac


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har Macbook Pro 2015, med norsk Microsoft Word pakke (slik man får gratis gjennom universitetet når man er student).

 

Når jeg skriver anførselstegn i Word, så kommer dette tegnet opp ", mens jeg ønsker at standard anførselstegn skal være dette tegnet «

 

Hvordan kan jeg gjøre slik at hver gang jeg trykker shift+2 så kommer anførselstegn med doble vinkler? Jeg er klar over at man får dette ved å trykke shift+alt+v, men det må vel gå ann å få dette som standard anførselstegn slik at man slipper å trykke inn tre knapper hver gang man skal skrive et anførselstegn??

 

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. 

Ditt forslag er en mulighet ja, det er også mulig å legge inn en slik autokorrektur i Word.. 
Problemet er at når jeg skal legge inn en slik, så vil ikke OSX eller Word se forskjell på om tegnet " kommer før ordet, og om tegnet " kommer etter ordet, i motsetning til vinklene hvor det er to forskjellige tegn. 

Dermed kan jeg legge inn autocorrect som gjør at " blir til «, men får ikke tilsvarende ». En mulighet er vel å legge inn at " skal autocorrectes til både « og », men da vil de jo komme begge to både før og etter ordet..

Syntes dermed ikke denne løsningen er helt tilfredsstillende..

Lenke til kommentar

Hva med å knytte det til   «»  ?

Så når du skriver trykker du shift + 2 så kommer   «»    opp, du trykker pil venstre en gang og kan begynne å skrive inni anførselen.

Så har du både start og slutt mens du skriver.

Så en trykk på høyre pil når du har skrevet ferdig det du vil skrive.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg prøvde løsningen til MartinF (i MacOSX 10.14.3 og Word 365 16.22) men det virket ikke:

 

“this is English“ og «dette er norsk» "og dette er uten smart quotes" 

«og nå har jeg endret til engelsk standard i keyboard» 

 

Mn tvinges til å bruke de stygge korporaltegnene på norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...